احساس ناراحتی در پی خشم‌های فروخورده + فیلم
کد خبر: 4040803
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
سواد عاطفی/ 4

احساس ناراحتی در پی خشم‌های فروخورده + فیلم

برخی احساس می‌کنند که ناراحت‌ هستند اما وقتی احساسشان را درست بررسی می‌کنند متوجه می‌شوند که خشم خود را فرو خورده‌اند؛ پس خودآگاهی سبب می‌شود که احساس خود را درست بشناسیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

احساس خشم را اول بشناسیم بعد مدیریت کنیم + فیلم

امام على(ع) فرمودند: «هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است». سال جدید آغاز و با روزهای ماه مبارک رمضان قرین شده است. در ماه رمضان، فصل خودسازی، می‌توانیم هر روز نکات جدیدی بیاموزیم تا نه تنها مغبون نباشیم، بلکه در مسیر رشد و تعالی اخلاقی قرار گیریم.

خبرگزاری ایکنا با همین هدف، سلسله‌ جلسات کوتاه اما پرمحتوای سواد عاطفی را به منظور آموزش روش‌های مدیریت عواطف و احساسات برگزار کرده است. در این جلسات عاطفه سهرابی، روانشناس، به تشریح راهکارهای عملی مدیریت خشم و سایر عواطف می‌پردازد.

در چهارمین جلسه این دوره آموزشی او به تشریح اهمیت خودآگاهی و نحوه شناخت احساس خشم پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

از سال 98 که کرونا شیوع یافت، بررسی آمارهای مربوط به مشاوره‌های خانوادگی نشان می‌دهد که قرنطینه‌ها و موقعیت‌هایی که موجب شد افراد بیشتر در کنار خانواده‌های خود بمانند، باعث افزایش خشم، ناراحتی و درگیری‌ در اکثر خانواده‌ها شد. بدین ترتیب متوجه شدیم که فقدان مدیریت خشم وجود دارد. افراد به ما مراجعه و مطرح می‌کردند که یک اتفاق کوچک در خانواده رخ می‌دهد، اما به یک مشکل بزرگ ختم می‌شود و آرامش خانواده را از بین می‌برد.

چه اتفاقی افتاده و چرا خشم و ناراحتی خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است؟ خشم نشانه‌ها و آثاری دارد که یکسری از آنها را می‌بینیم و یکسری را نمی‌بینیم. آنهایی را که می‌بینیم خیلی خوب است؛ لااقل می‌بینیم و می‌توانیم کاری انجام دهیم، ولی آنهایی را که نمی‌بینیم ریشه می‌دوانند و در طول زمان اتفاق‌هایی را رقم می‌زنند که حل کردن آنها سخت است.

به همین سبب می‌خواهیم ویژگی‌های کسانی که می‌توانند خشمشان را مدیریت کنند بررسی کنیم و ببینیم که شما چند مورد از این ویژگی‌های خوب را دارید و اگر همه این ویژگی‌ها را دارید، خیالتان راحت باشد که می‌توانید خشمتان را به خوبی مدیریت کنید.

خودآگاهی و نقش آن در کنترل خشم

اولین مورد خودآگاهی است. چقدر خودآگاهی داریم. خودآگاهی یعنی چه؟ گاه پیش آمده که افراد می‌گویند خیلی ناراحت هستند و اتفاق‌هایی افتاده که غصه می‌خورند و ... . اما وقتی به کمک خود آنها موضوع را می‌شکافیم، می‌بینیم که آنها اصلاً ناراحت نیستند، بلکه خشم خود را فروخورده‌اند و خشمگین هستند. اگر افراد می‌توانستند این احساس خود را به خوبی بشناسند، به بیراهه نمی‌رفتند و به دنبال رفع کردن ناراحتی خود نبودند، بلکه درصدد بودند که چطور خشم خود را مدیریت کند.

کسی که می‌تواند خشمش را مدیریت کند رفتاری جرئت‌مندانه دارد و حق و حقوق خود را به خوبی می‌شناسند. جرئت‌مندی به این معنا نیست که کاری کنیم تا دیگران از ما حساب ببرند، بلکه به این معناست که با علم به حقوق خودمان و طرف مقابل کلام و رفتاری را در پیش بگیریم که کمترین آسیب را به دیگران وارد کند و بیشترین آورده را داشته باشد.

افراد جرئت‌مند این صفات را دارند: بلدند خوب صحبت کنند، شمرده و گویا صحبت می‌کنند، افراد صادقی هستند، درصدد نیستند که حرفشان را به کرسی بنشانند و نیز موضوع را مطرح می‌کنند و منتظر می‌مانند که جواب طرف مقابل را بشنوند. آنان یاد گرفته‌اند که خشمشان را به خوبی مدیریت کنند.

خودآگاهی و شناخت خود باعث می‌شود که اول از همه احساسمان را خوب بشناسیم و کمکمان می‌کند که احساسمان را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha