یک قدم تا تست رایگان HIV و ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذاریم
کد خبر: 4020483
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

یک قدم تا تست رایگان HIV و ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذاریم

انجمن احیای ارزش‌ها با راه‌اندازی پایگاه سیار ارائه مشاوره و انجام تست رایگان اچ.آی.وی/ ایدز از داوطلبان تست رایگان می‌گیرد؛ حمایت از افراد اچ.آی.وی مثبت از لحظه مشخص شدن نتیجه تست آنها آغاز می‌شود.

15 دقیقه فرصت برای اینکه بدانید آیا اچ. آی.وی/ایدز دارید یا نه

در پارک مشغول تفریح هستید که یک ماشین متفاوت وارد پارک می‌‌شود. بر روی آن نوشته شده «مشاوره و انجام تست رایگان اچ.آی.وی/ایدز؛ انجمن احیای ارزش‌ها». افرادی از آن ماشین خارج می‌شوند، می‌گویند که می‌توانید به صورت رایگان آزمایش اچ‌آی‌وی/ ایدز بدهید و نتیجه را بعد از 15 دقیقه دریافت کنید.

در آن لحظه به چه چیز فکر می‌کنید؟ آیا آزمایش می‌دهید؟ آیا ممکن است شما هم مبتلا به ایدز باشید؟ آیا اصلاً می‌دانید ویروس اچ‌آی‌وی از چه طریقی وارد بدن می‌شود؟ آیا شما رفتار پرخطری داشته‌اید که احتمال ابتلا به ایدز را در شما افزایش داده باشد؟ 

نحوه مواجهه با دعوت برای انجام تست اچ‌.آی.وی بسیار متفاوت است. برخی بی‌توجه رد می‌شوند، برخی آگاهانه جلوتر می‌آیند چون نگران روابط خارج از خانواده و یا اعتیاد همسر خود هستند، برخی خودشان رفتار پرخطر مثل تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک و یا روابط جنسی محافظت نشده داشته‌اند، برخی مطالبی در خصوص احتمال ابتلا از طریق دندانپزشکی، آرایشگاه و تتو را شنیده‌اند و به همین دلیل می‌آیند تا خیالشان راحت شود و برخی هم چون تست رایگان است تصمیم می‌گیرند آن را امتحان کنند.

نکته جالب اینکه برخی از مردم در این میان فعالانه دیگران را به انجام تست تشویق می‌کنند. البته همچنان قبح فرهنگی و نگاه غیر علمی به این بیماری وجود دارد و همین قبح مانع از این می‌شود که عده‌ای به انجام تست اقدام کنند. قبحی بی‌معنی و غیر علمی که نتیجه اهمیت دادن به آن ممکن است به قیمت جان شما و عزیزانتان تمام شود.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

مراحل انجام تست اچ‌آی‌وی / ایدز برخلاف گذشته بسیار ساده است و در کل کمتر از 10 دقیقه زمان می‌برد. ابتدا به شما مشاوره‌ای در خصوص این بیماری داده شده و سؤال‌هایی از شما پرسیده می‌شود(پاسخ‌های شما کاملاً محرمانه بین شما و مشاور باقی می‌ماند). انگشت شما ضدعفونی می‌شود، با یک سوزن بسیار کوچک یک‌بار مصرف، یک قطره خون از انگشت شما گرفته شده بر روی کیت تشخیص چکانده می‌شود، بعد از 15 دقیقه شما می‌توانید از نتیجه آزمایش خود مطلع شوید.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

اگر آزمایش شما منفی باشد به این معناست که ویروس اچ.آی.وی در بدن شما نیست اما باز هم باید مراقب باشید؛ اگر خودتان یا شریک زندگیتان اعتیاد دارید هرگز از سوزن‌های مشترک برای تزریق مواد استفاده نکنید، خودتان(در صورتی که همسر یا شریک زندگی دارید او هم باید از لوازم محافظتی در روابط جنسی استفاده کند تا هر دو ایمن باشید) در هرگونه رابطه جنسی حتماً از لوازم حفاظتی پیشگیری استفاده کنید و در آرایشگاه‌ها، مراکز دندانپزشکی، مراکز تتو و هر جایی که در آن از لوازمی استفاده می‌شود که با خون شما تماس ایجاد می‌شود حتماً از لوازم یک بار مصرف استفاده شود.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

علم پیشرفت کرده و اکنون می‌توان جلوی پیشروی ویروس HIV در بدن و تبدیل شدن آن به بیماری ایدز را گرفت. این پیشرفت‌های پزشکی به حدی زیاد بوده که اکنون می‌توان با مصرف دارو میزان وجود ویروس در بدن را به حدی کاهش داد که حتی امکان انتقال به دیگران هم وجود نداشته باشد.

پس اگر رفتار پرخطر داشته‌اید حتماً آزمایش بدهید تا اگر ویروس وارد بدن شما شده به سرعت جلوی پیشروی آن گرفته و به شما کمک شود تا زندگی سالم و طبیعی داشته باشد.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

برای این مهم هم خوشبختانه یک مؤسسه مردم‌نهاد به اسم «انجمن احیای ارزش‌ها» با حضور افرادی متخصص و داوطلبانی دغدغه‌مند پیش‌قدم شده و علاوه بر ارائه مشاوره رایگان، حمایت از افراد اچ.آی.وی مثبت و افراد مبتلا به ایدز و خانواده‌های آنها با راه‌اندازی گشت سیار در تهران امکان انجام تست رایگان اچ.آی.وی/ ایدز را فراهم کرده است.

عاطفه سحرابی، دکترای روانشناسی و مدیر مشاوره بخش احیا که در این اتوبوس به ارائه مشاوره و انجام تست اقدام می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که اگر تست فردی مثبت باشد چه حمایت‌هایی از وی صورت می‌گیرد؟ گفت: در صورت مثبت بودن تست به او گفته می‌شود که نیاز است آزمایش‌های تکمیلی گرفته شود تا مشخص شود فرد در مرحله HIV (وجود ویروس در بدن) یا در مرحله بیماری ایدز است.

وی ادامه داد: ما هرگز اجازه نداریم نه از لحاظ اخلاقی و نه قانونی از فرد سؤال کنیم که چگونه مبتلا شده است ولی با شرح حال گرفتن از افراد می‌توانیم از خانواده و شرایط خانوادگی آنها مطلع شویم تا اگر همسر یا شریکی در زندگی او وجود دارد، از آنها نیز حمایت کنیم.

این روانشناس با اشاره به اینکه افراد اچ.آی.وی مثبت دو دسته هستند یا پذیرش ابتلا را دارند و یا ندارند؛ گفت: در این مرحله حضور یک مددکار و روانشناس بسیار مهم است و فرد اچ.آی.وی مثبت پس از مشخص شدن نتیجه تست نباید رها شود.

وی ادامه داد: در صورتی که فردی اچ.آی.وی مثبت باشد، انجمن ما حمایت از وی و خانواده او را آغاز می‌کند. در هفته اول تلاش می‌کنیم به صورت مداوم با او ارتباط داشته و از احوال وی مطلع باشیم. به وی و خانواده او مشاوره‌های لازم ارائه می‌شود و با تجویز دارو(داروها رایگان است) به فرد کمک می‌شود بار ویروسی در بدن خود را کاهش دهد.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

سحرابی با تأکید بر اینکه برای درمان افراد اچ.آی.وی مثبت، ایدز و یا HPV(زگیل تناسلی) باید حتماً در تیم درمان مشاور و روانشناس نیز حضور داشته باشد، گفت: بسیار مشاهده شده که یک پزشک بدون آماده کردن روانی فرد به وی اعلام کرده است که آزمایش ایدز وی مثبت است و آن فرد رها شده است در حالی که نیاز به حمایت روانی و پشتیبانی دارد.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که همیشه 85 فرد اچ.آی.وی مثبت در کنار انجمن احیای ارزش‌ها هستند تا به افرادی که به تازگی از بیماری خود مطلع شده‌اند کمک کنند و در سخنرانی‌ها و دوره‌های آموزشی نیز به عنوان الگوهایی موفق در کنار مبتلایان جدید باشند.

یک قدم تا تست رایگان اچ .ای .وی ایدز/ قبح‌های خطرناک را کنار بگذارید

پس از انجام تست در پارک بانوان منطقه 20، اتوبوس انجمن احیا به منطقه 19 تهران رفت. منطقه‌ای که به دلیل بافت کارگری خود آسیب‌های اجتماعی خاص خود را دارد. کافی است نگاهی کوتاه به سطل‌های زباله این منطقه بیندازید؛ سرنگ‌های تزریق شده، دوده‌های آتش‌هایی که شب‌ها در پاتوق‌های معتادان و افراد بی‌خانمان روشن شده است و ... همه نشان دهنده یک خطر بالقوه است. عده‌ای از کارگران برای انجام تست آمدند و مشاوره لازم به آنها ارائه شد. این اتوبوس در مناطق مختلف تهران به ارائه مشاوره و انجام تست اقدام می‌کند؛ البته کیت‌های تست منفی به هیچ وجه در اختیار هیچ کس قرار داده نمی‌شود چراکه احتمال سوء استفاده از آنها وجود دارد.

کسانی که علاقه‌مند هستند تست اچ. آی. وی/ ایدز بدهند و تاکنون با این اتوبوس خاص روبه‌رو نشده‌اند می‌توانند برای انجام تست و حضور در کلاس‌های آموزشی به انجمن احیا واقع در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، بین چهارراه فرصت و نصرت، کوچه جعفرزادگان، پلاک ۲ مراجعه کنند.

گزارش از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha