تلاش مدرسه قرآن برای کمک به جهش تولید؛ از ایجاد مرکز تولید نهال مثمر تا مزرعه شترمرغ
کد خبر: 4027913
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
در سیستان و بلوچستان انجام شد؛

تلاش مدرسه قرآن برای کمک به جهش تولید؛ از ایجاد مرکز تولید نهال مثمر تا مزرعه شترمرغ

مدرسه‌سازی، احیای کشاورزی، توزیع نهال‌های مثمر، تهیه و توزیع مرغ محلی و ... بخشی از فعالیت‌های جهادی کارگروه جهش تولید مدرسه قرآن دانشگاه تهران در سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا، کارگروه جهش تولید زیرمجموعه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت به فعالیت‌های جهادی در سیستان و بلوچستان می‌پردازد که در این گزارش به گوشه‌ای از فعالیت‌های این کارگروه اشاره شده است.

مدرسه‌سازی با محوریت مدارس قرآنی رشدمحور یکی از فعالیت‌های این کارگروه است، با توجه به اینکه روستاهای زیادی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان وجود دارند که هنوز در آن‌ها مدرسه‌ای ساخته نشده یا احداث مدرسه به دلیل عدم تأمین مالی خیرین یا دولت نیمه‌کاره رها شده است و یا مدارسی با امکانات حداقلی برقرار شده، با پیشنهاد جمعی از خیرین امکان اجرای طرح تأسیس مدارس قرآنی رشدمحور فراهم شد.

منظور از مدارس قرآنی رشدمحور استفاده از مجموعه پژوهش‌هایی است که با عنوان منظومه رشد در سنوات گذشته در مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران انجام و در آن مقتضیات دوره‌های مختلف رشد براساس مبانی قرآن و عترت تدوین شده و از سوی مربیان این مجمع به صورت مهارتی به تعدادی از معلمان آموزش داده شده است.

به همت بخش آموزش مدرسه تزکیه و تعلیم و مشارکت یکی از گروه‌های جهادی فعال در منطقه بلوچستان، در خردادماه سال 1400، دوره آموزشی مبتنی بر پژوهش‌های فوق به مربیان بومی تعدادی از روستاهای بلوچستان ارائه شد.

اولین مدرسه، نورالقرآن نام دارد و مقدمات آغاز ساخت دومین مدرسه رشدمحور نیز فراهم شده است.

ایجاد مزرعه نمونه شترمرغ

ایجاد مزرعه نمونه پرورش شترمرغ نیز از دیگر فعالیت‌های این کارگروه است. اقلیم منطقه بلوچستان تطابق زیادی با زیستگاه اصلی شترمرغ داشته و در راستای اهداف جهش تولید برای رونق اقتصادی در این منطقه، ایجاد مزرعه پرورش شترمرغ مد نظر است تا آموزش به بومیان منطقه و تولید فرآورده‌های مرتبط منجر به رفع مشکلات معیشتی شود.

احیای کشاورزی

پشتیبانی برای احیای کشاورزی نیز از دیگر فعالیت‌های این کارگروه است، در این طرح به منظور احیای اقلیم و حیات‌بخشی به منطقه بدین صورت عمل می‌شود که تأمین زمین و نیروی کار از سوی روستاییان بومی انجام و بعد از هماهنگی با یکی از بومیان امین و جهادی به عنوان ناظر و رابط، کارگروه جهش تولید مدارس دانشجویی قرآن و عترت، وظیفه پشتیبانی‌های لازم برای پیشبرد برنامه‌ها توسط نیروی کار بومی را انجام داده و انواع تجهیز شامل دستور کشت مناسب برای تولید محصولات اقتصادی، تجهیزات برای حفر چاه و آبیاری مناسب و بذر و نهال و کود مناسب و مانند آن تا برداشت محصول از زمین مورد نظر را در قالب قرارداد چند ساله با صاحبان زمین پیگیری می‌کند.

ایجاد مرکز تولید نهال مثمر

تعداد زیادی از مردم منطقه با توجه به ثمردهی درختان در محیط منزل خود به این فکر افتادند که با افزایش کاشت درختان میوه برخی نیازهای معیشتی خود را نیز از این طریق تأمین کنند؛ لذا به همت خیرین و عزم اجرایی یکی از جهادگران بومی منطقه اقدام به حمایت جهت ایجاد گلخانه و نهالستان شده تا بخشی از نیاز نهال مردم منطقه از این مسیر پوشش داده شود.

تهیه و توزیع مرغ محلی برای تغییر اقلیم و حیات‌بخشی

از خصوصیات کلی عملیات‌ها که در طرح فوق لحاظ شده می‌توان به شناسایی و تقویت جایگاه اجتماعی افراد بومی کارآمد و امین برای انجام عملیات‌های اقتصادی و فرهنگی و حمایت علمی و عملی مؤثر جهت رونق اقتصادی از طریق ارتباط با افراد متخصص اشاره کرد.

اقدامات اجرا شده در این طرح نیز شامل ثبت‌نام از افرادی است که بعد از توجیه اولیه، تمایل به مشارکت در طرح نگهداری مرغ در منزل خود دارند، شناسایی روستاهایی که امکان اجرای طرح توزیع در آن‌ها وجود دارد، انجام مذاکرات با کدخدا و روستاییان، توافق دریافت بخشی از تخم مرغ‌ها طبق توافق انجام شده با روستاییان برای تولید جوجه و تداوم و توسعه طرح، جلب حمایت خیرین برای خرید و اجرای مرحله اول طرح با توزیع 1250 قطعه مرغ و خروس نژاد گلپایگانی و خوراک مناسب تا زمان تخم‌گذاری، خرید دستگاه جوجه‌کشی و آموزش آن به برخی از فعالانی که انگیزه برای مشارکت در پشتیبانی طرح را دارند، می‌شود.

خیران به منظور مشارکت در این طرح‌ها می‌توانند از لینک http://quranetratschool.ir/?p=21420 استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha