قرآن؛ سرآمد اعجازهای الهی و حلال مشکلات فرهنگی امروز
کد خبر: 4028828
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد:

قرآن؛ سرآمد اعجازهای الهی و حلال مشکلات فرهنگی امروز

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه قرآن به عنوان معجزه پیامبر(ص) و سرآمد اعجازهای الهی است، گفت: تمام اعجازهای تاریخ دارای زمان و مکان است ولی قرآن، معجزه مستمر و همیشگی و ابدی است.

مصطفی پورمحمدی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سخنانی در بنیاد قرآن و در جمع پژوهشگران قرآنی این بنیاد، گفت: اسلام دین جاوید و همیشگی است و  به همین دلیل قرآن به عنوان معجزه پیامبر(ص) و به عنوان اعجاز سرآمد اعجازهای الهی تا ابد معرفی شد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تمام اعجازهای تاریخ دارای زمان و مکان است ولی قرآن، معجزه مستمر و همیشگی و ابدی است. قرآن کریم در چند مورد اشاره کرده است که قرآن به زبان عربی نازل شده است و به دنبال آن از تعابیری چون لعلکم تعقلون؛ لقوم یعلمون و ...  استفاده کرده است؛ روی این دو واژه تمرکز کنید زیرا قرآن کتاب علم و کتاب تعقل است.

پورمحمدی با بیان اینکه اگر تحلیل آماری کنیم می‌بینیم واژه علم 804 بار در قرآن به کار رفته است، تصریح کرد: اگر واژه‌های موجود خط عثمان‌ طه را بررسی کنیم در هر صفحه سه بار علم به کار رفته است و واژه‌های هم نام و هم معنا مانند تعقلون نیز پرتکرار است مثلا، تعقلون حدود 40 بار ذکر شده است، فهم و بصیرت 149بار(بصیرت یعنی دیدن با تعقل)، 29 بار فقه و 20 بار تدبر به همین معنا یعنی بصیرت به کار رفته است.

وی اضافه کرد: با این وصف اگر بگوییم قرآن کتاب تعقل و علم است آیا صحیح نیست؟ واژه دین 94 بار آمده است چرا که قرآن کتاب دین است؛ 284 بار واژه عبد و واژه‌های مشابه آن‌ به کار رفته است. این استمرار واژگان می‌گوید دین خدا بر اساس این مفاهیم شکل می‌گیرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه برداشت قرآنی از ترکیب علم و عقل باعث ایجاد معجونی از حکمت می‌شود که اوج عقل و علم است، اضافه کرد: شهید مطهری در این خصوص می‌گوید: من در این چند سال اخیر از قرآن خواندن احساس لذت می‌کنم؛ ببینید باید قرائت قرآن برای ما لذت‌بخش باشد.

وی افزود: همواره قرآن الهام‌بخش است، من فکر می‌کنم مشکلاتی که جهان اسلام و ما خصوصا در انقلاب اسلامی داریم عدم توجه به مفاهیم قرآنی است، ما مشکل فرهنگی داریم و باید برای حل این مشکل از قرآن بهره ببریم.

پورمحمدی اظهار کرد: از طب سنتی برای درمان باید استفاده کرد ولی اگر بوعلی سینا امروز بود چه می‌کرد؟ ایشان از نظر علمی سرآمد بود و سعی می‌کرد از دانشگاه‌های روز استفاده کند. اگر امروز به قرآن عمل شود، باید آخرین دانش‌های روز را به دست آوریم و به کار گیریم.

وی با تأکید بر اینکه اسلام مملو از شعائر و احساس پاک و مملو از هیجان سالم است، اضافه کرد: با این حال بر اوج عقلانیت بسیار تأکید و در روایت نیز به این امر اشاره شده است. در روایتی داریم که نگذارید دیگران در عمل به قرآن از شما مسلمانان سبقت بگیرند.

پورمحمدی با بیان اینکه ما نیازمند یک بازنگری عاملانه و عاقلانه هستیم، تصریح کرد: باید در تقابل با بی علمی‌ها، بی عملی‌ها و بی عقلی‌ها سکوت نکنیم بلکه باید با صدای بلند فریاد بزنیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم تا فرهنگمان فرهنگ قرآنی و دینی شود.

انتهای پیام
captcha