ضعف فکری، فرهنگی و ساختاری جوامع را به تجزیه‌طلبی می‌کشاند
کد خبر: 4013185
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
خلیل حمدان در گفت‌وگو با ایکنا:

ضعف فکری، فرهنگی و ساختاری جوامع را به تجزیه‌طلبی می‌کشاند

عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان تأکید کرد: دشمن در ایجاد تفرقه از جهالت مردم استفاده می‌کند؛ اما قادر به ایجاد درگیری و تفرقه در میان مردم نیست مگر زمانی که ضعف فکری، فرهنگی و ساختاری در جوامع وجود داشته باشد.  

خلیل حمدان»، عضو هیئت رئیسه جنبش امل لبنان

به گزارش ایکنا، «خلیل حمدان»، عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان، در گفت‌وگو ایکنا با اشاره به موضوع وحدت در جهان اسلام تصریح کرد: وحدت یکی از اولویت‌های مسلمانان در جهان است چرا که دشمنان در جهت ایجاد تفرقه تلاش می‌کنند.
 
وی افزود: دشمنان علاوه بر سلاح مادی و لجستیک که برای رویارویی با امت اسلامی در اختیار دارند، یک سلاح کشنده‌تر و مؤثرتر نیز در اختیار دارند که سلاح تفرقه بین افراد یک دین واحد است؛ به همین دلیل تفرقه و ایجاد درگیری میان امت اسلامی روشی قدیمی بر اساس قاعده «تفرقه بینداز و حکومت کن» است، از این رو ما باید علاوه بر سلاح مادی و لجستیک از سلاح دیگری نیز برخوردار باشیم که سلاح وحدت اسلامی است و این، یک امر ضروری و کارآمد است.
 
حمدان درباره شاخصه‌های وحدت اسلامی اظهار کرد: از شاخصه‌های وحدت آن است که از هرآنچه بدنه این امت را از هم می‌پاشند، دوری جسته و امور کوچک را کنار گذاشته و به مسائل ضروری تمسک جوییم.
 
وی افزود: تمرکز اصلی بر این وحدت، اجرای پیام مسالت‌آمیز پیامبر اسلام(ص) است که برای جهانیان مبعوث شده‌اند؛ همچنین ما مسلمانان مسئله‌ای داریم که برای دفاع از همه مظلومان به آن تمسک می‌جوییم و ظلمی بزرگتر از اشغال سرزمین مقدس فلسطین و قدس شریف و حرم ابراهیمی و همچنین مقبره پیامبران بسیاری که در منطقه فلسطین مدفون هستند، در جهان وجود ندارد.
 
عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در ادامه تأکید کرد: ما دعوت شده‌ایم که به ندای وحدت اسلامی که از سوی امام خمینی(ره) ارائه شده است، پاسخ گوییم چرا که فرموده‌اند ما با وحدت کلمه پیروز می‌شویم؛ پایه‌های این دعوت را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی محکم کردند، کسی که همواره از مهم‌ترین مبلغان وحدت و عمل‌کنندگان به آن بوده و هستند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که «مهمترین مؤلفه‌‌های وحدت بین مذاهب اسلامی چیست» تصریح کرد: ما بر اصولی تأکید می‌کنیم که همه ما را به دور هم جمع کرده است و همچنین از امور اختلافی و حاشیه‌ای دوری می‌کنیم چرا که تمرکز دشمنان بر مسائل کوچک است و تلاش می‌کنند توجه همه مذاهب اسلامی را به برخی امور تفصیلی جلب کنند تا به مرحله‌ای برسند که از وحدت کلمه دست بردارند و این، آغاز از هم پاشیدگی امت بوده و برخلاف دعوت خداوند است که می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا». چرا که در این آیه، به چنگ زدن به ریسمان خداوند و وحدت اسلامی دعوت شده و این مؤلفه اصلی است.
 
حمدان ادامه داد: از دیگر شاخصه‌های وحدت آن است که برای حل مسئله فلسطین اقدام کنیم؛ چرا که فلسطین یک شاخص کلی برای عرب‌ها، مسلمانان و همه آزادگان جهان است؛ بنابراین تا زمانی که وحدت نداشته باشیم در فلسطین پیروز نخواهیم شد.
 
وی در ادامه به سخن امام موسی صدر درباره مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: سخنان امام موسی صدر را مرور می‌کنیم که گفت: «قدس قبله ما و معراج رسالت ما و منشأ وحدت ماست.» بنابراین اگر مسلمانان از قدس دست بکشند، از دین خود دست کشیده‌اند. زیرا بنا به عقیده امام موسی صدر و امام خامنه‌ای و امام خمینی(ره) مفهوم واقعی ایمان به خدا، رفتار در واقعیت است. بنابراین یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های وحدت اسلامی آن است که بر سر این مسئله اجتماع کنیم و وحدت داشته باشیم.
آماده// دشمن برای ایجاد تفرقه از جهالت مردم استفاده می‌کند / مصاحبه
 
وی در پاسخ به این سؤال که «خطرناک‌ترین عناصری که به اختلافات بزرگ در میان امت اسلامی می‌انجامد، چیست؟» بیان کرد: به نظر می‌رسد که تفرقه و درگیری که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود، یکی از این عناصر خطرناک است؛ گاهی اوقات دچار درگیری‌های مذهبی یا طایفه‌ای و یا نژادی می‌شویم که افراد این امت را وادار به قتل ده‌ها هزار نفر می‌کند مثل آنچه در سوریه و عراق از سوی برخی گروه‌های تروریستی تکفیری رخ داد و محاصره ظالمانه علیه ایران و تلاش دشمنان برای اقدامات تفرقه‌انگیز در لبنان و رخدادهایی که در یمن اتفاق می‌افتد، همه از نشانه‌های تفرقه است و در زمانی رخ می‌دهد که دشمن از ضعف عقیده یا ضعف فرهنگ این افراد، بهره می‌برد و در نتیجه از ایمان مجازی استفاده می‌کند تا برخی افراد کودن و نادان را جهت وارد شدن در جنگ‌ها و کشتارها تحریک کند و این جنگ‌ها در حقیقت خدمت به دشمن صهیونیستی است چرا که این رژیم بیش از یک بار اعلام کرده که در کنار تروریست‌ها و تکفیری‌ها ایستاده است.
 
همچنین کتاب‌هایی از سوی مسئولان آمریکایی چاپ و منتشر شده که نشان می‌دهد آنها پشت پرده ظهور القاعده و تروریسم تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تکفیری قرار دارند.
 
وی افزود: این باعث شده که در 10 سال‌ اخیر شاهد ایجاد تروریسم تکفیری باشیم که منجر به از هم پاشیدن پیکره امت اسلامی و ایجاد درگیری‌های بیهوده‌ای می‌شود که در خدمت رژیم صهیونیستی است.
 
حمدان در خصوص مواردی که دشمنی با وحدت اسلامی شمرده می‌شود، گفت: یکی از این موارد، مقدم شمردن خاص بر عام و برانگیختن دعواهای کوچک است. همچنین به‌کارگیری دفاتر مطالعاتی جهت تفرقه‌افکنی و ایجاد دعواها و درگیری‌های بسیار که با پول‌های هنگفت حمایت می‌شود، از جمله موارد دشمنی با وحدت اسلامی است.
 
عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در خصوص اقدامات ضد وحدت اسلامی گفت: برخی کشورها بودجه‌های هنگفتی در این زمینه اختصاص می‌دهند و از ماهواره‌ها و رسانه‌های نوشتاری و شنیداری استفاده می‌کنند تا در شیپور مذهب‌گرایی دمیده و مردم را گاهی به نام دین، گاهی به نام قبیله و گاهی نیز به نام ملی‌گرایی تحریک کنند؛ بنابراین دشمن در این زمینه از جهالت مردم استفاده می‌کند اما قادر به ایجاد درگیری و تفرقه در میان مردم نیست مگر زمانی که ضعف فکری، فرهنگی و ساختاری در جوامع وجود داشته باشد؛ از این رو با رسانه‌هایی که در راستای تجزیه‌طلبی و تفرقه فعالیت می‌کنند، در مقابل رسانه‌های وحدت‌گرا مواجه و با کسانی روبه‌رو می‌شویم که به‌جای اینکه اولویت مبارزات آنها، مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد بر ایجاد درگیری‌های داخلی در کشورها تمرکز دارند.
 
خلیل حمدان با تأکید بر اینکه برای مقابله با تفرقه باید مؤسساتی فعالیت‌ داشته باشند، گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از مؤسسات اصلی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و شایسته است که چنین مؤسساتی در سراسر جهان اسلام وجود داشته و برای تقویت وحدت اسلامی با هم در ارتباط دائمی باشند نه اینکه فقط در مناسبت سالانه هفته وحدت این ارتباط را ایجاد کنند.
 
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سال برای تقویت وحدت اسلامی تلاش می‌کند اما در مقابل، دشمنان نیز در طول سال برای گسترش تفرقه میان امت اسلامی تلاش می‌کنند؛ بنابراین شکست این عملیات‌های خصمانه فقط با موعظه و سخنرانی امکان‌پذیر نیست بلکه باید از امکانات زیادی متناسب با حجم این حملات استفاده کرد.
 
عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان در خصوص ارزیابی خود از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: ما به خبرگزاری‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای نیاز داریم که در مسیر این خبرگزاری بین‌المللی قرآنی حرکت کنند و من امیدوارم که فعالیت‌های ایکنا تا سطح شبکه‌های ماهواره‌ای توسعه پیدا کند همانطور که شاهد حضور آن در فضای مجازی هستیم؛ بنابراین بر وجود یک شبکه ماهواره‌ای در زمینه فعالیت‌های وحدت‌گرایانه تأکید می‌کنیم، زیرا ما با ده‌ها شبکه‌ ماهواره‌ای که در جهت ایجاد تفرقه بین مسلمانان فعالیت می‌کنند؛ مواجه هستیم.
 
وی در پایان ضمن تجلیل از همه کسانی که در راستای ایجاد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: در این راستا نباید اقدامات مرحوم آیت‌الله تسخیری را فراموش کرد چرا که بخش بزرگی از زندگی خود را در جهت ایجاد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب صرف کرد.
انتهای پیام
captcha