محتوای الکترونیک تمامی درس‌ها سال آینده ارائه می‌شود
کد خبر: 3930011
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
علی محبی:

محتوای الکترونیک تمامی درس‌ها سال آینده ارائه می‌شود

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گفت: محتوای کامل دروس به صورت الکترونیک و استاندارد برای تمامی مقاطع تا سال آینده آماده می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد.

محتوای کامل درس‌ها به‌شیوه الکترونیک سال آینده ارائه می‌شود

به گزارش ایکنا، با توجه به شیوع ویروس کرونا و گسترش یکپارچه آموزش از راه دور و مجازی در کشور، این دغدغه مطرح است که محتوای کتب درسی متناسب با شرایط آموزش از راه دور نیستند.
 
علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این موضوع و در پاسخ به این پرسش که آیا این شرایط باعث نشده این مسئله در دستور کار سازمان پژوهش قرار گیرد و محتوا‌ها به گونه‌ای طراحی و تنظیم شوند که قابلیت خودخوان یا متناسب با شرایط آموزش از راه دور باشند، اظهار کرد: راهنمای برنامه درسی برای شرایط کووید ۱۹ ابلاغ شده که محتوای کتاب درسی را دقیق و شفاف روشن کرده است؛ اینکه چه بخش‌هایی قابلیت دارد که غیرحضوری ارائه شود و چه بخش‌هایی به صورت مطالعه آزاد یا خودخوان باشد.

محبی ادامه داد: بنا به شرایطی که هر منطقه از کشور داراست، شورای مدرسه در هر منطقه تصمیم می‌گیرد که دانش‌آموزانی که غیرحضوری شده‌اند به سراغ بسته غیرحضوری بروند و از آن به نحو احسن استفاده کنند. البته برای بخشی که غیرحضوری است توضیح داده شده که محتوای این بسته در شبکه رشد به صورت الکترونیک آماده شده و بخشی نیز در شبکه شاد، اما محتوای کامل دروس به صورت الکترونیک و استاندارد برای تمامی دروس تا سال آینده آماده می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد.

وی در خصوص تألیف کتب درسی و تغییرات حول آن در پاسخ به این پرسش که آیا وقت آن نرسیده است به سمت تمرکززدایی در بحث تألیف کتب درسی و واگذاری این امر به مراکز و استان‌ها حرکت کنید و هر منطقه متناسب با فرهنگ منطقه و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ و... خود، کتب درسی را تألیف و تغییرات را لحاظ کند؟ افزود: این رویکرد در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز شده است و برنامه ویژه «مدرسه بوم» به همین منظور طراحی شده است که طبق این برنامه دو ساعت در هفته در اختیار مدارس در مناطق کشور قرار داده شده تا با توجه به اوضاع و احوال منطقه خودشان تصمیم بگیرند که چه آموزشی آنجا مورد نیاز است و متناسب با آن هم محتوا را خودشان تعیین کنند و تصمیم‌گیرنده خودشان هستند.
 
محتوای کامل درس‌ها به‌شیوه الکترونیک سال آینده ارائه می‌شود
 
محبی بیان کرد: سازمان پژوهش دخالتی در هیچ مورد از این برنامه ندارد. این اقدام برای اجرای راهکار ۵-۵ از سند تحول است؛ منطبق بر این راهکار باید ۲۰ درصد از محتوا و زمان و برنامه درسی ملی تمرکززدایی شود و این کار به مرور در حال انجام است. فعلاً دو ساعت در هفته به این کار اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری گفت: اگرچه در بعضی دروس نیز این کار از سال‌ها قبل‌تر پیگیری و انجام پذیرفته؛ مانند درس جغرافیای استان‌ها که این درس پیش‌تر صرفاً بحث جغرافیای سرزمینی و طبیعی بود اما تغییر جدیدی که رخ داده و سعی شده از جغرافیای طبیعی فراتر رود، بحث جغرافیای سیاسی و انسانی را نیز دربرمی‌گیرد و دغدغه‌های مطرح شده مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: سعی داریم مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش را، که به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی مأموریت داده  تا از تمام ظرفیت‌ها برای تولید بسته‌های یادگیری و کتب درسی استفاده شود، اجرا کنیم. مقدمات این کار فراهم و الگو‌ها تعیین و شورای آن نیز تشکیل شده است تا کل کشور از جمله استان‌ها، مؤسسات، افراد و شخصیت‌ها که ظرفیتشان با استاندارد‌ها مطابقت دارد در این مسیر مشارکت کنند و از وجود آنها در تولید بسته‌های یادگیری استفاده خواهد شد.
انتهای پیام
captcha