هیچ ساختار مشخصی برای مسائل فرهنگی کودکان و نوجوانان وجود ندارد
کد خبر: 4028813
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
دبیر شورای فرهنگ عمومی:

هیچ ساختار مشخصی برای مسائل فرهنگی کودکان و نوجوانان وجود ندارد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست خبری نمایشگاه الگو نما بابیان این مطلب که تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، تصریح کرد: چگونه می‌توانیم از جوان و نوجوان ایرانی انتظار داشته باشیم که نظم ارزشی ما را در رفتار و انتخاب‌های روزمره خود نشان دهد.

الگونما

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نمایشگاه «الگو نما، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سعید حسینی، دبیر این نمایشگاه، 25 دی‌ماه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ابتدای این نشست از اولویت‌های مهم فرهنگ عمومی در کشور سخن به میان آورد و اظهار کرد: طبعاً همه دستگاه‌های فرهنگی خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نماینده اصلی دولت در عرصه فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی در فرهنگ عمومی کشور دارند.

امامی افزود: چالش‌های جدی فرهنگ عمومی در کشور سبک زندگی، محصولات و صنایع فرهنگی مورداستفاده شهروندان است که به دلیل ویژگی‌های سن و دوره هویت‌یابی ویژگی خیلی برجسته دوره نوجوانی آغاز تحول و تغییر در سبک زندگی را این دوره قلمداد می‌کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این مطلب که جز وزارت آموزش‌وپرورش که آن‌هم عمدتاً به آموزش رسمی فکر می‌کند تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، اظهار کرد: البته کانون پرورش فکری، و نیز در ذیل شورای فرهنگ عمومی شورای نظارت بر بازی و اسباب‌بازی کشور را داریم که در زمینه کودک و نوجوان فعالیت‌هایی انجام دادند و در دوره جدید مشمول این تحول اساسی هم قرار گرفتند.

امامی افزود: فهم و تفهم و فهماندن این مطلب که چرخه صنایع فرهنگی تمامی زندگی کودک و نوجوان امروز ما را در برگرفته، بسیار مهم است. شخصیت‌ها و مضامینی که در صنایع فرهنگی تولید، طراحی و ابداع می‌شود، به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین کنش‌های فرهنگی و هنری قلمداد می‌شود ولی نظام فرهنگی ما به آن کمتر توجه کرده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن انتقاد از بی‌توجهی به صنایع فرهنگی عنوان کرد: ما خیلی زود معلول‌ها را مشاهده می‌کنیم، خیلی زود می‌بینیم که بچه‌ها نوع پوشش و حجابشان در حال تضعیف است. به‌عنوان کسی که مسئولیت کارگروه مد و لباس و همچنین مسئولیت پیگیری مصوبات حجاب و عفاف در وزارت فرهنگ به عهده‌دارم، همیشه زود متوجه این معضل می‌شوم.

امامی افزود: حدی از برهنگی و دوری از عفاف در پوشش و رفتار جوان‌ها دیده می‌شود و بعد مرتباً هم به‌عنوان یک امر بسیار ناهنجار نسبت به آن نگران هستیم اما دقت نمی‌کنیم که ارزش‌ها و نظام ارزشی جامعه ما از دوره کودکی در قالب انواع محصولات دیداری، شنیداری، تجسمی و خدمات فرهنگی در وجود کودک و نوجوان ما نهادینه نشده است و به‌جای آن، نظم ارزشی غرب نهادینه‌شده که طبعاً مقولاتی مانند عفت، احترام به بزرگ‌ترها، زبان فارسی، همکاری، روح جمعی و هویت ملی در آن‌ها وجود نداشته است.

وی در ادامه گفت: چگونه می‌توانیم از جوان و نوجوان ایرانی انتظار داشته باشیم که نظم ارزشی ما که در کتابخانه‌ها، آیات، روایات، سیره و سنت ما مستقر و مستتر است را در رفتار و انتخاب‌های روزمره خود نشان دهد. اساساً در صنایع فرهنگی هیچ حضور و ورودی نداریم و صنایع فرهنگی مخصوصاً نوجوانان را رها کردیم، به‌صرف اینکه کتاب و سینما را فقط نظارت پسینی می‌کنیم، ولی در مقابل انتظار داریم که سبک زندگی متحول شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز اشاره‌ای داشت و گفت: بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب تازه در مورد سبک زندگی سند و کتاب می‌نویسیم که آن‌هم به‌جای خود محترم است ولی غافل از این نکته هستیم که یکی از بهترین و مهم‌ترین مسیرهای فرهنگ‌سازی در زمانه ما صنایع فرهنگی و کالاهای فرهنگی، شخصیت پایه است که به‌سادگی در عمق جان و هویت نوجوان ایرانی نفوذ می‌کند و از طرفی هم حلقه وصل نظام فرهنگی و ارزش‌های فرهنگی به اقتصاد، حقوق و بازار فرهنگ است.

امامی افزود: اصطلاحاً چیزی که به آن بازارپردازی فرهنگی می‌گویند موضوع اصلی است که برای تحول در سبک زندگی ایرانیان شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم موردتوجه قرار گرفته است البته این توجه مستلزم همراهی و همدلی نظام اجرایی کشور است؛ یعنی دیگر نمی‌توانیم عنوان کنیم که وزارت فرهنگ متصدی صنایع فرهنگی است. این غلط‌ترین جمله‌ای است که می‌توان گفت. وزارت صمت، آموزش‌وپرورش و بازار و اصناف بورس و بانک همه این سازمان‌ها و نهادها در تحقق یک چرخه بازار پردازی فرهنگی نقش دارند و نمایشگاه «الگو نما» می‌خواهد به مروجان، مبلغان، مدیران، سیاست‌گذاران و خبرنگاران در کشور در قالب یک عرضه کاملاً تجسمی نشان دهد که چگونه سبک زندگی بر اساس یک چرخه و زنجیره ارزش صنایع فرهنگی ساخته یا تخریب یا حفظ می‌شود و ارتقا می‌یابد.

سعید حسینی، دبیر نمایشگاه «الگو نما، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» در ادامه این نشست از اتفاقاتی که قرار است در نمایشگاه الگو نما رخ دهد، سخن به میان آورد و گفت: در بازه زمانی بیش از 10 سال گذشته مطالبه گری فرهنگی را به نوعی پیگیری می‌کردیم.

حسینی افزود: کسانی که دغدغه فعالیت فرهنگی دارند و می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند و تأثیر محتوایی روی جامعه بگذارند، باید بدانند که مهم‌ترین مخاطب این اتفاقات باید کودکان و نوجوانان باشند چراکه در این بازه زمانی شخصیت آینده‌سازان کشور و باورها و جهان‌بینی آن‌ها شکل می‌گیرد.

دبیر نمایشگاه «الگو نما، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» عنوان کرد: با رصد اولیه فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در عرصه کودک و نوجوان در دنیا با این موضوع مواجه می‌شویم که اکثر تولیدات فرهنگی عرصه کودک و نوجوان برای کشورهای آمریکا و ژاپن است.

وی همچنین از عدم توجه به تولیدات فرهنگی برای کودکان و نوجوان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در کشور هیچ تناسبی با خلق شخصیت و توسعه محصولات مصرفی بعد از آن نداریم. خوشبختانه اخیرا نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی تولید شد که با استقبال مردم مواجه شد و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان دغدغه احساس کردیم که باید گفتمان این موضوع را به‌صورت منسجم به همه متصدیان کشور نشان دهیم.

حسینی افزود: در نمایشگاه بخشی وجود دارد که نسبت سازمان‌ها با مقوله صنایع فرهنگی را نشان می‌دهد. این نمایشگاه مخاطب تخصصی دارد و مخاطب این نمایشگاه مسئولان دستگاه‌های فرهنگی کشور، فعالان تربیتی، مدیران، مسئولان آموزش‌وپرورش و اساتید دانشگاه هستند.

در انتهای این نشست دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از استاندارد فرهنگی احتمالی واحد کالاهای فرهنگی در ایران نیز سخن به میان آورد و به ضرورت تعامل همه دستگاه‌های کشور با شورای فرهنگ عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.  

نمایشگاه الگونما از ساعت 8 صبح تا 8 شب 28 دی‌ماه لغایت 11 بهمن‌ماه در مجتمع شهدای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با شماره 09129633260 برای هماهنگی جهت بازدید از این نمایشگاه تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha