تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن حرکتی بی‌منفعت برای تصمیم‌سازان
کد خبر: 4028890
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
در نامه‌ای به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شده است؛

تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن حرکتی بی‌منفعت برای تصمیم‌سازان

جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی طی نامه‌ای تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن الکریم و نادیده گرفتن سوابق قرآنی با عقبه چهار دهه فعالیت را حرکتی بدون نفع برای تصمیم‌سازان آن و دون‌ شأن مجموعه‌ای که خود را معیار و مقوم قرآن می‌دانند، دانسته‌اند.

تضعیف جایگاه سازمان دارالقرآن حرکتی بی‌منطق و بدون نفع برای تصمیم‌سازان آن و دیگران

به گزارش ایکنا، جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به حجت‌‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نسبت به تنزل جایگاه سازمان دارالقرآن‌ الکریم و تبعاتی که می‌تواند برای فضای قرآنی کشور به همراه داشته باشند، هشدار داده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است؛ تشکیل سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان حوزه تخصصی قرآنی کشور از خدمات زرین و ارزشمند مدیریت حجت‌الاسلام آقای دکتر خاموشی بود که از همان ابتدا در چارت تشکیلات سازمانی به عنوان واحد مستقل در نظر گرفته شد و به تبع در استان‌ها به عنوان یکی از واحدهای مستقیم تحت نظر مدیر دستگاه در ادارات کل تعریف شد.

در این نامه اشاره شده است که تشکیل سازمان دارالقرآن به حق سنگ بنای محکمی شد برای اینکه یک حرکت و جریانی مستمر و سازنده، با شعار تمرکززدایی در مدیریت، استقلال‌بخشی، تقویت و تعامل فعال و سازنده در مناسبات سازمانی مبتنی بر مهرورزی و بهره‌مندی از توان عناصر متخصص و احترام به استعدادهای درون‌سازمانی و سوابق علمی و اجرایی ظرفیت‌های سازمانی، باشد.

در بخش دیگری از این نامه چنین آمده؛ اخیراً زمزمه‌ها و شایعاتی از بعضی افراد مسئول و غیره مبنی بر زیر مجموعه قرار گرفتن سازمان دارالقرآن الکریم ذیل معاونت فرهنگی و به تبع ادارات امور قرآنی در استان‌ها به گوش می‌رسد که واگذاری یکی از دو ساختمان سازمان به تشکل‌های معاونت، نرم نرمک این ذهنیت را قوت بخشید. البته این موضوع برخلاف جوابیه حضرتعالی در همایش سال گذشته مدیران ادارات قرآنی است که فرمودید: «ما چنین بنایی نداریم و بلکه قصد ما ارتقای جایگاه سازمانی ادارات قرآنی است» که از فرمایش عالیجناب انتظار می‌رفت، این آرمان با ارتقای جایگاهی در حد معاونت قرآن ارشاد در سطح استان‌ها همراه شود، نه تنزل‌بخشی آن تا حدی که در برخی احکام جدید مدیران کل استانی به طور صریح مجموعه قرآنی ذیل معاونت فرهنگی تعریف، الحاق و تنزل یابد.

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم؛ عجالتاً، انتظار اساتید قرآنی و همکاران تحت امر حضرتعالی در ادارات امور قرآنی استان‌ها این است که با نگاهی جامع به سوابق و پیشینیه متولیان و پیشکسوتان، مدیران و کارشناسان و پرهیز از شتاب‌زدگی در تصمیم‌سازی، تجربه ادغام گذشته مدیریت سازمان وقت، که منجر به گسستگی و دلسردی نیروها شد، اتفاق نیفتد.

وانگهی در حالی که بزرگ معلم قرآن جامعه اسلامی در سخنان حکیمانه خود افق بلندی را جهت رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی ترسیم می‌نمایند و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی موکداً دیگر دستگاه‌های اجرایی را به نقش‌آفرینی مؤثر، تخصیص اعتبار مضاعف و راهبردهای عملیاتی قرآنی در دستیابی سریع به اهداف ترغیب می‌نمایند، چگونه قائل به کوچک‌سازی و تنزل مدیریت مستقل فعالیت‌های قرآنی در این تعارض آشکار است. قدر مسلم حاصل جمع مجموعه قرآنی با معاونت، یک ساختار حجیم در معاونت فرهنگی ایجاد خواهد کرد که میدان وسیع و بالای ماموریت‌های آن جز آن که برنامه‌های قرآنی را به حاشیه برد، اثر مثبت دیگری ندارد... .

در پایان این نامه از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تقاضا شده است تا با توجه به انتظارات قرآنی رهبری معظم انقلاب و شرایط روز جامعه، ضمن توقف روند ادغام در ستاد (سازمان دارالقرآن الکریم) و استان‌ها، نسبت به ارتقای جایگاه قرآنی در استان‌ها از اداره به معاونت قرآن به صورت مستقل، دستور صادر شود.

ایکنا آماده دریافت پاسخ سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به مطالب مطروحه در این نامه است. همچنین اسامی امضا‌کنندگان این نامه نزد خبرگزاری محفوظ است.

انتهای پیام
captcha