چرا از دست خودمان عصبانی می‌شویم + فیلم
کد خبر: 4040852
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
سواد عاطفی/ 5

چرا از دست خودمان عصبانی می‌شویم + فیلم

سرزنش کردن خودمان اتفاق بدی را برای ما رقم می‌زند و آن خشم فروخورده‌ای است که موجب می‌شود همیشه از دست خودمان عصبانی باشیم و فکر ‌کنیم کافی نیستیم. پس باید خودمان را ببخشیم و مراقب خودمان باشیم.

7فروردین/ چرا از دست خودمان عصبانی هستیم + فیلم

امام على(ع) فرمودند: «هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است». سال جدید آغاز و با روزهای ماه مبارک رمضان قرین شده است. در ماه رمضان، فصل خودسازی، می‌توانیم هر روز نکات جدیدی بیاموزیم تا نه تنها مغبون نباشیم، بلکه در مسیر رشد و تعالی اخلاقی قرار گیریم.

خبرگزاری ایکنا با همین هدف، سلسله‌جلسات کوتاه اما پرمحتوای سواد عاطفی را به منظور آموزش روش‌های مدیریت عواطف و احساسات برگزار کرده است. در این جلسات عاطفه سهرابی، روانشناس، به تشریح راهکارهای عملی مدیریت خشم و سایر عواطف می‌پردازد.

در پنجمین جلسه این دوره آموزشی او به تشریح این مسئله پرداخته است که چرا از دست خودمان عصبانی می‌شویم که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

چرا گاهی از دست خودمان خشمگین می‌شویم و چه می‌شود که این اتفاق رخ می‌دهد یا چه کسانی بیشتر از دست خودشان عصبانی می‌شوند و خصوصیت این افراد چیست؟ مثالی می‌زنم که قطعاً ممکن است برای شما در شرایط مختلف پیش آمده باشد. خیلی از افراد وقتی برای مشاوره مراجعه می‌کنند، می‌گویند که خیلی از دست خودم عصبانی هستم که چرا در آن موقعیت این حرف را به طرف مقابل نزدم یا چرا در موقعیت‌های حساس کاری را انجام نمی‌دهم که باید انجام دهم و... .

این احساس برای چه کسانی پیش می‌آید؟ برای کسانی که از دست خودشان عصبانی و خشمگین هستند. حالا چه می‌توان کرد؟ باید اسم خودمان را صدا ‌کنیم و بگو‌ییم که در آن لحظه با آگاهی و علمی که داشتی بهترین کار را انجام دادی. اگر علم بیشتری داشتی و بیشتر می‌دانستی، قطعاً کار بهتری انجام می‌دادی. در آن لحظه همین‌قدر می‌دانستی. پس بهتر است مثل یک والد خشمگین بالای سر خود نایستیم و مدام خود را مورد خطاب و عتاب قرار ندهیم و هر وقت این اتفاق افتاد این جمله را با خودمان مرور ‌کنیم.

بسیاری می‌گویند اگر به گذشته برگردم، حتماً این کار را انجام می‌دهم. امری محال است، چراکه آگاهی ما افزایش پیدا می‌کند. پس بهتر است این مدیریت را داشته باشیم که اگر امروز متوجه شدیم که باید در آن زمان به شکل دیگری رفتار می‌کردیم، دیر نشده است و زندگی ادامه دارد و در مراحل بعدی بهتر رفتار ‌خواهیم کرد.

سرزنش کردن خودمان یک اتفاق بد را برای ما پیش می‌آورد و آن خشم فروخورده‌ای است که موجب می‌شود همیشه از دست خودمان عصبانی باشیم و فکر ‌کنیم کافی نیستیم. خودمان را ببخشیم و مراقب خودمان باشیم، زیرا ما همیشه در شرایط آسان و سخت در کنار خودمانیم.

انتهای پیام
captcha