مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان و شبکه الکوثر؛ دو نمونه‌ موفق رقابت‌های مجازی
کد خبر: 3929873
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
معتز آقایی بیان کرد:

مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان و شبکه الکوثر؛ دو نمونه‌ موفق رقابت‌های مجازی

حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری مسابقات مجازی دارالقرآن امام علی(ع)، گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا، راهی به جز برگزاری مجازی امور قرآنی نیست. البته پیش از کرونا نیز مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان و شبکه‌های برون‌مرزی چون الکوثر در قالب مجازی به خوبی برگزار شد و تجربه‌های موفقی بودند.

معتز آقایی، داور چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سطح محفوظات و اجرای حافظان قرآن شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات اظهار کرد: هر چقدر از رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء به حفظ کل می‌رسیم، چون تجربه حفاظ در مسابقات بالاتر رفته است، مسابقات قو‌ی‌تری را شاهدیم. بنابراین رقابت در رشته حفظ 10 جزء متوسط رو به خوب، رشته 20 جزء خوب و حفظ کل بسیار فشرده و نزدیک به هم است.

این داور مسابقات بین‌المللی درباره کیفیت داوری مسابقات مجازی بیان کرد: کیفیت و شیوه قضاوت داوران در مسابقات مجازی با حضوری تفاوتی ندارد، حتی شرایط در این مسابقات به گونه‌ای فراهم شده است که تصویر شرکت‌کنندگان را از طریق اسکای‌روم داریم. به حفاظ قرآن اعتماد داریم و این شبهه پیش نمی‌آید که بخواهند از روی قرآن محفوظات‌شان را ارائه دهند. به هر حال مهم این است که با شرایط مختلف بتوانیم کار را انجام دهیم.

آقایی اظهار کرد: گاهی شرایط می‌طلبد که مسابقات را با حضور مستمع و حضور متسابق برگزار کنیم، کما اینکه در سال‌های گذشته این امر انجام می‌شد و شاهد حضور پرشور قاریان و حافظان بودیم، اما امسال که شرایط به دلیل ویروس کرونا ویژه است، راهی نیست، هر چند در جاهای دیگر نیز این امر در حال انجام است و تا حدودی نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان برگزاری مسابقات به صورت مجازی قابلیت اجرا دارد و مسابقات امام علی(ع) می‌تواند الگو باشد، گفت: این تجربه چندان جدیدی نیست، بلکه فراگیرتر شده است. خاطرم هست حدود سه سال پیش ارزیابی‌های اولیه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به صورت مجازی برگزار شد و بسیار عالی بود. شاید بتوان گفت این مسابقه الهام گرفته از همان تجربه است.

آقایی با تأکید بر اینکه این موضوع باعث می‌شود که در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، ادامه داد: برگزاری مسابقات در مراحلی آن هم به صورت مجازی موجب غربالگری متسابقان و برگزاری مسابقات قوی‌تر با حضور قاریان و حافظان برتر می‌شود. آن هنگام است که متسابقان با آمادگی بیشتر در مسابقات حضور پیدا می‌کنند و از سوی دیگر هزینه‌ها به حداقل می‌رسد. به هر حال اکنون عصر سرعت و ارتباطات است و باید از این تکنولوژی نیز به نحو احسن برگزار شود.

این حافظ کل قرآن کریم درباره اثرگذاری مسابقات به صورت مجازی بر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی گفت: قطعاً برگزاری مسابقات به صورت حضوری و یا پخش قسمتی از آن به صورت زنده، جنبه تبلیغی و ترویجی آن بیشتر خواهد بود، اما این نیز دست‌کمی از آن ندارد. به هر حال این تجربه جدیدی نیست، چنانکه در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهاددانشگاهی و در شبکه‌های برون‌مرزی چون مسابقه ماه مبارک رمضان شبکه الکوثر شاهد آن بودیم. اما باز هم می‌توان درباره این‌گونه فعالیت‌ها فکر کرد.

داور چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) درباره تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی کشور در کنار سایر فعالیت‌ها افزود: در مرکز آموزش قرآن حرم عبدالعظیم حسنی(ع) دوره‌ها غیرحضوری شده، اما ارتباط اساتید با قرآن‌آموزان بیشتر شده است و از سوی دیگر بیشتر با تکنولوژی جدید روبه‌رو می‌شویم و ناگزیریم که با این تکنولوژی آشنا شویم و با این پیشرفت‌ها جلو رویم، چنانکه مؤسسات دیگر نیز فعالیت‌شان را کماکان به صورت مجازی و با بهره‎مندی از این بستر ادامه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha