قیام مردم قم در ۱۹ دی‌ ۵۶؛ سرفصل مهمی در نهضت عظیم مردمی در کشور
کد خبر: 4027222
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
جامعةالمصطفی در پیامی اعلام کرد؛

قیام مردم قم در ۱۹ دی‌ ۵۶؛ سرفصل مهمی در نهضت عظیم مردمی در کشور

جامعةالمصطفی العالمیه در پیامی، قیام مردم قم در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ را سرفصل مهمی در نهضت عظیم مردمی در کشور دانست که به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منجر شد.

پیام جامعةالمصطفی به مناسبت یوم الله ۱۹ دی

به گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه یوم‌الله 19دی، قیام تاریخی مردم قم در سال 1356، جامعةالمصطفی العالمیه پیامی را منتشر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

لَایَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُولَٰئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ‌الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قَاتَلُوا وَ کُلًّا وَعَدَاللَّهُ‌الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

مسلمانانی که پیش از فتح(مکه در زمان ضعف اسلام) در راه دین انفاق و جهاد کردند، با دیگران مساوی نیستند. آن‌ها اجر و مقامشان بسیار عظیم‌تر از کسانی است که پس از فتح(و قدرت اسلام) انفاق و جهاد کردند، ولی خدا به همه وعده نیکوترین پاداش را(که بهشت ابد است) داده است و خدا به هر چه کنید، آگاه است.(حدید: ۱۰)

۱۹ دی‌ماه، سالروز خروش مردم انقلابی قم در اعتراض به جسارت رژیم پهلوی به ساحت رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

در ۱۹ دی ۱۳۵۶، رژیم پهلوی، که به خیال واهی، فضای امنی برای خود تصور می‌کرد، با پشتوانه استکبار جهانی، با چاپ مقاله‌ای تحت عنوان«ایران و استعمار سرخ و سیاه»، به خود جسارت داد تا به ساحت اسلام و مقام مرجعیت والامقام امت اسلامی، امام خمینی(قدس سره)، توهین نماید؛ چنین توهمی، که از اشتباه بزرگ محاسباتی آنان در ارزیابی تعهد ملت شریف ایران به مبانی دینی و انقلابی نشئت می‌گرفت، موجب غریو اعتراض امت متدین ایران اسلامی گردید.

بدین ترتیب، مردم قم، یکپارچه و به پشتوانه پیوند عمیق معنوی و انقلابی، در برابر جسارت بی‌پروای عمال دین‌ستیز پهلوی و حامیان آن قامت علم کردند و این حرکت عظیم، سرآغاز نهضت بزرگی بود که امواج آن تا امروز در کشور، منطقه و جهان امتداد دارد و معادلات و نظم جدیدی در جهان پدید آورد که همگی بدان معترف‌اند.

با بررسی آنچه در روند انقلاب اسلامی بر صفحات تاریخ نقش بسته است، می‌توان قیام مردم انقلابی قم را در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ سرفصل مهمی در نهضت عظیم مردمی در کشور ما دانست که به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی منجر گردید.

اکنون با گذشت ۴۴ سال از قیام بزرگ مردم قم در چنین روز بزرگی، ایران اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره غیرتمندان دین و انقلاب، به واکاوی اصولی می‌پردازد که انقلاب شکوهمند اسلامی بر مبنای آن شکل گرفت و با درنظرداشت کید دشمنان در ایجاد تشکیک در اصالت حرکت بزرگ دلسوزان دین و انقلاب، بر پایمردی در تداوم حرکت به سوی آرمان‌های والایی همت می‌گمارد که با ظهور منجی عالم بشریت، به طور کامل محقق خواهد شد.

جامعة‌المصطفی‌العالمیه ضمن گرامیداشت قیام مردم غیور قم که برخاسته از دلدادگی به دین بود، بر توجه به دیدگاه‌ها، نظرات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پای می‌فشارد و پیروزی نهایی و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و برپایی حکومت مهدوی را در گرو حرکت در شاهراه انقلاب اسلامی با سکانداری، ولی فقیه زمانه می‌داند.

جامعةالمصطفی‌العالمیه
دی ماه ۱۴۰۰

انتهای پیام
captcha