فضای مذاکرات خوش‌بینانه نیست / اراده طرفین مهم است نه تعداد نفرات تیم‌های مذاکره‌کننده + صوت
کد خبر: 4017075
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
امیرعلی ابوالفتح:

فضای مذاکرات خوش‌بینانه نیست / اراده طرفین مهم است نه تعداد نفرات تیم‌های مذاکره‌کننده + صوت

کارشناس عالی مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا پیش از آغاز دور جدید مذاکرات با استفاده از تمام ظرفیت‌ها به دنبال اثرگذاری بر تصمیم‌گیری ایران و جا انداختن روایت مطلوب در اذهان هستند، گفت: مشکلات تهران و واشنگتن به قوت خودش باقی مانده و فضای مذاکرات تا الان خیلی امیدوارکننده و خوش‌بینانه‌ نیست مگر اینکه مذاکرات انجام شود و با گزارش‌هایی که بعد ارائه می‌شود بتوان گفت فضا تغییر کرده است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا

به گزارش ایکنا، دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم امروز در وین برگزار می‌شود اما در همین مدت آمریکا به عنوان دولتی که از برجام خارج شده و هنوز به آن برنگشته اقدامات متعددی را در قالب سفرهای مقامات این کشور از جمله رابرت مالی به کشورهای منطقه، روسیه، فرانسه و گفت‌وگوی تلفنی با چینی‌ها در خصوص برجام انجام داده و به نوعی در حال نوعی فضاسازی علیه ایران در آستانه مذاکرات است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس عالی مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره رفتارشناسی آمریکایی‌ها در آستانه آغاز مذاکرات گفت‌: این مسئله کاملاً مشخص است آمریکایی‌ها در حال استفاده از تمامی ابزارها و ظرفیت‌ها برای اثرگذاری بر تصمیم‌گیری طرف مقابل هستند که شامل تهدید، اقدامات عملی، گرفتن آرایش نظامی، حملات سایبری، ایجاد اغتشاش در درون، تردیدافکنی در میان مردم ایران، رایزنی و گفت‌وگو و سفرهای فردی مانند رابرت مالی به اقصی نقاط دنیاست.

اقدامات پیدا و پنهان آمریکا برای اثرگذاری در مذاکرات 

وی افزود: همچنین دیگر بخش‌های دولت آمریکا نیز در حال مذاکره با شرکت‌ها و بانک‌ها هستند و از طرفی نام کسانی را که در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کنند، به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کنند. در واقع آنها با همه این ابزارها؛ تهدید، ارعاب، تطمیع و ...، به میدان آمده‌اند تا ایران را مجبور کنند در میز مذاکره، کار مدنظر آمریکا را انجام دهد و سفرهای رابرت مالی بخش کوچکی از این پروژه عظیم دولت آمریکاست.

ابوالفتح اظهار کرد: تحلیل آنها این است که این سیاست جواب می‌دهد و اگر الان هم جواب ندهد در آینده نزدیک نتیجه‌بخش است و منتظر همان زمان هستند که این اتفاق رخ دهد. اینکه هدف آمریکایی‌ها تحقق پیدا می‌کند یا نه به توان و اراده ملی ایران و همبستگی مردم ایران برمی‌گردد که تا چه اندازه می‌توانند این شرایط را تحمل کنند و از حالت دفاعی بیرون بیایند و رویکرد آفندی به خود بگیرند و به خواسته خود در مذاکرات برسند.

اقدامات آمریکا در جنگ روایت‌ها

ابوالفتح درباره تلاش سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکا برای معرفی ایران به عنوان طرف تعلل‌کننده در آغاز مذاکرات و پاک کردن قسمت خروج آمریکا از برجام به عنوان بخشی از تاریخ مذاکرات هسته‌ای از اذهان افکار عمومی گفت: این هم بخشی از این فعالیت‌های آمریکاست. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده و مسبب همه این مشکلات است اما به راحتی ایران را متهم به نقض برجام و بازگشت به برجام می‌کند در حالی که اگر ایران عضو برجام نبود امروز آقای باقری کنی در سالن مذاکرات و نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نداشت.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: به عبارتی ایران عضو برجام است که اجازه حضور در سالن مذاکرات را پیدا کرده و این هم یکی از تکنیک‌های روانی و رسانه‌ای آمریکایی‌ها‌ برای تحریف واقعیت‌ها  است. امروز با یک جنگ تبلیغاتی و جنگ روایت‌ها مواجه هستیم و هر طرفی که بتواند آن روایت مطلوب خود را در اذهان جا بیندازد می‌تواند دست برتر را پیدا کند. متأسفانه آمریکایی‌ها امکانات، تکنیک، دانش و ابزار این را دارند که در جنگ روایت‌ها اگر هم برنده نشوند اما بتوانند بخش عمده‌ای از افکار عمومی را با خودشان همراستا کنند تا جایی که به عنوان یک واقعیت تلخ باید گفت در داخل کشور هم این روایت مورد پذیرش بخشی از جامعه قرار گرفته است.

مشکلات فراتر از تعداد نفرات تیم مذاکره‌کننده است

ابوالفتح درباره پیام حضور ایران در قالب یک هیئت 40 نفره در مذاکرات گفت: الان موضوع اصلی تعداد نفرات تیم مذاکره‌کننده نیست و این یک مسئله حاشیه‌ای است و کسی که این مسئله را به طور عمد مطرح کرده با هدف خاصی بوده و متأسفانه بعضی‌ها نیز این مسئله را پیگیری می‌کنند در حالی که اصلاً اهمیتی ندارند و موضوع فراتر از این حرف‌هاست.

کد

وی با بیان اینکه مشکل در تهران و واشنگتن است نه در تعداد آدم‌ها، گفت: آیا اگر به جای 40 نفر، 20 نفر می‌رفتند بد بود یا نشانه قوت یا ضعف بود؟ الان اختلافات عمیق‌تر است و این مسئله موضوعیت ندارد. اگر ایران و آمریکا اراده توافق داشته باشند با دو نفر هم این توافق انجام می‌شود اما اگر اراده آن را نداشته باشند با 400 نفر هم کاری انجام نمی‌شود. مشکلات تهران و واشنگتن به قوت خودش باقی مانده و فضای مذاکرات تا الان خیلی امیدوارکننده و خوش‌بینانه‌ نیست مگر اینکه مذاکرات انجام شود و یکی دو روز بعد با گزارش‌هایی که ارائه می‌شود بتوان گفت فضا تغییر کرده است.

رسانه‌ها علت اصلی عدم مذاکره هسته‌ای ایران با آمریکا را تبیین کنند

ابوالفتح درباره برخی اظهارنظرها از جمله از سوی مقامات آمریکایی در خصوص اینکه ایران باید برای حل مشکلات با خود آمریکا مذاکره کند، گفت: اینجا یک خطای برداشتی در حال انجام گرفتن است. امروز جلسه کمیسیون مشترک کشورهای عضو برجام برگزار می‌شود که این کشورها شامل ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس در کنار نمایندگان اتحادیه اروپاست. الان حدود 190 کشور دیگر عضو برجام نیستند و می‌توانند بگویند ایران با ما در موضع برجام مذاکره کند. اما مسئله این است که همه این کشورها از جمله آمریکا عضو برجام نیستند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: شاید بخشی از عدم مذاکره ایران با آمریکا به خاطر مسائل ایدئولوژیک و دشمنی با این کشور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی باشد اما اصل مطلب این است اگر آقای باقری کنی با رابرت مالی مذاکره نمی‌کند به این دلیل است که مالی نماینده کشوری نیست که عضو برجام باشد. پس گام اول این است که آمریکا با انجام اقداماتی به برجام برگردد تا ایران مانند سایر اعضا با او مذاکره کند، مانند همان شرایطی که از آغاز مذاکرات برجام تا پیش از خروج آمریکا از برجام وجود داشت و خود رابرت مالی عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در آن دوره بود.

ابوالفتح در پایان یادآور شد: الان همانطور که گفتم یک جنگ روایت‌ها در حال انجام است و متأسفانه در داخل کشور رسانه‌های ما به جای اینکه این مسئله را تبیین کنند که علت اصلی مخالفت ایران با مذاکره با آمریکا، عدم عضویت آمریکا در برجام است برخی آن را به مسئله دشمنی و خصومت ایران و آمریکا ارتباط می‌دهند و باید این مسئله را در میان افکار عمومی جا انداخت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha