خدمات وقف در دوران کرونا / کمک‌هزینه 214 میلیاردی برای درمان بیماران کرونایی
کد خبر: 4016417
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
رضا معممی‌مقدم بیان کرد؛

خدمات وقف در دوران کرونا / کمک‌هزینه 214 میلیاردی برای درمان بیماران کرونایی

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه 25 درصد اماکن بهداشتی و درمانی وقفی هستند گفت: تاکنون 214 میلیارد تومان کمک‌هزینه برای درمان بیماران کرونایی و کمک به بیمارستان‌های درگیر اختصاص داده شده است.

رضا مععمی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به خدمات اجتماعی وقف اظهار کرد: وقف آنقدر وسیع است که مردم دانسته و ندانسته از این سنت حسنه بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: کسی که در مسجدی نماز می‌خواند، یا در حسینیه‌ای حضور پیدا می‌کند، یا از غذای نذری اماکن مذهبی استفاده می‌کند، یا در یک بیمارستان و درمانگاه موقوفه حاضر می‌شود یا فرزندان وی در یک مدرسه وقفی تحصیل می‌کنند و شاید افراد ندانند واقفی خیراندیش این خدمات را ارائه کرده، لذا سفره وقف برای بهره‌مندی اقشار مختلف گسترده است.

معممی‌مقدم با اشاره به خدمات وقف در حوزه دارو، درمان و مراکز درمانی گفت: این سازمان در یک و نیم سال گذشته 214 میلیارد تومان کمک هزینه برای درمان بیماران کرونایی و کمک به بیمارستان‌های درگیر صورت گرفته که در این زمینه بالغ بر 103 هزار و 200 نفر بهره‌مند شده‌اند.

25 درصد اماکن بهداشتی و درمانی وقفی است

وی افزود: همچنین بیش از 25 درصد اماکن بهداشتی و درمانی کشور وقفی است به نحوی که 133 بیمارستان و بیش از یک هزار و 100 درمانگاه وقفی در حال فعالیت هستند که داروخانه، فیزیوتراپی، دیالیز  و ... را نیز در بر می‌گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاکنون 6 هزار مدرسه وقفی شناسایی شده و در بانک اطلاعاتی موجود است، البته پیش‌بینی می‌شود در کشور 12 هزار مدرسه وقفی وجود دارد و در تلاش هستیم تا این بانک اطلاعاتی را به روزرسانی کرده تا بتونیم اجرای امینانه نیات واقف به خوبی انجام شود بنابراین اگر در منطقه‌ای و بر اساس نیاز، مدرسه اوقافی به اداره آموزش و پرورش تبدیل شده، باید به نیت واقف برگردد.

معممی‌مقدم با اشاره به خدمات وقف در حوزه مذهبی گفت: اکنون 40 درصد موقوفات با هدف تعظیم شعائر دینی و برای حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده است و این آمار سهم قابل ملاحظه‌ای است که در سنوات گذشته اجرای نیت جزیی انجام می‌شد اما با تدابیر ریاست سازمان و به منظور جریان‌سازی و الگوسازی در قالب شمیم حسینی و کمک به هیئات مذهبی در محرم و صفر اجرایی شد.

وی از بهره‌مندی بیش از 11 هزار هیئت و مسجد در سال 98 و بیش از 25 هزار هیئت مذهبی و مسجد در سال جاری از این طرح خبر داد و بیان کرد: این از ثمرات وقف است که در جامعه رقم خورده و همه اقشار مختلف از آن بهره‌مند می‌شوند.

هزینه هزار میلیاردی در حوزه خدمات اجتماعی کرونا

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به فعالیت مراکز افق گفت: اکنون بیش از یک هزار مرکز افق فعالیت دارند و هدف‌گذاری این است تا در پایان سال جاری، این تعداد به دو هزار مرکز برسد هر چند تا حدودی می‌توان گفت شیوع کرونا در طول دو سال گذشته باعث شد که نتوانیم به این هدف مصوب برسیم اما از لحاظ کیفیت و تعیین محتواها مراکز افق حقاً و انصافاً در حوزه خدمات اجتماعی نقش بی‌نظیر و بی‌بدیل را ایفا کردند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا پایان شهریورماه 1400 در حوزه خدمات اجتماعی کرونا هزار میلیارد تومان هزینه شده که از این مبلغ 300 میلیارد تومان از محل موقوفات مرتبط بوده و 700 میلیاردتومان از طریق مشارکت‌های مردمی بوده است.

معممی‌مقدم گفت: باور و اعتماد مردم به امامزاده‌ها و خدمات اجتماعی و مراکز بافق موجب شد این میزان مشارکت مردمی را شاهد باشیم و ما بتوانیم بیش از یک میلیون سبد غذایی داشته باشیم البته این موارد جدای از بحث خرید تجهیزات مثل ونتیلاتور، دستگاه اکسیژن‌ساز، تهیه و توزیع ماسک و... است.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان بیان کرد: البته بقاع متبرکه در این سال‌های اخیر و در زمان شیوع کرونا به کارگاه‌های تولید ماسک و ... تبدیل شدند و در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha