برگزاری همایش حضوری جرم است / شهروندان و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند شکایت کنند
کد خبر: 3930020
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
مسئولان وزارت بهداشت تأکید کردند؛

برگزاری همایش حضوری جرم است / شهروندان و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند شکایت کنند

علی رغم مصوبه‌های ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری هر نوع تجمع، مراسم و همایش، برخی نهادها به برگزاری چنین تجمع‌هایی اقدام می‌کنند که مخالف صریح مصوبه‌های ستاد ملی کروناست. در این راستا وزارت بهداشت این تجمعات را تخلف محسوب کرده و حق شکایت را برای شهروندان و دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته است.

برگزاری همایش حضوری جرم است / شهروندان و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند شکایت کنندحدود دو هفته‌ است که به دلیل افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا، محدودیت‌هایی از سوی ستاد ملی کرونا وضع شده؛ از جمله این محدودیت‌ها ممنوعیت تجمع‌، برپایی مراسم‌ و همایش‌ است. علی‌رغم این موضوع برخی نهاد‌ها اعم از دولتی و غیردولتی در این روز‌ها همایش‌هایی با عناوین مختلف برگزار می‌کنند که در مخالفت صریح با مصوبه ستاد ملی کروناست. در همین راستا ایکنا نظر وزارت بهداشت را جویا شد.
 
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این باره به ایکنا گفت: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری هرگونه مراسم و تجمع و همایش ممنوع است. ویروس کرونا در تجمع‌ها و مکان‌هایی که تراکم افراد اتفاق می‌افتد، به راحتی منتشر می‌شود. در صورتی که یک فرد در یکی از این محل‌ها مبتلا به کرونا باشد، این ویروس با عطسه و سرفه و حتی دم و بازدم فرد مبتلا می‌تواند به سایر افراد منتقل شود. محدودیت‌های مشخص‌شده نیز به همین دلیل است که بتوان در حد امکان از انتشار این ویروس جلوگیری کرد.
 
برگزاری هر همایش حضوری جرم تلقی می‌شود/ شهروندان و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند شکایت قضایی کنند
 
وی افزود: شهروندان می‌توانند موارد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به سامانه سجام قوه قضاییه و سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع دهند. رعایت مصوبه‌ها و دستور‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اجباری و مصوبات آن لازم الاجراست.
 
در همین حال محسن فرهادی، معاون مرکز بهداشت سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تأکید بر ممنوعیت هر نوع تجمع، اظهار کرد: برگزاری جلسات، تجمعات، همایش‌ها، مدت‌ها قبل از سوی ستاد ملی کرونا ممنوع شده و در صورتی برپایی تجمع، از ادامه برگزاری آن ممانعت شده است.
 
برگزاری هر همایش حضوری جرم تلقی می‌شود/ شهروندان و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند شکایت قضایی کنند
وی افزود: همایش‌های غیردولتی باید از اداره اماکن مجوز‌های لازم را اخذ کنند که این مجوز نیز منوط به تأییدیه وزارت بهداشت است که تقریباً وزارت بهداشت با تمامی آن‌ها مخالفت کرده است. ارگان‌های دولتی نیز تا جایی که توانسته‌اند همایشی برگزار نکرده‌اند یا وزارت بهداشت آن‌ها را به برگزاری همایش مجازی توصیه کرده است. چنانچه همایشی نیز در حال برگزاری بوده باشد، وزارت بهداشت از ادامه برگزاری همایش‌های فیزیکی ممانعت کرده است. در زمان شیوع کرونا، برگزاری همایش‌های حضوری به مثابه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و دانشگاه علوم پزشکی مربوطه می‌تواند از آن شکایت قضایی کند تا به عنوان جرم از سوی قوه قضاییه تحت پیگرد قرار گیرد.
انتهای پیام
captcha