کمتر از ۲ درصد موقوفات مربوط به وقف قرآنی است
کد خبر: 3930089
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
مهدی قره‌شیخلو:

کمتر از ۲ درصد موقوفات مربوط به وقف قرآنی است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سهم وقف قرآنی در بین موقوفات کمتر از دو درصد تخمین زده می‌شود، بر لزوم تبلیغات رسانه‌ای برای ترغیب مردم به وقف قرآنی تاکید کرد.

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌وگو، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی با حضور در استودیوی برنامه «صبح و گفت‌وگو» ضمن اشاره به چگونگی وقف قرآنی و تاکیدات اسلام بر ایجاد منافع مردمی اظهار کرد: این منافع سال‌ها به مردم می‌رسد و واقفان نیز در این خیرات شریک هستند.

وی وقف را مشکل‌گشای کشور دانست و افزود: این وقف، سنتی دیرین و پسندیده است و بسیاری از شهرها به کلی، وقف هستند.

قره‌شیخلو با اعلام اینکه بسیاری از بیمارستان‌های کشور وقف عام هستند، افزود: مردم ایران در این کار، بسیار خوش درخشیده‌اند و در هفته جاری چندین باب منزل مسکونی برای فعالیت‌های قرآنی وقف شد.

وی با اشاره به اینکه درصد وقف قرآنی کمتر از سایر حوزه‌هاست، به کم‌کاری‌های صورت گرفته در امر تبلیغات اشاره کرد و افزود: ما نباید از حوزه قرآن غافل شویم؛ چنانچه در فرهنگ دینی میان اهل بیت(ع) و قرآن تفاوتی قائل نیستیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: موقوفات قرآنی کمتر از دو درصد تخمین زده می‌شود و برای ترغیب مردم به وقف قرآنی باید بر روی تبلیغات رسانه‌ای بیشتر تمرکز شود.

قره‌شیخلو موقوفه قرآنی در کرمانشاه با ۲۰۰ سال قدمت را به عنوان یکی از موقوفات بزرگ قرآنی کشور معرفی کرد و گفت: این موقوفه سالانه ۳ میلیارد درآمد دارد که همگی برای فعالیت‌های قرآنی هزینه می‌شود.

وی حمایت‌های مردمی را کارهای قرآنی را یکی از انواع وقف برشمرد و اظهار کرد: حتی چاپ قرآن نیز جزئی از این حوزه‌هاست. در بسیاری مراکز دورافتاده خواستار اجرای برنامه‌های قرآنی هستیم ولی کتاب قرآن در اختیار نداریم تا بین مردم توزیع کنیم. گاه واقف عینِ مال را برای وقف تعیین می‌کند و مثلاً منزلی را برای کلاس‌های قرآنی در نظر می‌گیرد و سازمان اوقاف وظیفه دارد دقیقاً به نیتِ واقف عمل کند، ولی گاه واقف، متولی را انتخاب می‌کند تا از درآمد یک منزل، کارهای وقفی قرآنی صورت گیرد.

قره‌شیخلو در پایان بیان کرد: سازمان اوقاف می‌تواند به اذن ولی فقیه، مورد جدیدی برای وقف‌های قبلی تعیین کند ولی در موارد دیگر حتماً باید نیتِ واقف را رعایت کنیم.

انتهای پیام
captcha