مرجعیت عالی عراق به جریان‌های پسا انتخابات واقف بود + فیلم
کد خبر: 4015057
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

مرجعیت عالی عراق به جریان‌های پسا انتخابات واقف بود + فیلم

حیدر البرزنجی، تحلیلگر سیاسی عراقی تصریح کرد: حضرت آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی دینی، سوپاپ اطمینانی برای عراق و عراقی‌ها است و زمانی که ایشان همه را به شرکت در انتخابات فراخواند، به جریان‌های پسا انتخابات واقف بود و می‌دانست که اتفاقاتی در راه است و خطراتی نتایج این رویداد را تهدید می‌کند.

دکتر حیدر البرزنجی

دکتر حیدر البرزنجی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص آخرین تحولات سیاسی در عراق، در پاسخ به این سؤال که «مهم‌ترین سناریوهای تشکیل دولت جدید عراق چیست؟» اظهار کرد: در حقیقت آنچه در حال حاضر در عراق رخ می‌دهد، ادامه سناریوهایی است که ایالات متحده آمریکا از زمان اشغال عراق تا کنون ترسیم کرده است. ابتدا سازمان تروریستی القاعده را ایجاد کرد و سپس داعش را به وجود آورد. پس از آن، به تلاش برای کودتای نظامی روی آورد و همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شد اما پایان نیافت. چرا که دوباره با تقسیم عراق آغاز شد، و همچنین همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق که با کمال تأسف می‌خواستند با این کار عراق را به سه قسمت تقسیم کنند اما شکست خوردند.
 
وی افزود: پس از پیروزی عراق در نبرد با داعش و رسیدن به مرحله‌ای از ثبات امنیتی، آنها به سمت ایجاد هرج و مرج و ناامنی‌ای حرکت کردند که توسط ابزارهای داخلی در ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌شود.

نتایج انتخابات عراق

وی در خصوص نتایج انتخابات عراق ادامه داد: ما اکنون در رخدادی چون انتخابات قرار داریم و شواهد روشن و صریحی دال بر تقلب در انتخابات وجود دارد و طیف گسترده‌ای از مردم عراق، اعم از کُرد، شیعه و سنی نسبت به این انتخابات اعتراض کرده‌اند که این اعتراض مبتنی بر شواهد واقعی و میدانی بوده است.

البرزنجی در پاسخ به این سؤال که «برخی معتقدند مداخله خارجی در انتخابات عراق وجود دارد و همین موضوع باعث رد برخی از جناح‌های سیاسی عراق شده است، این امر چقدر صحت دارد؟»، پاسخ داد: بله، شواهد قانونی مبنی بر مداخله و حمله سایبری به ابزارهای اینترنتی در انتخابات عراق وجود دارد.
 
دکتر حیدر البرزنجی تأکید کرد: ما یک سیستم اینترنتی داریم که به راحتی هک می‌شود و بر اساس شواهدی که احزاب سیاسی سنی، شیعی و کُرد به کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ارائه کردند، تقلب آشکاری دیده می‌شود اما کمیسیون به این مسئله اهمیتی نداده است.
 
خبرنگار ایکنا از تحلیلگر سیاسی عراقی پرسید: «چرا می‌گوییم حمله سایبری به انتخابات در عراق صورت گرفته است؟» وی در پاسخ گفت: زیرا می‌دانیم که دولت آمریکا با ابزارهای داخلی خود در عراق، تلاش می‌کند تا به حضور جناح‌های سیاسی حامی الحشد الشعبی و همچنین حضور جنبش‌های سیاسی وابسته به جنبش‌های اسلامی موجود پایان دهد.

مرجعیت عالیقدر عراق سوپاپ اطمینانی برای مردم این کشور است / مصاحبه


تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق
 

البرزنجی در پاسخ به این سؤال که «رئیس ائتلاف الفتح عراق مدعی شده است شخص ثالثی در پشت پرده تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق وجود دارد تا فتنه ایجاد کند، این گفته چقدر صحت دارد؟» گفت: طبیعتاً حمله به نخست‌وزیر عراق اقدامی محکوم است.
 
وی تأکید کرد: ما در مورد یک شخص به عنوان نخست‌وزیر سخن نمی‌گوییم، بلکه در مورد منصب نخست‌وزیری سخن می‌گوییم که برای مراقبت از سلامت حاکمیت عراق، توجه به آن ضرورت دارد و همه مقامات نیز در محکومیت این اقدام بیانیه‌هایی صادر کردند. طرف سوم نیز یا ایالات متحده آمریکا است که پشت این سوء قصد ایستاده است یا احزاب داخلی وجود دارند که می‌خواهند عراق را به هرج و مرج بکشانند.
 
وی افزود: شاید یکی از احزاب نزدیک به نخست‌وزیر عراق این کار را بدون اطلاع وی انجام داده است تا با تظاهرات‌کنندگان ابراز همدردی کرده و چهره عراق را بی‌ثبات جلوه دهد؛ که تهدیدی امنیتی برای سلامت نخست‌وزیر وجود دارد و حاکمیت عراق را نقض می‌کند.
 
این تحلیلگر سیاسی عراقی درباره واکنش ایالات متحده آمریکا به سوء قصد نافرجام علیه الکاظمی گفت: با توجه به این اتفاق، رئیس جمهور آمریکا این مسئله را مطرح کرد که برای حفظ حاکمیت عراق مداخله خواهد کرد؛ این کار مضحک است و مدرک روشنی مبنی بر شرکت ایالات متحده در این عملیات ترور به ما ارائه می‌دهد. زیرا آمریکا اگر واقعاً خواهان حفظ سلامت و حاکمیت عراق بود، دست به آن اقدام جنایتکارانه در حادثه دردناک فرودگاه بین‌المللی بغداد نمی‌زد که منجر به شهادت ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران شود؛ از سوی دیگر آمریکا همواره نیروهای عراقی و الحشد الشعبی را هدف قرار می‌دهد.
 
دکتر البرزنجی در پاسخ به این سؤال که «چه کسی در هدف قرار دادن نخست‌وزیر عراق سود می‌برد و چه کسی ضرر می‌کند؟» گفت: البته گروه‌های مقاومت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در این جریان، مستقیماً هدف اتهام قرار گرفتند اما جمهوری اسلامی ایران نشان داد که این اقدام یک فتنه بوده است.

مرجعیت عالیقدر عراق سوپاپ اطمینانی برای مردم این کشور است / مصاحبه


نقش مرجعیت دینی عراق
 

البرزنجی در ارزیابی نقش مرجعیت عالی دینی عراق در شرایط کنونی و پیش از انتخابات در این کشور که خواستار شرکت مردم در انتخابات پارلمانی عراق شد، گفت: مرجعیت عالی دینی عراق، حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی سوپاپ اطمینانی برای عراق و عراقی‌ها است و دعوت ایشان از مردم برای شرکت در انتخابات نشان داد که خطر بزرگی در راه است که کمتر از خطر اقدامات تروریستی داعش نیست. بنابراین، زمانی که آیت‌الله سیستانی همه را به شرکت در انتخابات فراخواند، به جریان‌های پسا انتخابات واقف بود و می‌دانست که اتفاقاتی در راه است و خطراتی نتایج این رویداد را تهدید می‌کند.
 
وی در پایان تأکید کرد: اقدامات مرجعیت عراق بسیار مهم و ضروری است و مرجعیت عالی با دقت به آنچه در حال رخ دادن است، می‌نگرد و می‌داند که اگر سیاستمداران در روند سیاسی اجماع نداشته باشند، عراق به سمت فروپاشی یا - خدای نکرده – به سمت نزاع شیعی - شیعی خواهد رفت و این همان چیزی است که ایالات متحده آمریکا خواهان آن است.
 
مرجعیت عالیقدر عراق سوپاپ اطمینانی برای مردم این کشور است / مصاحبه

 مصاحبه: جواد پارسامهر
ترجمه: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha