اعتصاب کارگران و حمایت «خمینی آذربایجان»
کد خبر: 4009670
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی؛

اعتصاب کارگران و حمایت «خمینی آذربایجان»

مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه شهید قاضی طباطبایی به‌عنوان خمینی آذربایجان مطرح بود، بیان کرد: ایشان املاک بسیاری داشتند که آن‌ها را فروخت و زمانی که به دلیل اعتصابات علیه حکومت، کارگرها سرکار نمی‌رفتند، با پول زمین‌های خودشان، حقوق کارگران را می‌داد تا کسانی که اعتصاب کرده‌اند و طاغوت به آن‌ها حقوق نمی‌داد، به این نحو گذران زندگی کنند.

حجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اگر بخواهیم نقش آیت‌الله قاضی طباطبائی را در تاریخ انقلاب حساب کنیم، باید به این نکته دقت شود که حتی دشمنان هم ایشان را به‌عنوان خمینی آذربایجان مطرح کرده‌اند. یعنی او را در سطح منطقه آذربایجان، اردبیل، زنجان و هرجایی که آذری زبان وجود دارد با حضرت امام(ره) یکسان قرار داده‌اند و این نشان می‌دهد که این شخصیت بزرگوار پس از انقلاب و پس از امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش‌ها را دارا بوده‌ است و اگر ایشان نبودند شاید در منطقه آذربایجان انقلاب در این سطح پیش نمی‌رفت.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات‌ خود بارها و بارها بیان کرده‌اند که نهضت چهلم را مردم آذربایجان و تبریز به راه انداختند. زمانی که بزرگداشت شهدای قم توسط اهالی تبریز برگزار شد، باعث ادامه دار شدن نهضت سال 56 و در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 شد. اگر آن حرکت آذربایجان و تبریز نبود، شاید انقلاب اسلامی به آن زودی‌ها پیروز نمی‌شد و این ابتکار عمل جدید باعث شد که انقلاب به جریان بیفتد. این جریان و نهضت را آیت الله قاضی طباطبایی به راه انداختند.

برگی با اشاره به اینکه شهید قاضی طباطبایی بود که توانست در سطح کشور با بسیج کردن مردم جریان انقلاب را ایجاد کند، افزود: تبعیدها، بازداشت‌ها و اقدامات ساواک علیه او در تاریخ انقلاب اسلامی به‌صورت مستند وجود دارد و هنوز هم تعدادی از کسانی که ایشان را دیده‌اند در قید حیات هستند و هر وقت از آیت‌الله قاضی صحبت می‌شود، عظمت و رشادت‌های آن بزرگوار را مورد تمجید قرار می‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، بیان کرد: شهید قاضی معتمد حضرت امام(ره) بود. بعضی دست‌ها هم بودند که بارها و بارها سعی کردند ایشان را گوشه‌گیر کنند؛ همان هایی که وابسته به ساواک و ضد انقلاب و خلق مسلمان بودند. همان افراد با نقشه‌کشی سعی کردند به نحوی به امام خمینی(ره) القا کنند که شهید قاضی در تبریز و آذربایجان نباشد اما امام(ره) به خاطر اعتمادی که به او داشت تا آخر در کنار شهید قاضی ایستاد و پیامی که به مناسبت شهادت او داد، نشان داد که نقش شهید قاضی در نظر امام(ره) چگونه بود.

وی گفت: برای شهید قاضی واژه «علامه» زیبنده است چون که ایشان به تمام معنا علامه و ذوفنون بودند یعنی در اکثر علوم و مسائل صاحب فن بودند. نه این که فقط آگاهی داشته باشند، بلکه صاحب فن بودند. آیت‌الله قاضی طباطبایی همان طور که در فقه مجتهد بودند، در علم اصول یک شخصیت اصولی بودند، همان طور هم در تاریخ و ادبیات و غیره مجتهد بودند. تالیفاتی که از ایشان به جا مانده این حرف را ثابت می‌کند.

برگی اضافه کرد: برای نمونه یکی از تألیفات‌ ایشان «تحقیقی درباره اربعین سیدالشهدا(ع)» است که این کتاب را برای اثبات این که خانواده امام حسین(ع) در اولین اربعین ایشان به کربلا رفتند، نوشته است اما وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم که این کتاب یک مرجع تاریخی است و معلوم است کسی که آن را نوشته، یک فرد مجتهد بوده‌ است که به کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی اشراف دارد و توانسته به عالی‌ترین نحو این کتاب ارزشمند را بنگارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ابهت علمی ایشان کمتر از ابهت سیاسی و اجتماعی‌شان نیست. ایشان در کنار فعالیت‌های سیاسی و علمی از فعالیت‌های اجتماعی هم غافل نبودند. مسجد مقبره که شهید قاضی در آن فعالیت داشتند، یک پایگاه سیاسی در قبل و پس از انقلاب بود. بازار تبریز و تیمچه‌هایش خاستگاه انقلاب و آن مسجد هنوز هم پایگاه انقلاب است. درست است که قیام ۲۹ بهمن از مسجد قیزللی شروع شد اما چیزی که این قیام را به مسجد قیزللی کشاند، منبرهای مسجد مقبره بود و همه این‌ها را مرهون تلاش‌های شهید قاضی طباطبایی هستیم.

وی افزود: ما در تبریز حضرات آیات بسیاری داشته‌ایم اما تأثیر هیچ کدام به اندازه اثرگذاری نقش شهید قاضی نبوده‌ است. بقیه هم سعی کرده‌اند ببینند شهید قاضی چگونه در این مسیرها قدم برداشته تا آن‌گونه حرکت کنند.

برگی با تأکید براینکه در کنار همه این فعالیت‌ها، صندوق حمایت از مستمندان یکی از اثرات با برکت ایشان است، بیان کرد: آن زمان که کمیته امدادی وجود نداشت، شهید قاضی صندوقی به نام «صندوق حمایت از مستمندان» ایجاد کرد و به این نحو به فقرای تبریز و حومه آن رسیدگی می‌کرد. ایشان در راه انقلاب از دار و ندارش گذشت. ایشان خانوادگی از اول املاک بسیاری داشتند که آن‌ها را فروخت و زمانی که به دلیل اعتصابات علیه حکومت، کارگرها سرکار نمی‌رفتند، با پول زمین‌های خودشان، حقوق کارگران را می‌داد تا کسانی که اعتصاب کرده‌اند و طاغوت به آن‌ها حقوق نمی‌دهد، به این نحو گذران زندگی کنند.

انتهای پیام
captcha