عشق پدر داغدیده مرهم دل‌ها شد / موقوفه مصلایی؛ تکیه‌گاهی برای ايتام
کد خبر: 3930005
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
معرفی موقوفات شاخص فارس / ۲

عشق پدر داغدیده مرهم دل‌ها شد / موقوفه مصلایی؛ تکیه‌گاهی برای ايتام

شادروان حاج ابوطالب مصلایی، یکی از واقفان بزرگ استان فارس، هر ۴ فرزند کودک و جوان خود را از دست داده بود. به همین دلیل خواست تا مرهمی بر زخم دل داغ‌دیدگان باشد.

وقف یكی از سنت‌های حسنه در جوامع بشری است كه دین مبین اسلام از ابتدای شكل‌گیری تاكنون سفارش فراوانی بدان داشته و اصولاً در قرآن كریم آیات فراوانی درباره انفاق،‌ صدقه و نیكوكاری آمده است و در تاریخ این دین آسمانی نیز می‌خوانیم كه بزرگترین واقفان جهان اسلام، خاندان آل‌الله(ص) هستند.

هر ساله به ‌منظور تبیین و یادآوری اهمیت سنت حسنه وقف و تأثیر آن بر ساختار و شاكله جامعه و رفع نیازمندی‌های مسلمانان یک دهه را به نام دهه وقف نامگذاری می‌كنند كه امسال از ۲۵ مهرماه آغاز و تا ۶ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. در استان فارس موقوفات شاخصی از دیرباز تاكنون در خدمت جامعه اسلامی و برای رفع نیازمندی‌ها وقف شده است كه به‌ مناسبت فرارسیدن دهه وقف، نگاهی گذرا به برخی از این موقوفات و معرفی آن‌ها خواهیم داشت.


بيشتر بخوانيد:


شادروان حاج ابوطالب مصلایی در سال 1281شمسی در كازرون دیده به جهان گشود و در سال 1335 پس از گذراندن عمری پر ثمر دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم یكی از واقفان بزرگ و مشهور استان فارس بود كه توجه ویژه‌ای به‌خصوص به ایتام و كودكان بی‌سرپرست داشت. از جمله اقدامات خیرخواهانه و نیک‌اندیشانه حاج ابوطالب مصلایی می‌توان به اختصاص قسمت عظیمی از اموال خویش به‌منظور احداث پرورشگاه و نگه‌داری از ایتام بی‌بضاعت در شریف‌آباد، احداث حمام، مسجد و مدرسه جهت ارتقای سطح بهداشتی و دینی شریف‌آباد شیراز نام برد.

او كه هر چهار فرزند كودک و جوان خود را از دست داده بود، قصد داشت مرهمی بر زخم دل داغ‌دیدگان باشد و به‌همین منظور دست پرمهرش را بر سر یتیمان كه تکیه‌گاه عاطفی و مالی خود را از دست داده‌اند، كشید. او با این کار تا قیامت دعای ایتام را از آن خود كرد.

این واقف بزرگوار، تولیت موقوفه را برعهده ارشد اولاد ذكور نسل بعد از خود و در صورت نبودن اولاد ذكور، به‌عهده دختر بزرگتر متولی گذاشته است و این سلسله در همان نسل به نحوی كه توضیح داده شد، ادامه خواهد داشت. زنده‌یاد محمود مصلایی تنها نوه واقف، اولین متولی موقوفه هر چند در زندگی پربارش، منشأ خدمات ارزنده و پرباری برای جامعه خود بود، اما متأسفانه به‌دلیل افول ستاره عمرش نتوانست نیات جد بزرگوارش را به ‌طور كامل عملی كند و حیات را در سال 1362 شمسی و در 37 سالگی در اثر سانحه تصادف بدرود گفت و احداث پرورشگاه را به بازماندگان خود محول كرد.

حدود 10 سال پس از فوت مرحوم محمود، در سال 1372 فرزند ایشان، بهمن مصلایی پس از رفع موانع، پرورشگاه را تحت عنوان كانون آموزشی و پرورشی، با همکاری بی‌دریغ والده خود و نظارت اداره اوقاف و امور خیریه احداث كرد. طبق نیت واقف از اطفال ذكور 5 تا 15 سال در این مركز پذیرش می‌شوند واین مركز نیز امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی را داراست.

از اهداف موقوفه می‌توان به این موارد اشاره كرد: توسعه و گسترش ساختمان و محوطه دارالایتام، تحت پوشش قرار دادن ایتام بی‌بضاعت بیشتر در كانون آموزشی و پرورشی مصلایی و همچنین در صورت امکان نزد بازماندگانشان و یا افراد شایسته در صورت رضایت سرپرست آن‌ها، ساخت مجتمع ورزشی و درمانی، احداث مدرسه و مهد كودک، احداث شیرخوارگاه یا كمک به مراكز مشابه، پرداخت هزینه‌های بچه‌های ترخیصی تا اتمام تحصیلات عالیه و حتی اخذ بورسیه در صورت امکان و كاریابی و اشتغال آن‌ها و در نها‌یت بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین هدف اجرای دقیق نیت شادروان حاج ابوطالب مصلایی با یاری خداوند تبارک و تعالی و مشاركت مردم در این امر خیر به بهترین نحو ممکن است.

با توجه ویژه تولیت پرورشگاه به رفاه و كاهش دغدغه كودكان، این موقوفه از محل درآمد عوایدی خود اقدام به خریداری تعدادی مغازه و آپارتمان كرد كه درآمد حاصل از آن برای پرورشگاه هزینه می‌شود.

رقبات موقوفه و محل وقوع آ‌ن‌ها

- دو دانگ و نیم از اراضی پلاک 2071 واقع در شرق شیراز، شریف‌آباد و دو دانگ ونیم از شش دانگ قطعه مالکی شریف‌آباد كه هم‌اكنون بر روی آن‌ها هزاران واحد مسکونی، تجاری فرهنگی ساخته شده است.

- پلاک 10/164 به مساحت 50 هکتار كه در اجاره لشکر 19 فجر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران واقع در شمال‌غرب شیراز جنب بلوار پاسداران است.

- اراضی معروف به چوگان از پلاک 64 واقع در شمال غرب و حدفاصل بلوار قدوسی غربی و بلوار پاسداران مورد اجاره تعاونی مسکن ارتش و سپاه كه تبدیل به 2 هزار واحد آپارتمانی و تجاری شده است.

- ششدانگ پلاک 2953/ 1164 استیجاری دفتر مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به نام شركت پارس‌گستر عمران جنوب شناخته می‌شود.

- ششدانگ پلاک‌های 174 - 175 - 180 - 181 - 185 - 187 واقع درشمال غرب سجادیه فرهنگ شهر، قصردشت كه به‌صورت مالکی و غارسی است.

- ششدانگ پلاک 36/2071 كه طبق نیت واقف در آن پرورشگاه ایجاد شده است و قسمتی از آن نیز به ساختمان دفتر موقوفه برای انجام امور اداری و مراجعه‌كنندگان اختصاص دارد.

ساختمان پرورشگاه

ساختمان پرورشگاه در زمینی به مساحت حدود 3 هزار متر مربع و زیربنای 1200 متر مربع شامل سالن، غذاخوری، اتاق بازی، نمازخانه، كتابخانه، اتاق‌های خواب و سرویس‌های بهداشتی، انباری، سرسرا، اتاق یخچال بالای صفر و زیر صفر، كلاس‌های مطالعه و نقاشی، حیاط برای بازی و ورزش و استخر رو باز است. كلیه مایحتاج كانون شامل خوراک سه‌گانه، میوه، تنقلات، چندین دست لباس تابستانه و زمستانه توسط این موقوفه تهیه می‌شود.

یادآور می‌شود، تاكنون 300 نفر در كانون این موقوفه پذیرش شده‌اند كه پس از رسیدن به 15 سالگی (طبق نیت واقف) ترخیص و به خانواده خود پیوسته و كودكان دیگری جایگزین آن‌ها شده‌اند.

انتهای پیام
captcha