برگزاری نشست خبری برای صندلی‌های خالی!
کد خبر: 4023740
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
یادداشت روز

برگزاری نشست خبری برای صندلی‌های خالی!

پدیده دعوت از رسانه‌های گزینشی در نشست‌های خبری که نمونه‌ای از آن در روز گذشته اتفاق افتاد رفته رفته دارد به صورت یک رسم منحوس با عواقبی نامطلوب درمی‌آید که در انجام گریبان خود مراکز مربوطه را خواهد گرفت.

برگزاری نشست خبری برای صندلی‌های خالی!روز گذشته رئیس یکی از مراکز دولتی، گفت‌وگویی خبری با چند رسانه گزینشی از جمله سیما داشت که این شیوه اطلاع‌رسانی، اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراصولی در جامعه رسانه‌ای محسوب می‌شود. متأسفانه این چندمین بار در سال جدید است که برخی از مراکز دولتی برای اطلاع‌رسانی موضوعی خاص یا رویدادی در شرف وقوع که ماهیت و مخاطبی عمومی دارد، دست به گزینش رسانه‌هایی خاص در نشست خبری می‌زنند و غافل از این هستند که عواقب منفی و دامنه‌دار آن بسیار فراتر و بیشتر از تبعات و نتایج به ظاهر مثبت و آنی آن است. در صورت بروز اعتراض نیز بهانه‌هایی چون اوضاع کرونایی و محدودیت سالن و نظایر آورده می‌شود که قابل قبول نیست

رسانه‌ها چشم بیدار جامعه و رکن چهارم دموکراسی برای اطلاع‌رسانی صحیح به مردم هستند. برخورد گزینشی و حذفی یک سازمان یا بنیاد نه تنها سابقه ذهنی نامطلوبی برای رسانه‌های محذوف به جا می‌گذارد که رسانه‌های مدعو را هم دچار غره و احساس استیلا نسبت به آن مرکز خواهد کرد. از سویی گاهی یک رسانه به ظاهر بی‌اهمیت و کم مخاطب به دلیل نوع ماهیت یا مخاطب خاص خود می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به همه رسانه‌های موجود داشته باشد و نمونه‌های آن را در طول حیات رسانه‌ای کشور بسیار دیده‌ایم.

نکته مهمتر از همه اینها این است که رسانه‌های نادیده گرفته شده انگیزه خود در رسالت اصلی که همان اطلاع‌رسانی است را درباره مرکز مورد نظر از دست می‌دهند و خبرنگاران حوزه مرتبط با آن مرکز دیگر اشتیاقی خودجوش در انتقال اخبار نخواهد داشت چرا که وقتی مضمون اخلاق رسانه‌ای و عدالت در توزیع خبر را زیر سؤال رفته می‌بینند در ماهیت رویدادها و اهداف برگزاری آنها و اخبار مرتبط به صورت ناخودآگاه دچار تشکیک می‌شوند.

در حالتی خوشبینانه اگر این اتفاق را از سر کم‌تجربگی یا کم‌توجهی مسئولان برگزاری نشست خبری بدانیم و نیتی گزینشی در انتخاب رسانه‌های به ظاهر مخاطبدارتر برای آن در نظر نگیریم باز هم سابقه ذهنی به جامانده را نمی‌شود از اذهان خبرنگاران پاک کرد مگر اینکه مراکز مختلفی که ناگزیر از برگزاری نشست و اطلاع‌رسانی هستند با دعوت از همه رسانه‌های خرد و کلان فعال در حیطه کاری خود عدالت و شرط انصاف را رعایت کنند.

عباس کریمی عباسی

انتهای پیام
captcha