از کودک‌همسری تا افزودن نام مادر به کارت ملی / کرونا؛ تهدیدی برای سلامت روانی زنان
کد خبر: 3930123
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
در نشست خبری معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور مطرح شد:

از کودک‌همسری تا افزودن نام مادر به کارت ملی / کرونا؛ تهدیدی برای سلامت روانی زنان

معصومه ابتکار به مناسبت هفته سلامت بانوان ضمن هشدار درباره تأثیرات منفی کرونا بر سلامت جسمی و روانی زنان، اظهار کرد: سازمان‌ها و رسانه‌ها به شادی‌‌آفرینی در جامعه توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی امروز دوشنبه، 28 مهرماه، طی نشستی خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد درباره سلامت بانوان صحبت کرد و گفت: طی سال‌های اخیر چند اتفاق مهم در حوزه بانوان از جمله تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی ـ دومین محور شاخص‌های عدالت جنسیتی بحث سلامت ـ رخ داده است. خوشبختانه شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت زنان هستیم که نمایانگر سرمایه‌گذاری‌ها در شاخص‌های بهداشت و درمان به ویژه توجه به بهداشت باروری است.

وی اعلام کرد: تا آذرماه امسال برای نخستین‌بار نتایج اقداماتی که برای شاخص‌های جنسیتی صورت گرفته در سامانه رصد و پایش وضعیت زنان وارد خواهد شد. برای اجرای این برنامه‌ها در 31 استان، سند ارتقای زنان و خانواده تصویب شده و هر استان در این خصوص مصوبه دارد. برای ارتقای وضعیت سلامت زنان و خانواده‌ نیز در 31 استان فعالیت‌های خوبی انجام شده است. البته با وجود چالش‌ها، خوب پیش رفته‌ایم و اجرای آزمایشی طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت در برخی از استان‌ها موفق بوده است. نگاه خوب وزارت بهداشت در این طرح می‌تواند بسیاری از رفتارهای درست را در جامعه نهادینه کند.

ابتکار درباره نحوه تأمین سلامت روان بانوان گفت: از دو سال قبل در معاونت امور زنان با همکاری دستگاه‌های مختلف بر روی بحث سلامت روان و سلامت خانواده با تمرکز بر اصلاح گفتمان در خانواده، فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم. هدف از این طرح ارتقای مهارت‌های گفت‌وگو و شنیدن و گفت‌وگوی بین‌نسلی است. اگر مهارت‌های ارتباطی را در بین اعضای خانواده ارتقا دهیم، بهبود مهارت‌های ارتباطی به کاهش تنش در خانواده کمک می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور خشونت رفتاری و لفظی را یکی از مشکلات روانی در خانواده‌ها دانست که مورد توجه دولت بوده است و با اشاره به تأثیر منفی شیوع کرونا بر افزایش این خشونت‌ در خانواده‌ها، گفت: آموزش پیشگیری از کرونا باید از سطح خانواده و با اصلاح سبک زندگی آغاز شود. حتی متخصصان می‌گویند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت از واکسن احتمالی هم تأثیرگذارتر است و لازمه آن افزایش سطح آگاهی عمومی است که می‌توانیم از سطح خانواده رعایت این مسائل را آغاز کنیم.

خطر افزایش وزن بانوان در دوران کرونا

وی ادامه داد: آثار روانی کرونا بر روی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است و باز شدن مدارس ولو به صورت مجازی می‌توانست بار این مشکلات روانی را کاهش دهد به همین دلیل در هیئت دولت بر بازگشایی مدارس تأکید شد. انجام ورزش ولو در خانه نیز مهم است. افزایش وزن و مسائل متابولیک زنان و جامعه ایرانی را تهدید می‌کند و این امر در شرایط شیوع کرونا اتفاق خوبی نیست و باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

ابتکار در پاسخ به سؤالی درباره نحوه حمایت معاونت برای پیشگیری از افسردگی زنان در دوران کرونا اظهار کرد: برای پیشگیری از افسردگی و سلامت روان، مهم‌ترین اقدامات ورزش و نشاط اجتماعی و عمومی است که باید در دستور کار همه دستگاه‌ها به خصوص رسانه‌ها قرار گیرد. البته به دلیل شیوع کرونا، در عرصه فرهنگی هم با مشکل مواجه هستیم و امیدوارم رسانه‌ها به موضوع نشاط و ضرورت توجه به سلامت روان توجه کنند. همچنین، نگرش دینی و فرهنگ دینی با نشاط و شادابی همراه است و نباید اینگونه القا شود که دین‌داری سبب افسردگی و ملالت می‌شود و این نگاه باید در دستور کار تمام فعالان این عرصه قرار گیرد.

ابتکار درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: «کمیته سلامت زنان سرپرست خانوار» تشکیل شده و مسئولیت آن برعهده وزارت بهداشت است و یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این دوره انجام شده، ارتقای مهارت‌های فردی 14 هزار زن سرپرست خانوار است که در آن سلامت روان و جسم آموزش داده می‌شود.

پادکست‌های ارتباطی بین‌نسلی در رادیو نسل

وی ضمن معرفی «رادیونسل» که حاوی پادکست‌های ارتباطی بین‌نسلی است، درخواست کرد که کارشناسان برای معرفی و برگزاری نشست در این برنامه به ویژه درباره کاهش خشونت‌ لفظی تلاش و همکاری کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه چه امتیازهایی برای بانوان مدافع سلامت در زمان کرونا در نظر گرفته شده است؟ گفت: در دولت پیگیری‌های زیادی شده، اما متأسفانه تحریم‌های ظالمانه شرایط سختی را به وجود آورده که در کنار مبارزه با کرونا، جنگ اقتصادی هم داریم. همه درخواست‌ها در این حوزه به وزارت بهداشت ارجاع داده شده و اگر کمبودهایی بوده در حال پیگیری هستیم.

وی اعلام کرد: امروز از سمفونی «شهرزاد» به پاس خدمات کادر درمان ایران، که از سوی گروه ارکستی با حضور بانوان به رهبری نزهت امیری اجرا شده است، رونمایی می‌شود.

ابتکار در پاسخ به سؤالی درباره بهبود شرایط مادران شاغل بیان کرد: مرخصی 9 ماهه مادران را ابلاغ کرده‌ایم. همچنین فرصت خاصی برای شیردهی مادران فراهم می‌شود و ساعت قابل انعطاف برای مادرانی که فرزند زیر شش سال دارند نیز در حال اجراست و پیگیر موارد اجرانشده بوده‌ایم. بهزیستی و مؤسسات مردم‌نهاد نیز در حال حمایت از زنان سرپرست خانوار هستند. ضمن اینکه اکنون بیمه این بانوان با اولویت مادرانی که بیش از یک یا دو فرزند دارند در دستور کار است.

ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال

وی درباره کودک‌همسری گفت: میزان کودک همسری در ایران بالا نیست، اما کودک‌همسری به هر تعدادی که باشد برای سلامت کودک مضر است. دختران زیر 13 سال کودک هستند و ازدواج این کودکان تبعات سنگین سلامت جسمی و روانی دارد. به همین دلیل لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال ارائه شده و امیدواریم به نتیجه برسد، اما بحث فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش شده آگاهی لازم داده شود.

ابتکار ضمن قدردانی از خدمات سازمان بهزیستی درباره مقابله با کودک‌همسری، تصریح کرد: خط اورژانس اجتماعی 123 یکی از پیشرفته‌ترین خطوط اعلام و درخواست کمک است. ما از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کنیم. همچنین، تبعات بهداشتی استعمال دخانیات کاملاً واضح است و باید فعالیت فرهنگی بیشتری انجام شود. خوشبختانه نرخ اعتیاد و مصرف سیگار در بانوان نسبت به آمار جهانی بالا نیست و سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا کرده‌ایم که امسال اجرا می‌شود.

ابتکار در پاسخ به این سؤال که برای آموزش سلامت بلوغ برای دختران چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان کرد: از ابتدای فعالیت، مسئله آموزش بهداشت بلوغ را مطرح کردیم. ناآگاهی یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌هایی است که به جوانان وارد می‌شود. در همین خصوص طرح آموزش بهداشت بلوغ را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم که بررسی آن با تأخیر مواجه شد. با وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ایم.

استفاده از اینترنت برای خرید و فروش زنان

وی به استفاده صحیح از اینترنت برای آموزش پرداخت و گفت: کرونا نشان داد که چقدر اینترنت در آموزش مهم است، اما استفاده از اینترنت مخاطراتی دارد، مثل سوء‌استفاده از اینترنت برای راه‌اندازی شبکه‌های خرید و فروش انسان که زنان را هدف قرار می‌دهند.

ابتکار در خصوص آزادی زنان و مادران به ویژه در دوره کرونا اظهار کرد: پیشنهاد استفاده از دستبند الکترونیک برای مادران مطرح شده و با معاونت قوه قضائیه نیز موافقت‌نامه‌ای امضا شده است تا مادرانی که حکمشان اجازه می‌دهد بتوانند از این دستبندها استفاده کنند. از سوی رئیس قوه قضائیه نیز دستور خوبی برای آزادی زنان در دوره کورنا صادر شد که 60 هزار نفر آزاد شدند و امیدواریم این رویه قوه قضائیه استمرار پیدا کند و زنان زندانی که حتی جرائم سیاسی دارند نیز امکان آزادی داشته باشند. البته دستاورد دولت در حوزه زنان، ارتقای شاخص عدالت جنسیتی است و شاخص‌ها تعریف و برنامه‌های اجرایی برای دستگاه‌ها مصوب شده است.

معاون امور زنان و خانواده در پاسخ به اینکه آیا لایحه منع خشونت علیه زنان تا پایان دولت به سرانجام می‌رسد؟ بیان کرد: امیدواریم این لایحه طی هفته‌های آینده در دولت تصویب شود. لوایح دیگری مثل تعیین سن ازدواج و تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند (که با قتل رومینا روند ارائه آن تسریع شد) در دفتر رئیس قوه قضائیه است و امیدواریم زودتر به دولت ارجاع داده شود.

ابتکار در پایان در پاسخ به سؤالی درباره ذکر اسم مادر در کارت ملی گفت: اسم مادر در شناسنامه نوشته می‌شود. در مورد کارت ملی نیز بی‌دقتی شده است که طرح آن را به وزارت کشور پیشنهاد کردیم و به نظر می‌رسد وزیر کشور موافق هستند. اکنون منتظر اعلام نظر سازمان ثبت احوالیم که مشکل خاصی وجود داشته نباشد. سپس نیاز به مصوبه دولت است که فکر می‌کنم ظرف ماه آینده انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha