اهمیت زیارت امامزادگان از منظر بزرگان دین
کد خبر: 4016700
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
حجت‌الاسلام مؤمنی تبیین کرد؛

اهمیت زیارت امامزادگان از منظر بزرگان دین

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت زیارت امامزادگان از منظر بزرگان دین، بیان کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی جمله مهمی دارند و می‌گویند امامزادگان نسبت به ما حق حیات دارند؛ یعنی تشیع و ولایت‌مداری و پیروی از اهل بیت(ع) که داریم، از این امامزادگان است. وظیفه ما نسبت به آن‌ها همان وظیفه نسبت به عترت طاهرین است که مانند عترت طاهرین باید آن‌ها را تکریم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و خطیب برجسته کشور، شب گذشته، ششم آذرماه در مراسم بزرگداشت سالروز رحلت امامزاده جلیل‌القدر حضرت موسی مبرقع(ع) در این آستان مطهر، بیان کرد: از جمله هجرت‌هایی که به قم صورت گرفته است، هجرت حضرت موسی مبرقع(ع) بود. پس از ایشان سه دختر امام جواد(ع)، زینب، میمونه و ام محمد هم به قم هجرت کردند که در کنار تربت نورانی حضرت معصومه(س) دفن هستند.

این خطیب حوزوی افزود: شاید مردم ایران کمتر این را بدانند که حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) و نوه بلافصل امام رضا(ع) و برادر امام هادی(ع) است که اگر مردم سایر شهرها بداند، اقبال به این مکان مقدس بیشتر از این خواهد شد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به ماجرای هجرت حضرت موسی مبرقع(ع) به کاشان، گفت: ابتدا مردم قم حضرت موسی مبرقع(ع) را نشناختند و ایشان مجبور به هجرت به کاشان شدند؛ زمانی که قمی‌ها متوجه شدند ایشان فرزند بلافصل امام جواد(ع) است، بزرگان قم به کاشان رفتند و از ایشان خواستند که به قم تشریف بیاورند که غریب به ۴۰ سال در قم زندگی کردند و منشأ برکات فراوان شدند.

این استاد حوزوی هجرت امامزادگان به ایران را منشأ خیرات و برکت برای کشور دانست و اظهار کرد: هجرت امامزادگان به ایران باعث گسترش تشیع و معارف اسلامی در نقاط مختلف شد که خیرات و برکات زیادی برای ایران در پی داشت.

وی با بیان اینکه در گرفتاری‌ها در خانه امامزادگان بروید با اشاره به اهمیت زیارت امامزادگان از منظر بزرگان دین، گفت: امامزادگان محل تردد فرشتگان است؛ این مکان‌های مقدس پر از برکت، نور و آرامش است و به تعبیر امروزی پر از انرژی است. امام راحل در این باره فرمودند که در پناه امامزادگان آرامش وجود دارد. مقام معظم رهبری نیز تعبیر بسیار مهم و راهبردی دارند که فرمودند بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شود؛ یعنی آنچه از فرهنگ می‌خواهید باید در این بقاع متبرکه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام مؤمنی اظهار کرد: آیت‌الله بهجت نیز فرمودند توسلات خیلی نافع است. کسانی که می‌گویند به در بسته و بن‌بست خوردیم، ما شیعه هستیم و این امامزادگان بزرگان ما هستند، به این اماکن مقدس بیایید که هر کدام خواص و آثاری دارند. آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز درباره امامزادگان فرمودند که از وجود امامزادگان در ترویج اسلام و ارتباط پیدا کردن مردم با اهل بیت(ع) استفاده کنید و به این امامزادگان پناه ببرید.

وی تصریح کرد: همچنین آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی جمله مهمی دارند و می‌گویند امامزادگان نسبت به ما حق حیات دارند؛ یعنی تشیع و ولایت‌مداری و پیروی از اهل بیت(ع) که داریم، از این امامزادگان است. وظیفه ما نسبت به آن‌ها همان وظیفه نسبت به عترت طاهرین است که مانند عترت طاهرین باید آن‌ها را تکریم کرد. آیت‌الله بهاءالدینی و آیت‌الله کشمیری هم مقید به زیارت امامزادگان بودند.

این استاد حوزوی با بیان اینکه به نیابت از امام رضا(ع) به زیارت حضرت موسی مبرقع(ع) مشرف شوید، گفت: عموما به زیارت امامزادگان مشرف شوید؛ خصوصا حضرت موسی مبرقع‌(ع) که اعتبار خاصی پیش امام رضا(ع) دارد.

یادآور می‌شود، حضرت موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد(ع) است، که مرقد مطهر ایشان در شهر قم، خیابان طالقانی(آذر)، محله چهل اختران، کوچه ۵۹ واقع شده است.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام
captcha