واکنش یمن به بیانیه شورای امنیت درباره کشتی «روابی»
کد خبر: 4028818
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

واکنش یمن به بیانیه شورای امنیت درباره کشتی «روابی»

معاون وزیر امور خارجه یمن در واکنش به بیانیه شورای امنیت برای آزاد کردن کشتی اماراتی توقیف شده، این بیانیه را فریب افکار عمومی و نادیده گرفتن نقض قوانین از سوی امارات توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری انصارالله، حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه یمن در واکنش به بیانیه شورای امنیت که از صنعا خواسته بود کشتی اماراتی «روابی» را آزاد کند، خاطرنشان کرد: این کشتی متعلق به کشوری است که در تجاوز به یمن مشارکت دارد و در شرایط جنگی  و برخلاف قانون وارد آب‌های سرزمینی یمن شده است.

وی با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: کشتی روابی، خرما یا اسباب‌بازی‌های کودکان را حمل نمی‌کرد، بلکه این کشتی حامل سلاح‌هایی برای حمایت از گروه‌های افراطی بود که جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند.

العزی با بیان اینکه بیانیه شورای امنیت مبتنی بر ملاحظات مالی است و ارتباطی به قوانین، اخلاق یا امنیت دریانوردی ندارد، تصریح کرد: امروز نقش شورای امنیت به گمراه کردن افکار عمومی و همبستگی با قاتلان و ناقضان قوانین بین‌المللی تقلیل یافته است و این بسیار شرم‌آور است.

معاون وزیر امور خارجه یمن با اشاره به اینکه نیروی دریایی یمن از حق قانونی هدف قرار دادن کشتی دشمن برخوردار بوده اما از این حق خود استفاده نکرده است، تأکید کرد: احترام به حق حاکمیت یمن بر آب‌های سرزمینی خود بسیار مهم است.

شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه، در بیانیه‌ای که به اتفاق آرا به تصویب رسید، خواستار «آزادسازی فوری کشتی اماراتی» شد که در اوایل ژانویه توسط صنعا توقیف شده است.

این بیانیه که از سوی بریتانیا و تحت‌فشار امارات تهیه شده است، توقیف کشتی را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: 15 عضو شورا از همه طرف‌ها می‌خواهند که این مسئله را به سرعت حل کنند، اعضا همچنین بر اهمیت آزادی دریانوردی در خلیج عدن و دریای سرخ مطابق با قوانین بین‌المللی، تأکید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha