احساسات را به جای کنترل، مدیریت کنیم + فیلم
کد خبر: 4040718
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
‌سواد عاطفی/ ۱

احساسات را به جای کنترل، مدیریت کنیم + فیلم

کنترل کردن یعنی رفتار بدی وجود دارد که باید حذف شود، اما مدیریت یعنی رفتار بدی وجود ندارد و باید مسیر آن را درست طراحی کرد. احساسات بد نیستند؛ پس باید به جای کنترل آنها را مدیریت کرد.

احساسات را به جای کنترل، مدیریت کنیم

امام على(ع) فرمودند: «هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است». قرن جدید از سال جدید آغاز و با روزهای ماه مبارک رمضان قرین شده است. در ماه خودسازی می‌توانیم هر روز نکات جدیدی بیاموزیم تا نه تنها مغبون نباشیم، بلکه در مسیر رشد و تعالی اخلاقی قرار گیریم.

خبرگزاری ایکنا با همین هدف سلسله‌جلسات کوتاه اما پرمحتوای سواد عاطفی را به منظور آموزش روش‌های مدیریت عواطف و احساسات برگزار کرده است. در این جلسات عاطفه سهرابی، روانشناس، به تشریح راهکارهای عملی مدیریت خشم و سایر عواطف می‌پردازد.

او در اولین جلسه این دوره آموزشی به تشریح تفاوت کنترل احساسات با مدیریت آنها پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

امروز در مورد دو واژه کنترل و مدیریت صحبت می‌کنیم. مدتی است که تأکید می‌شود به جای واژه کنترل از مدیریت استفاده شود؛ چرا؟ این دو واژه چه تفاوتی دارد؟

وقتی از کلمه کنترل استفاده می‌کنیم، یعنی رفتار مشکل‌دار و بدی وجود دارد که باید حذف شود یا آن را در حصار قرار دهیم. واژه مدیریت به این معنی است که رفتار بدی وجود ندارد و فقط باید عوامل و کارها را جهت‌ دهیم. با متوجه شدن تفاوت این دو واژه می‌توانیم در خصوص برخی اتفاق‌ها تصمیم بگیرم.

مادری را در نظر بگیرید که در مواجهه با شیطنت و بازیگوشی فرزندش به نیت کنترل وارد عمل می‌شود و فکر می‌کند که شیطنتش کمتر خواهد شد. حال وقتی از واژه مدیریت استفاده ‌کنیم، جای نگاهمان را عوض می‌کنیم و می‌بینیم که شیطنت برای بچه بد نیست. پس باید شیطنت را مدیریت کنیم و به جای اینکه از واژه‌هایی مثل بنشین، نکن، ساکت باش و بخواب استفاده ‌کنیم که همه به معنی کنترل است، واژه‌هایی را با مفهوم مدیریت به کار ببریم؛ مثلاً دوست داری کاردستی درست کنی؟ بیا اینجا بنشین و با این وسایل کاردستی درست کن. دوست داری بپربپر کنی؟ پس برویم پارک و قول می‌دهم آنجا بتوانی حسابی بازی کنی.

اگر مدیریت در قسمت‌های مختلف زندگی‌مان و در هر سنی وجود داشته باشد، فایده بزرگی دارد و آن این است که هیچ‌گاه آدم‌های خشمگینی نخواهیم شد و هیچ وقت احساس نمی‌کنیم که به ما ظلم شده است، چراکه می‌دانیم حق ما و حق طرف مقابل چیست و بدین ترتیب قبل از اینکه کسی بخواهد از عامل کنترل استفاده کند، می‌توانیم اوضاع را مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha