تعدد دستگاه‌ها در حوزه قرآن منجر به تشتت آرا شده است/ لزوم حذف دستگاه‌های موازی
کد خبر: 4028350
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
قاسم رضیعی:

تعدد دستگاه‌ها در حوزه قرآن منجر به تشتت آرا شده است/ لزوم حذف دستگاه‌های موازی

قاری بین‌المللی کشورمان به مشکلاتی که تعدد دستگاه‌ها در حوزه قرآن ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: تعدد موجود باعث به وجود آمدن تشتت آراء در حوزه فرهنگی و قرآنی شده است. حوزه فرهنگ و قرآن بودجه اندکی دارد و با حذف دستگاه‌های موازی می‌توانیم کمبود بودجه را تا حدی جبران کنیم.

تعدد دستگاه‌ها در حوزه قران منجر به تشتت آراء شده است / احصاء و حذف دستگاه‌های موازی

به گزارش ایکنا، قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی کشور شب گذشته 22 دی‌ماه در گفت‌وگو با برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، در مورد وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور، با اشاره به اینکه فرهنگ ما منبعث از قرآن و عترت است، گفت: وقتی موضوع فرهنگ در جامعه اسلامی مطرح می‌شود، فرهنگ قرآنی و فرهنگ اهل بیت(ع) برجسته می‌شود. مقام معظم رهبری دغدغه فرهنگی و خصوصاً دغدغه فرهنگ قرآنی بسیار زیادی دارند و بارها در جلسات و سخنرانی‌های مختلف این نکته را به مسئولان متذکر شده‌اند. وقتی معظم‌له صحبت از تحول و تغییر ساختار می‌کنند، یعنی از وضعیت موجود ناراضی هستند.

وی افزود: وقتی صحبت از تحول می‌شود، یعنی ما یک سری اهداف داشته‌ایم که به آنها نرسیده‌ایم، بنابراین لازم است یک بازنگری در شاکله مدیریت فرهنگی داشته باشیم. من از منظر پزشکی این موضوع را توضیح می‌دهم، برای اینکه یک بیمار درمان شود، شرط اصلی این است که ابتدا قبول کند بیمار است. از منظر روانشناسی و روانپزشکی کسی که بیمار است اما بیماری خود را نمی‌پذیرد، هیچ وقت درمان نمی‌شود. بنابراین اگر کسی مشکلی دارد باید ابتدا بپذیرد بعد به دنبال حل مشکل برود.

رضیعی در ادامه به بحث گام دوم انقلاب که دو سال قبل مطرح شد اشاره و تصریح کرد: در آن سال سازمان‌های مختلف در رابطه با دستاوردهای خود در 40 سال اول انقلاب گزارش‌های متعددی ارائه دادند. نکته جالب این بود که هیچ کدام از نهادها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها حتی یک هدف شکست خورده و دست نیافته نداشتند و همه از موفقیت‌های خود گزارش می‌دادند. چگونه ممکن است یک سیستم مدیریتی در 40 سال هیچ مشکلی نداشته باشد و حتی در یک هدف هم به نتیجه نرسیده باشد. این یعنی هنوز باور نکرده‌ایم که مشکل داریم و وقتی چنین باوری نداشته باشیم، نمی‌توانیم مشکل را برطرف کنیم.

این قاری بین‌المللی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن و طرح مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشتند اشاره و بیان کرد: بعد از طرح این مطالبه شعارها، جلسات، همایش‌ها و نشست‌های بسیار زیادی برگزار شد، اما بعد از گذشت 10 سال از طرح آن هنوز هم مشخص نیست چند حافظ قرآن در کشور وجود دارد.

وی گفت: در مدیریت کلان کشور یک اصل وجود دارد که می‌گوید نقطه «A» وضعیت موجود است، نقطه «B» وضعیت مطلوب و نقطه «C» هم وضعیت ایده‌آل است؛ ما با وضعیت ایده‌آل کار نداریم، باید از نقطه وجود به نقطه مطلوب برسیم برای رسیدن به این هدف یک سری مسیرها و موانع وجود دارد؛ باید ابتدا این مسیر و موانع را بشناسیم و قبل از آن شرط لازم این است که وضعیت موجود را احصا کرده باشیم.

جای خالی نیازسنجی

رضیعی با طرح این سوال که در رابطه با مقوله قرآن تا کنون چند مطالعه در رابطه با نیاز مردم و میزان آشنایی مردم با قرآن صورت گرفته است، گفت: وقتی چنین مطالعاتی وجود نداشته باشد چگونه برای ما مشخص خواهد شد که مردم در حوزه قرآن چه خواسته‌ای دارند. آیا شبکه قرآن و رادیو قرآن از نیازهای مردم برآوردی داشته‌اند و خواسته‌های قرآنی مردم را سنجیده‌اند. وقتی کارخانه‌داری می‌خواهد جنسی را تولید کند، ابتدا بازاریابی می‌کند تا متوجه شود نیاز روز مردم و سلیقه مردم به چه صورت است و بعد دست به تولید می‌زند. آیا ما در حوزه قرآن چنین کرده‌ایم.

این داور مسابقات قرآن به حضور خود در جلسات گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی کشور اشاره و اظهار کرد: در این گروه همین بحث را در زمینه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها داشتیم، آنجا نیز بحث همین بود که هنوز یک مطالعه اجمالی در زمینه نیازهای قرآنی دانشجویان صورت نگرفته بود.

این قاری بین‌المللی در ادامه گفت‌وگوی خود ضمن برشمردن اسامی بسیاری از دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگی سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و فعالیت اجرایی انجام می‌دهند، گفت: مشکل اصلی در حوزه فرهنگ تشتت آراست. از یک سو باید قبول کنیم مشکل بودجه داریم و از سوی دیگر می‌دانیم که حوزه فرهنگ یک حوزه استراتژیک و مبنای بسیاری از فعالیت‌هاست، بنابراین وقتی بودجه اندک است باید آن را مدیریت کنیم تا دخل و خرج میزان شود. شما تصور کنید این بودجه اندک وقتی بین حجم زیادی از دستگاه‌های فرهنگی تقسیم شود تا چه میزان رقیق می‌شود. جالب اینجاست که بسیاری از کارکردهای این دستگاه‌ها و اهداف و وظایف آن همپوشانی دارد.

موازی‌کاری در دستگاه‌های قرآنی 

وی افزود: نکته جالب‌تر این است که بسیاری از همین دستگاه‌هایی که بودجه دریافت می‌کنند هم کارهای موازی انجام می‌دهند و بسیاری از فعالیت‌هایشان با هم همپوشانی دارد. یک ارگان مسابقات را برگزار می‌کند، ارگان دیگر برای اعزام به خارج از کشور از بین خروجی‌های مسابقات افرادی را انتخاب می‌کند و یک ارکان دیگر این افراد را اعزام می‌کند. هر کدام از اینها هم در نوبت خود حق وتو دارند. این نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد.

رضیعی افزود: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید یک بازنگری در وظایف و اهداف صورت گیرد، یعنی این نواقصی که برشمرده شد وجود دارد. بنابراین همانطور که در ابتدا گفتم باید این نواقص را برطرف کنیم، یعنی ابتدا باید بدانیم بیمار هستیم، بعد به دنبال درمان برویم. اگر با مسئولان فرهنگی گفت‌وگو کنید، همه از موفقیت‌های خود صحبت می‌کنند و حتی یک نفر هم نمی‌گوید در رسیدن به یک هدف از اهداف خود شکست خورده است.

این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه به موضوع فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در حوزه دانشگاه موضوع قرآن از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود، در صورتی که معاونت فرهگنی دانشگاه نیز وجود دارد. این معاونت اکثراً وارد حوزه فرهنگی نمی‌شوند و در حوزه دانشجویی نیز فقط در مسائل صنفی وارد می‌شوند، در صورتی که دانشگاه باید فرهنگساز باشد.

برخی دستگاه‌ها اگر حذف شوند هم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد

رضیعی با تأکید بر اینکه باید از فرصت به وجود آمده برای تحول نهایت استفاده را ببریم، گفت: اگر پس از مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه تحول باز هم بخواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، فرصت‌سوزی بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. من در هیچ کدام از جلسات مربوط به بحث تحول حضور نداشته‌ام اما تأکید موکد می‌کنم که حتماً باید قبول کنیم که بیمار هستیم و تا آسیب‌شناسی نکنیم نمی‌توانیم راه حل ارائه دهیم.

این قاری بین‌المللی در بخش پایانی صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که برای خارج شدن از وضعیت فعلی و رسیدن به تحول باید چه کرد، گفت: بعد از اینکه پذیرفتیم که مشکل وجود دارد، باید یک سری دستگاه‌های تصمیم‌ساز که با هم همپوشانی دارند را حذف کنیم، حوزه فرهنگ و قرآن بودجه اندکی دارد و با حذف این دستگاه‌ها می‌توانیم مقداری از کم بودن بودجه را جبران کنیم. دستگاه‌هایی هستند که اگر نباشند هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مأموریت خاصی حذف نمی‌شود؛ به راحتی می‌توان این قبیل دستگاه‌ها را احصا کرد تا به چابکی برسیم. باید بدانیم که دیگر فرصت خطا کردن نداریم.

انتهای پیام
captcha