تبدیل گرجستان به مقصد جذاب گردشگری حلال
کد خبر: 4028031
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

تبدیل گرجستان به مقصد جذاب گردشگری حلال

گرجستان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و نیز مقرون به صرفه بودن هزینه‌های اقامت در آن به مقصدی جذاب برای گردشگران مسلمان بویژه کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است.

تبدیل گرجستان به مقصدی جذاب برای گردشگری حلالبه گزارش ایکنا؛ به نقل از سلام گیت وی، گرجستان به لطف مناظر دیدنی، هتل‌های ارزان قیمت و نزدیکی به کشورهای اسلامی همچنین بهبود دسترسی به غذاهای حلال و افزایش تعداد راهنمایان عرب‌زبان به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران مسلمانان خاورمیانه تبدیل شده است.

بنابر آمار اداره ملی جهانگردی گرجستان در نوامبر سال ۲۰۲۱ تعداد گردشگران مسلمان از خاورمیانه به گرجستان بیش از 5 برابر افزایش یافت و با 103 هزار و پانصد گردشگر مسلمان تقریبا به میزان قبل از همه‌گیری کرونا رسید.  این کشور بیش از ۱۵۰ هزار مسافر در سال ۲۰۱۹ از خاورمیانه داشته است.

اسلام شلبی مؤسس و مدیر شرکت Yalla Georgia Travel and  Tourism می‌گوید گرجستان یک مقصد به صرفه جهانگردی است و در آن می‌ توان، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و آپارتمان‌های مبله را با روزی ۳۰ دلار اجاره کرد که بسیار ارزان است. همچنین ارائه خدمات، غذای با کیفیت و حمل و نقل، ارزان است که این امر بسیار خوب است.

جهانگردان از از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اکنون بارها به گرجستان می‌آیند و چند ماه را در سواحل دریای سیاه و در روستاهای اطراف مناطق کوهستان‌های سرسبز قفقاز یا در پایتخت این کشور تفلیس می‌گذرانند.

مدیا جانیاشویلی مدیر شرکت گردشگری ‌GNTA می‌گوید: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از مهم‌ترین بازارهای استراتژیک ما هستند.
وی افزود گردشگران عرب پس از یک بار سفر به گرجستان تمایل پیدا می‌کنند اقامت های طولانی‌تری داشته باشند.این شرکت اخیراً با همکاری شرکت Wego  یک بازار گردشگری آنلاین در خاورمیانه و شمال آفریقا راه‌اندازی کرده است تا بخش جهانگردی را در گرجستان احیا کند. بنابر اعلام Wego در حدود صد هزار بار کلمه گرجستان در این پایگاه اینترنتی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ جستجو شده است. مسافران تنها 63 درصد از این جستجوها را انجام داده‌اند و زوج‌ها 22 درصد و خانواده‌ها 15 درصد دیگر را شامل می‌شوند.

این کشور کوهستانی که بین اروپا و آسیای مرکزی قرار دارد عمدتا مسیحی است اما جمعیت مسلمان قابل توجهی در حدود ۴۰۰ هزار نفر دارد که ۱۰ درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دهد. مطالعات اندکی برای این جمعیت وجود دارد که بیشتر در شهرهای بزرگ هستند، غذای حلال که مورد نیاز گردشگران مسلمان است، در رستورانهای ایرانی و و همین طور غذاخوری های محلی وجود دارد.

 محمد طاها از بنیانگذاران گروه کسب و کار بین‌المللی (IBG) که در تفلیس واقع است می‌گوید در تفلیس غذای حلال در همه جا وجود دارد حتی در رستوران‌هایی که توسط خود گرجی‌ها اداره می‌شود چند غذای حلال وجود دارد. افراد محلی با گردشگران عرب بسیار دوست ما هستند.

شلبی می‌گوید: ما در مرکز تفلیس یک مسجد داریم و و هر هفته نمازهای جمعه در آن برگزار می‌شود مسجد جامع تفلیس یکی از مشهورترین دیدنی‌های این شهر است و شیعه و سنی در کنار هم در آن نماز می‌خوانند.

 باتومی (Batumi) دومین شهر بزرگ گرجستان چند رستوران حلال دارد که بیشتر غذا های ترکی را عرضه می کنند و یک مسجد هم در آن وجود دارد این شهر  در ساحل دریای سیاه و در شمال ترکیه قرار دارد و ۴۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند طاها می‌گوید بیشتر غذا های گرجستان حلال هستند وقتی شما به مغازه‌ها می‌روید انواع مواد غذایی حلال را ببینید و حتی بعضی از آنها به زبان گرجی برچسب حلال دارد. غذای حلال همچنین در شهرهای بزرگ شهرهای دارای جمعیت زیاد مسلمان مثل روستاوی و مارنیولی در نزدیکی آذربایجان و پانکیسی در جنوب مرز با چچن یافت می‌شود.

خارج از این شهرها در روستاهای گرجستان غذای حلال به سختی پیدا می‌شود اما علت این امر این است که هنوز جهانگردی در این کشور چندان رواج نیافته است.

تنوع دینی و مدارا از همزیستی پیروان ادیان از جمله مسیحیان، مسلمانان و یهودیان در این کشور پیداست. این امر گردشگران خاورمیانه‌ای را تشویق می‌کند که بار دیگر به منطقه بیایند و در اینجا کسب و کار راه بیندازند. محمد طاها می‌گوید وقتی من برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان دانشجو به اینجا آمدم عرب‌های خیلی کمی در اینجا بودند اما اکنون عرب‌های زیادی به ویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اینجا هستند که درس ‌می‌خوانند و صاحب کسب و کار هستند. 

تعداد دانشجویانی که در دانشگاه‌های گرجستان ثبت‌نام می‌کنند هر سال دو برابر می‌شود دانشگاه‌های گرجستان نسبت به دانشگاه‌های اروپا پذیرش راحت تری دارند و اسلام هراسی در این کشور به ندرت دیده می‌شود.

دولت این کشور با اسلام‌هراسی مقابله می‌کند مثلاً در یک مورد نادر در سال ۲۰۱۹ وقتی که یک هتل از پذیرش یک مهمان مسلمان سر باززد، صاحب هتل به زندان محکوم شد.

انتهای پیام
captcha