تنوع دینی در جامعه لبنان ابزار خیری بی‌بدیل است
کد خبر: 3929887
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
یادداشت /

تنوع دینی در جامعه لبنان ابزار خیری بی‌بدیل است

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان نوشت: باید از حضور ادیان و قومیت‌ها در جامعه بهره ببریم و آن‌ را ابزار خیری بدانیم که جایگزینی ندارند؛ ادیان و مذاهب بسان ثروت یک تمدن در هرجای دنیا در خدمت بشر گسترش یافته‌اند.

به گزارش ایکنا، به دنبال ایجاد برخی محدودیت‌ها برای پرستاران محجبه کارورز بیمارستان جبل عامل لبنان که با واکنش انجمن کارکنان بخش بهداشت و درمان لبنان و وزیر بهداشت این کشور همراه بود، سیدعلی سیدقاسم، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ لبنان، یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داد و طی آن تأکید کرد که اهانت به پرستاران محجبه در لبنان به زبان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، وحدت ملی و سیمای ممتاز لبنان، که از نعمت قومیت‌ها، مذاهب و پیروان ادیان برخوردار است، لطمه وارد می‌سازد و زمینه را برای تفرقه‌افکنی مذاهب فراهم می‌کند. ترجمه یادداشت سیدقاسم بدین شرح است:
 
دریافتیم که در یکی از بیمارستان‌های لبنان، به پرستارهای محجبه اجازه همراهی با سایر پرسنل داده نشده است، مسئله‌ای که از نظر ما اقدامی خطرناک و فرقه‌گرایانه بوده و تصویری زشت از لبنان به جهانیان ارائه می‌دهد؛ لبنانی که ارزش‌های دینی و مذهبی آن مبتنی بر محبت، مهربانی و گذشت است و این اقدام با تعبیر پاپ یوحنا پولس دوم که می‌گفت «لبنان موطن یک پیام است، لبنان بیشتر از یک وطن است» مغایرت دارد. برداشت ما از این تعبیر پاپ اینگونه است:
 
نخست، ارتقا به بالاترین درجات ارزش‌های انسانی و دستیابی به عمیق‌ترین درجات محبت انسانی قابل فهم که بدون هیچ حد و مرزی به بشریت عطا شده است. دوم اینکه این تعبیر، پیام آزادی و زندگی مشترک برای شرق و غرب جهان است؛ پیامی برای هم‌زیستی مشترک و برابر بین مسلمانان و مسیحیان.
 
از همین رو امام موسی صدر، پرچمدار تقریب ادیان در لبنان، در سخنرانی تاریخی خود که در سال 1975 در کلیسای کبوشین بیروت ارائه کرد، مطرح می‌کند که «ما به خاطر انسان جمع شده‌ایم؛ انسانی که ادیان برای او آمده‌اند، ادیان یک چیز بوده‌اند. هریک ظهور دیگری را بشارت می‌داد و دیگری را تصدیق می‌کرد. سپس بعد از اینکه خداوند، آنها را از اختلافات سرسختانه و تفرقه‌آمیز نجات داده بود و قدم برداشتن در مسیر اسلام را به آنها یاد داده بود، با دین مردم را از تاریکی‌ها به سوی نور هدایت کرد. ادیان یک چیز بوده و در خدمت یک هدف قرار داشته‌اند و آن یعنی دعوت به خداوند و خدمت به انسان؛ این دونمود از یک حقیقت است. اما وقتی که این هدف به سوی خدمت به انسان تمایل پیدا کرد و توجهش به خودش بیشتر معطوف شد، نزدیک بود هدف را فراموش کند. بعد از آن اختلافات بیشتر و سختی و دردهای انسان روز به روز زیادتر شد». به این خاطر می‌گوییم باید از حضور ادیان و قومیت‌ها در جامعه بهره ببریم و آن‌ها را ابزار خیری بدانیم که جایگزینی ندارند.
 
وجود تنوع، علت اصلی پدیدار شدن تعامل میان افراد است. در نتیجه در شکل‌گیری جوامع، وجود فرقه‌های دینی مختلف به خاطر دارا بودن تجربه و دستاوردهای مختلف، به معنای وجود چشمه‌های مختلف معرفت در یک جامعه است. هر چشمه‌ای از این ادیان، دارای تجربه، رهاورد، تحقیقات و تمدن‌های است که وظیفه همکاری یعنی تأثیر گذاشتن و تأثیرپذیری از یکدیگر را آسان می‌کند. از این رو ادیان و مذاهب بسان ثروت یک تمدن در هر کجای دنیا که باشند، در خدمت بشر گسترش یافته‌اند.
 
در پایان تأکید می‌کنیم تجاوز به آزادی اعتقاد و اندیشه که در یکی از بیمارستان‌های لبنان رخ داد، فقط زبان وحدت ملی و زندگی مشترک را تهدید می‌کند و سبب تخریب ارزش‌های مشترک میان ادیان آسمانی می‌شود. از این رو از مسئولان و دلسوزان این وطن عزیز، تقاضا داریم که تصمیم مذکور را محکوم و با آن مقابله کرده تا سیمای لبنان مبتنی بر تمدن و فرهنگ‌‌های متنوع و مهد آزادی و هم‌زیستی مشترک محفوظ باقی بماند.
انتهای پیام
captcha