یادبود قربانیان جنایت فرانسه در مسجد پایتخت الجزایر
کد خبر: 4005662
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

یادبود قربانیان جنایت فرانسه در مسجد پایتخت الجزایر

مراسم سالگرد کشتار چهار هزار الجزایری که در قرن نوزدهم به دست نیروهای استعمار فرانسه در این کشور کشته شدند، برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، در قرن نوزدهم نزدیک به چهار هزار نمازگزار الجزایری که به تبدیل مسجد کتشاوه به کلیسا اعتراض داشتند، توسط نیروهای استعمارگر فرانسه در پایتخت الجزایر قتل عام شدند.
مسجد کتشاوه الجزایر که در دوران عثمانی ساخته شده است، نه تنها یکی از مهمترین نمادهای این کشور است بلکه شاهد مهمی از جنایات دولت استعمارگر فرانسه در الجزایر است.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در مصاحبه با رسانه‌های محلی  گزارشی رسمی از کشتار نزدیک به چهار هزار نمازگزار فرانسوی در دوران استعمار 1830-1962 ارائه کرد.

تبون گفت: فرانسه ما را برای 132 سال استعمار کرد؛ سال‌هایی که جنایات فجیعی را مرتکب شد که نمی‌توان با کلمات زیبا آن را پاک کرد. خانواده‌ها و قبایلی وجود دارند که به طور کامل از بین رفتند و حتی نوزادان نیز در امان نبودند. وی افزود که در کتشاوه آنها 4000 نمازگزار را شهید کردند.

مسجد کتشاوه در سال 1520 توسط خیرالدین بارباروسا، حاکم وقت عثمانی الجزایر در محله معروف کاسبه پایتخت الجزایر ساخته شد.

گزارش‌های تاریخی الجزایر نشان می‌دهد که فرمانروای فرانسوی الجزایر در آن زمان، دوک دو روویگو  در پایان سال 1832 تصمیم گرفت تا با حمله به مسجد آن را به کلیسا تبدیل کند.

هنگامی که ساکنان شهر در اعتراض به داخل ساختمان اردو زدند، روویگو مسجد را خراب کرد، کسانی را که داخل آن بودند، قتل عام کرد و نسخه‌هایی از قرآن را سوزاند.

مسجد کتشاوه که در سواحل مدیترانه قرار دارد و نماد مهمی از استقلال الجزایر است، ابتدا در زمان اشغال فرانسه به عنوان انبار نظامی و بعدها به عنوان محل اقامت اسقف اعظم الجزایر مورد استفاده قرار گرفت. پس از تخریب مسجد در سال 1844، کلیسای بزرگی به جای آن ساخته شد و این ساختمان تا زمان استقلال الجزایر در سال 1962 کلیسای جامع باقی ماند.

این مسجد در سال 2008 به دلیل آسیب ناشی از زلزله سال 2003 بسته شد.

در آوریل 2018، این مسجد توسط سازمان همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) مطابق نقشه معماری اصلی عثمانی مرمت و بازگشایی شد.

انتهای پیام
captcha