جلسه کارگروه تخصصی ازدواج‌ آسان در بوشهر برگزار شد + عکس
کد خبر: 4028134
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

جلسه کارگروه تخصصی ازدواج‌ آسان در بوشهر برگزار شد + عکس

نخستین جلسه کارگروه تخصصی تسهیل‌‌گری، ایجاد اشتغال و پیگیری ازدواج‌ آسان و موفق جوانان با عنوان «قرارگاه قرآنی خانواده» در بوشهر برگزار شد.

جلسه کارگروه تخصصی ازدواج‌ آسان در بوشهربه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، نخستین جلسه کارگروه تخصصی تسهیل‌‌گری، ایجاد اشتغال و پیگیری ازدواج‌ آسان و موفق جوانان با عنوان «قرارگاه قرآنی خانواده» ذیل شورای راهبردی جمعیت، به ریاست حجت‌الاسلام موسی کمالی، مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت و با حضور نمایندگان سایر نهادها و تشکل‌های مردمی و فرهنگی، 22 دی‌ماه در سالن جلسات اداره‌کل ثبت احوال استان بوشهر تشکیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی کمالی، مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت در این کارگروه تخصصی یکی از معضلات جامعه امروزی در کشور ولایی ایران را کم شدن ازدواج و زاد و ولد دانست و اظهار کرد: فرهنگ غلط کم‌ شدن تعداد اعضای خانواده‌ها و پایین آمدن رشد جمعیت، خلاف دستورات دین اسلام و آيات قرآن و مکتب اهل‌ بیت(ع) است و ادامه این سیاست، باعث پیر شدن جمعیت و بحران ناشی از آن خواهد شد.

وی به افزایش ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش آمار ازدواج در سال ۱۳۹۹ از پیامدهای مثبت شیوع ویروس کروناست که تغییر در باورها و سنت‌های غلط به‌ویژه در بخش ازدواج زوجین ایجاد کرد. همچنین تشریفات یکی از موانع ازدواج جوانان است و باید زوجین و والدین‌شان را قانع کنیم که زمینه اتفاق ازدواج موفق را آسان بگیرند و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت با تأکید بر اینکه رتبه بیست‌و‌هفتم ازدواج بوشهری‌ها در کشور زیبنده نیست بلکه آسیب‌آفرین در حوزه اقتصاد جامعه است، تصریح کرد: استان بوشهر در مبحث ثبت وقوع ازدواج بسیار عقب است و آمار بسیار پایینی دارد و برای جبران آن باید با سیاست‌گذاری بنیادین و جهادی وارد میدان عمل شد.

۲۲۰ ازدواج‌ آسان در دهه فجر

وی ازدواج ماه‌ عسلی را یکی از اهداف کوتاه‌مدت در امر ثبت افزایش ازدواج‌های موفق جوانان بیان کرد و ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی و تصمیم‌سازی این کارگروه تخصصی، زوج‌های جوانی که فرم تأییدی مشاوره را از کارگروه خانواده مؤسسه پیوند سبز را دریافت کرده باشند شامل استفاده از امتیاز «قرارگاه قرآنی خانواده» هستند. گام اول این کارگروه تخصصی در شهرستان‌ها با هماهنگی ائمه‌ جمعه و فرمانداران و نهادهای اداری و تشکل‌های مردمی این است که وقوع ۲۲۰ ازدواج‌ آسان و موفق در روز ۲۲ بهمن امسال به ثبت برسد.

مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت توضیح داد: ازدواج ماه‌ عسلی به این شکل صورت گیرد که زوجین بدون تشریفات و مراسم پرهزینه، برای شروع زندگی به ماه‌ عسل بروند و زندگی مشترکشان را آغاز کنند. همچنین در این رابطه استانداری بوشهر، معاونت فرهنگی سپاه امام صادق(ع)، ادارات کمیته امداد امام خمینی(ره)، خیرین ازدواج، ادارات بهزیستی و مؤسسات مردم‌نهاد تا ۲۲ بهمن، مقدمات این اقدام فرهنگی را برای انجام در دهه فجر آماده کنند و کلیه مراسم این اقدام از تأمین جهیزیه و رهن منزل تا بدرقه و هزینه سفر و اقامت باید تأمین شود.

اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت‌ احوال استان بوشهر نیز در این جلسه گفت: در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری در مورخه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، به‌عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید که دبیری این شورای راهبردی جمعیت به سازمان ثبت احوال و در استان‌ها به ادارات کل ثبت احوال واگذار شد.

وی هدف از شکل‌گیری شورای راهبردی جمعیت استان‌ها را برنامه‌ریزی راهبردی و نظارت بر وضعیت سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری در استان‌ها بیان کرد و افزود: دغدغه‌های جمعیتی که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است موجب شد تا سیاست‌های جمعیتی در ۱۴ بند به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شد.

مدیرکل ثبت‌ احوال بوشهر در ادامه حفظ و نگاه‌داشت جمعیت را یکی از مؤلفه‌های قدرت دانست و بیان کرد: مبحث جوانی جمعیت جزو اساسی‌ترین مباحث اقتدار هر کشور قلمداد می‌شود و حفظ جمعیت جوان همیشه مورد توجه دولت‌ها و حکومت‌ها بوده است، زیرا جوانان کشور به‌عنوان نیروی مولد، موتور پیشران کشور برای پویایی و بالندگی محسوب می‌شوند.

پاسالار از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به‌عنوان پنجره طلایی جمعیت یاد کرد و اذعان کرد: پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است که اگر مغتنم شمرده نشود نه تنها خود تهدید خواهد بود بلکه بعد از عبور از پنجره جمعیت امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر یادآور شد: در حال حاضر جمعیت کشور و به تبع آن جمعیت استان روند کاهشی داشته و به سمت میانسالی و پیری پیش می‌رود و ازدواج یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌توان رشد جمعیت را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه روند رخداد ازدواج در استان بوشهر طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ سیر نزولی داشته است، گفت: در سال ۱۳۹۰ به میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر ۱۱.۴ در هر هزار نفر جمعیت بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۵.۸ کاهش یافته است.

پاسالار اعلام کرد: میزان عمومی ازدواج استان بوشهر و کشور در سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۵.۸ و ۶.۸ بود و استان بوشهر در مبحث ازدواج در جایگاه بیست‌و‌هفتم کشور قرار دارد. در شش ماهه امسال سه هزار و ۲۹۱ واقعه ازدواج در استان بوشهر به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

وی میانگین سن زوجین در ازدواج اول را برای مردان و زنان به ترتیب ۲۸ و ۲۳ سال بیان کرد و گفت: این شاخص نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

سیدعباس موسوی‌نژاد، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در این کارگروه تخصصی با بیان اینکه ازدواج در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد، تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای برای افزایش ازدواج انجام دهیم. بخشی از عوامل کاهش ازدواج مسائل اقتصادی و دیگر عوامل است ولی بخش عمده عدم تمایل جوانان به ازدواج مربوط به نگرش افراد برای تشکیل خانواده است.

موسوی‌نژاد بیان کرد: اگر مسئله ازدواج را از چارچوب اداری خارج کنیم و این کار را به سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بسپاریم تا مردم خودشان این مقوله را مدیریت کنند و دستگاه‌های دولتی نقش تسهیل‌کننده را داشته باشند شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

وی پویاتر شدن فعالیت تشکل‌های مجمع خیرین ازدواج در بوشهر را یک ضرورت دانست و تأکید کرد: این نهاد که در چند سال اخیر با کمک مردم بومی شیعه و اهل‌ سنت و یا حتی با کمک برخی از خیرین ازدواج استان‌های کشور شکل گرفته است، اقداماتی را در زمینه فراهم کردن مقدمات امر ازدواج، مشاوره‌های قبل و حین ازدواج و حتی تأمین اقلام ضروری جهیزیه برای زوج‌های جوان، اقشار کم‌درآمد و همچنین ایجاد تسهیلات برای برخی از خانواده‌های محروم که در آستانه ازدواج قرار گرفته‌اند، انجام می‌دهد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: مجامع خیرین ازدواج عمدتا از اصناف، معتمدین، مجامع فعالان قرآنی، بازاری‌ها و بزرگان و خیرین نیک‌اندیش هر استان محسوب می‌شوند که اقدامات مؤثری در زمینه‌های متعدد داشته و به مبحث ازدواج جوانان نیز به‌عنوان یک موضوع اساسی در کشور پرداخته‌اند.

رقیه زنگنه‌نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ازدواج و جوانی جمعیت، گفت: با وجود توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، در سال‌های اخیر اقدام ملموسی که نتایج تأثیرگذاری در روند افزایش جمعیت داشته باشد را شاهد نبودیم.

وی مجموعه‌ای از عوامل و تفکرات را از علل اصلی کاهش تمایل جوانان به ازدواج دانست و تأکید کرد: رویکرد به ازدواج اشکال پیدا کرده است، نگاهی که نسل جوان ما به ازدواج دارد، یک نگاه فرهنگی نیست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر آموزش‌های سیاست فرزند کمتر در سال‌های گذشته را در این زمینه تأثیرگذار دانست و گفت: آموزش‌هایی که در سال‌های گذشته ارائه شده است به نوعی در تفکر خانواده‌ها نهادینه شده است و در حال حاضر برای این ساختارشکنی با مقاومت آنان مواجه هستیم.

زنگنه‌نژاد ادامه داد: اگر نگاه به ازدواج این چنین باشد که امری برای ایجاد آرامش، مودت و رحمت است، قطعاً اهمیت مسائل اقتصادی در امر ازدواج کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و معرفی نمونه‌ها و الگوهایی از ازدواج‌های موفق و آسان و در عین حال اقدامات اقتصادی، بسیار می‌تواند در امر ازدواج جوانان مؤثر و موجب تسریع آن شود.

وی مادران را محور خانواده بیان کرد و گفت: مادران احیا‌کننده فرهنگ‌ ازدواج‌ آسان در جامعه هستند و اگر بخواهیم جنبش و حرکتی را در خانواده‌ها ایجاد کنیم باید مادران را همراه کنیم زیرا محوریت خانواده با مادر است و در این زمینه توانایی‌های قابل توجهی دارند.

سرهنگ پاسدار حسین قاسمی، معاون اجتماعی سپاه امام صادق(ع) بوشهر نیز در ادامه گفت: امروزه کمتر از الگو و اسوه برای جوانان تعریف شده است باید از طریق تریبون‌های مذهبی و فرهنگی به بُعد قدسی، معنوی و خلقت نورانی اهل بیت(ع) پرداخته و این بزرگان به‌عنوان الگو در جامعه مطرح شوند.

قاسمی ادامه داد: مثال‌های کاربردی و عملیاتی از زندگی این بزرگان در جامعه مطرح نشده یا کم مطرح شده است، بنابراین اگر حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را انسان‌هایی مانند خود معرفی کنیم، می‌توانیم قابلیت پیروی و تبعیت از این الگوها را بیشتر برای نسل جوان مطرح کنیم زیرا نیاز امروز جامعه ما، بُعد عملی و رفتاری این بزرگان است.

وی بر استفاده از ظرفیت بسیج جامعه زنان و بسیج جامعه پزشکان تأکید کرد و گفت: بسیج در همه عرصه‌ها آماده است و با کارهای جهادی می‌تواند زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کند.

سرهنگ پاسدار مهدی عالی‌زاده، معاون فرهنگی سپاه امام صادق(ع) بوشهر اظهار کرد: برای بحث ازدواج آسان باید به سمت مردمی کردن امورات گام برداریم. گره‌ذهنی از عوامل مؤثر در بحث کاهش ازدواج است؛ گره‌ذهنی که در جامعه و خانواده‌ها وجود دارد مانع اساسی ازدواج است که باید با فرهنگ‌سازی این گره‌ها را باز کرد.

وی مستندسازی و به نمایش گذاشتن زندگی زوجین موفق و جوانی که به‌واسطه ازدواج آسان شکل گرفته است را تأثیرگذار دانست و بیان کرد: باید از ائمه جماعت خواست تا با استفاده از منابر مساجد و تریبون‌هایی که در اختیار دارند سیره و سبک زندگی اهل‌ بیت(ع) را در قالب محتواهای فرهنگی به مردم به‌ویژه جوانان ارائه دهند.

زهرا کشاورزنیا، پیشکسوت قرآنی و مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد پیوند سبز، در این جلسه با اشاره به سخنان رهبری که در فرازی از  فرمایشات خود به ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای دختران، پسران و کلیه افراد تأکید کرده است، گفت: برای تسهیل ازدواج جوانان نباید به برگزاری جلسات اکتفا کرد، باید جهادی وارد میدان شد و کار کرد. اندیشکده بین‌المللی طلوع و کارگروه خانواده مؤسسه پیوند سبز بوشهر در سال ۱۳۸۵ با ارائه طرح ملی جوان و خانواده به معاونت امور جوانان ریاست جمهوری توانست این طرح ازدواج‌آسان و موفق جوانان را برای نخستین بار در سطح کشور در دانشگاه اصفهان رونمایی و به استانداران و تشکل‌های فرهنگی و سمن‌های اجتماعی ابلاغ شد.

چگونگی نام‌نویسی در سامانه ازدواج‌آسان و موفق

کشاورز‌نیا بر زمان محدود برای حفظ پنجره جمعیتی تأکید و بیان کرد: باید اتاق فکری از علما، نخبگان و روحانیون تشکیل شود و برای حفظ پنجره جمعیتی افق‌گذاری کرد و اهداف را در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کرد و پلکان حرکت بنیادین در خصوص امر ازدواج‌آسان و موفق از سوی اندیشکده بین‌المللی طلوع و کارگروه خانواده مؤسسه پیوند سبز بوشهر طراحی و تدوین شده است و سند دوره مقدماتی و تکمیلی و تخصصی چگونگی نام‌نویسی جوانان دختر و پسر در آستانه ازدواج‌آسان جهت دسترسی بر روی بستر فضای مجازی قرار داده شده است.

مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد پیوند سبز با اشاره به این جمله که مقام معظم رهبری فرمودند «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.»، گفت: جمله‌ رهبر  معظم انقلاب اسلامی به‌ وضوح اهمیت و جایگاه جهت‌گیری و کار جهادی را در کارها مشخص می‌کند، باید از ظرفیت قرارگاه‌های جهادی و سمن‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد برای رسیدن به جایگاه مطلوب بهره گرفت.

کشاورزنیا با بیان اینکه «طرح جوانی جمعیت» همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات جوانان باز کند، ادامه داد: فراهم کردن زمینه رشد جمعیت کشور، رفع موانع فرزندآوری و ازدواج‌ آسان از محورهای اصلی این طرح است.

وی با اعلام آمادگی کارگروه خانواده مؤسسه مردم نهاد پیوند سبز برای زمینه ازدواج‌ آسان جوانان، اظهار کرد: مؤسسه مردم‌نهاد پیوند سبز و تحکیم بنیان خانواده این آمادگی را دارد هزینه رهن خانه برای ۲۲ زوجی که توسط کارگروه برای ازدواج ماه‌عسلی معرفی می‌شوند را تأمین کند.

امیرحسین مؤمنی

انتهای پیام
captcha