آقای وزیر در تغییر معاون قرآن و عترت تسریع کنید
کد خبر: 4009373
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

آقای وزیر در تغییر معاون قرآن و عترت تسریع کنید

با وجود اینکه فقهی‌زاده عملاً پایان حضورش در این معاونت را اعلام کرده است، اما هنوز تکلیف معاون جدید قرآنی وزیر مشخص نشده است.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون فعلی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته با پرسنل و کارکنان این معاونت دیدار کرد و عملاً پایان مسئولیتش را اعلام کرد. از هفته گذشته تا‌کنون انتظار می‌رفت فرد دیگری جایگزین او شود اما این بلاتکلیفی کماکان در معاونت قرآنی وزارت ارشاد دیده می‌شود. دیدگاه کارشناسان این است که این بلاتکلیفی بیش از سایر حوزه‌ها می‌تواند مخرب و زیان‌بار باشد. از این رو یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌ وزیر جدید، تعیین معاون قرآن و عترت این وزارتخانه در اولین فرصت است تا به این ترتیب مأموریت‌های قرآنی این معاونت با سرعت بیشتری در ریل حرکت کند.

طی هفته اخیر بود که در برخی اخبار غیر رسمی، چهار گزینه برای تصدی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.

علیرضا معاف، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، حسین اسدی و حجت‌الاسلام ارزانی گزینه‌های احتمالی برای تصدی این مسئولیت‌اند. از همان ابتدا که محمدمهدی اسماعیلی رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد نام برخی از این آقایان در رسانه‌ها مطرح شد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی به جهت همراهی‌اش با وزیر در دیدار با مراجع عظام تقلید این احتمال را تقویت کرد که می‌تواند مسئولیت اداره این معاونت را بر عهده بگیرد، اما با گذشت زمان، نام‌های دیگری نیز جایگزین او شد. از جمله حجت‌الاسلام ارزانی که در حال حاضر دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگ و هنری مساجد کشور را بر عهده دارد. بر اساس اخبار از منابع آگاه، نام حجت‌الاسلام ارزانی نیز در سبد انتخاب‌های وزیر ارشاد قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی تجربه حضور در وزارت ارشاد را دارد. او در سال 1396 به‌عنوان مشاور وزیر در امور فرهنگی و دینی منصوب شد. او دکترای تفسیر قرآن دارد و تألیفات زیادی نیز در این حوزه دارند. ارباب سلیمانی پیش از حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگ و هنری مساجد را بر عهده داشتند و همکاری با ستاد اقامه نماز و مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و ستاد تفسیر کشور در سوابق اجرایی او می‌درخشد.

علیرضا معاف نیز گزینه‌ای است که برای تصدی بالاترین مقام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مطرح شده است. معاف در سیر تطورات شغلی خود، مشاور اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و معاون پژوهشی بنیاد سیاست‌پژوهی تمدن اسلام را دارا است. او دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و در استاد دانشگاه است. او در عین جوانی، کار با طیف‌های گوناگون جامعه قرآنی را تجربه کرده است.

حسین اسدی، گزینه دیگری است که به تازگی به لیست احتمالی انتصاب وزیر اضافه شده است. او سابقه زیادی در حوزه‌های قرآنی و دینی دارد. در سال 1398 به عنوان مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی از سوی حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان منصوب شد. او در حال حاضر، مشاور رئیس جامعة‌المصطفی‌العالمیه در امور قرآنی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور قرآنی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان حوزه‌ها و مدارس خارج از کشور، مدیر موسّسه قرآن‌کریم کشور آلبانی، مدیر‌کل دفتر امور قرآنی و حدیثی جامعة المصطفی العالمیه، دبیر شورای فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه، رئیس کمیسیون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی واحدهای خارج از کشور، معاونت فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه، عضویت حقیقی و حقوقی در شوراها و مجامع قرآنی کشور، عضو مجمع مشورتی و کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، عضو شورای ترویج قرآنی در عرصه بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور، عضو و دبیر شورای برنامه‌ریزی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی است که این بخشی از مسئولیت‌های رسمی حسین اسدی است.

اینک به نظر می‌رسد وزیر محترم ارشاد پس از نامزد کردن چهار چهره برای تصدی معاونت قرآن و عترت، باید در بین آنها در جستجوی فردی باشد که اولاً بیش از دیگران به نقش‌های مهمی که قانون برای آن تعیین کرده است آگاه باشد و ثانیاً توان ارتقای سطح این معاونت به جایگاه قانونی مذکور را داشته باشد، جایگاهی که معاونت قرآن هنوز در برخی از مأموریت‌هایش در طول دولت‌های مختلف به دست نیاورده است.

میلاد مرجانی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha