کرونا، دانش‌آموزان و مدرسه؛ چگونه مثلثی کم‌خطر بسازیم + صوت
کد خبر: 4046797
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

کرونا، دانش‌آموزان و مدرسه؛ چگونه مثلثی کم‌خطر بسازیم + صوت

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا با بازگشایی مدارس، خطری سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند؟ گفت: براساس مطالعات و تحقیقات احتمال مرگ کودکان مبتلا به کرونا حدود ۲۵۰ برابر کمتر از افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر است، یعنی در سنین کودکی آن‌قدر احتمال مرگ بر اثر بیماری کرونا پایین می‌آید که از احتمال مرگ در اثر آنفولانزای فصلی نیز کمتر می‌شود.

مسعود یونسیان

به گزارش ایکنا، در شرایط کنونی تصمیم آموزش‌ و پرورش مبنی بر برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس و تعطیلی آموزش غیرحضوری قطعی شده است. البته تردیدی نیست که برای آموزش بهتر دانش‌آموزان و افزایش توانمندی‌های اجتماعی آنان باید کلاس‌های درس حضوری شود، اما تأمین و تضمین سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان نکته قابل‌توجهی است که دغدغه جدی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

در همین راستا و برای پاسخ به پرسش‌هایی در مورد سلامت دانش‌آموزان در ایام اجباری شدن آموزش حضوری به سراغ مسعود یونسیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم. یونسیان در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی به‌عنوان یک درصد دانشمندان برتر پر استناد جهان معرفی شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به اینکه آیا با بازگشایی مدارس خطری سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند؟ گفت: هیچ فعالیتی وجود ندارد که خطر صفر درصدی یا بالعکس خطر صد درصدی داشته باشد و همواره در شرایطی زندگی می‌کنیم که هر کدام از فعالیت‌هایمان مخاطراتی دارند. اصولاً حضور دانش‌آموزان در مدرسه با خطرات بالقوه‌ای همراه است اعم از تصادفاتی که ممکن است در مسیر رفت‌ و برگشت از مدرسه رخ دهد یا حوادثی که ممکن است در داخل مدرسه برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد، اما وقتی این حوادث خیلی نادر می‌شوند یا به‌ عبارت‌ دیگر از حوادث روزمره‌ای که ممکن است رخ دهد، احتمالشان کمتر می‌شود دیگر این حوادث را به‌ عنوان یک خطر قابل‌ ملاحظه و جدی در نظر نمی‌گیریم. سالیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در سوانح کشته می‌شوند که تعدادی از این‌ جانباختگان دانش‌آموز هستند که اگر به این آمار به دقت توجه کنیم در می‌یابیم که تعدادی از دانش‌آموزان ممکن است در مسیر مدارس جان خود را از دست دهند و یا دچار آسیب‌های جدی شده و در بیمارستان بستری شوند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید برای پاسخ به سؤال مطروحه مدنظر داشته باشیم این است که وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان چگونه است؟ با توجه به اینکه زمان نسبتاً طولانی واکسن در اختیار دانش‌آموزان بود انتظار می‌رود که خانواده‌های این دانش‌آموزان برای واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کرده باشند.

کد

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمار و مطالعات ایران و سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که خطر مرگ در کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می‌روند چنانچه به کرونا مبتلا شده باشند حدود ۲۵۰ تا هزار برابر کمتر از سالمندان است. مطالعه‌ای در کشور آمریکا انجام‌ شده که بر این اساس احتمال مرگ کودکان ۷ تا ۱۷ ساله مبتلابه کرونا هزار برابر کمتر از افراد ۸۵ ساله و مسن‌تر است. همچنین مطالعه‌ای که در کشور انجام‌شده نشان می‌دهد احتمال مرگ کودکان مبتلا به کرونا حدود ۲۵۰ برابر کمتر از افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر است یعنی هر اندازه که سن افراد بالا می‌رود، احتمال مرگ در اثر ابتلا به کرونا نیز به‌ شدت افزایش پیدا می‌کند و هر چقدر سن افراد پایین می‌آید(به ویژه دانش‌آموزان) آن‌قدر احتمال مرگ کاهش می‌یابد که از میزان مرگ در اثر آنفولانزای فصلی نیز کمتر می‌شود.

خطری سلامت دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند + صوت

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرح یک سؤال این گونه به سخنان خود ادامه داد: حالا یک سؤال اینجا مطرح می‌شود که آیا در شرایطی که آنفولانزای فصلی اتفاق می‌افتاد، کودکان سالم را از رفتن به مدرسه منع می‌کردیم؟ این سؤال شاخصاً در مورد آنفولانزای فصلی نه آنفولانزای خوکی، مرغی و پرندگان و... مطرح می‌شود. برای روشن شدن پاسخ به این سؤال باید گفت اگر بچه‌ای به آنفولانزای فصلی مبتلا شود، احتمال مرگش بیشتر از بچه‌ای است که ویروس کووید ۱۹ وارد بدنش شده است. با این مقدمات در پاسخ به این سؤال که آیا خطری سلامت کودکان ما را تهدید می‌کند؟ باید گفت خیر، خطر قابل‌ملاحظه‌ای در مقایسه با سایر خطراتی که اصولاً در جامعه وجود دارد و سلامت ما را تهدید می‌کند، وجود ندارد.

فاصله اجتماعی در کلاس‌های درس چگونه باید باشد؟
 
یونسیان در ادامه با تأکید بر این مطلب که در مدارس حتماً باید فاصله فیزیکی دانش‌آموزان و ماسک زدن رعایت شود، افزود: فاصله فیزیکی خیلی مهم است، به خاطر اینکه وقتی فاصله فیزیکی رعایت می‌شود بچه‌ها نیز مقوله سرایت‌پذیری کرونا را جدی می‌گیرند و متوجه می‌شوند که نباید آلوده شوند و اگر آلوده به ویروس هستند نباید آلودگی خود را به دیگران منتقل کنند پس به یکدیگر کمتر دست می‌زنند و هنگام صحبت کردن مراقب حفظ فاصله اجتماعی خود با دیگران هستند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکان نگران ماسک زدن دانش‌آموزان هستند و مصمم هستند تا در مدارس فاصله فیزیکی رعایت شود و تهویه مناسب وجود داشته باشد؟ گفت: نگرانی ما به خاطر این است که کودکان می‌توانند بدون اینکه علامتی داشته باشند آلوده به بیماری شوند یا به صورت خفیف مبتلا به بیماری شده و علائم کمی داشته باشند، اما ناقل آلودگی هستند و می‌توانند این آلودگی را به اعضای دیگر خانواده به ویژه سالمندان منتقل کرده و در آن‌ها بیماری جدی ایجاد کنند. به‌عبارت‌دیگر نگرانی ما از رفتن دانش‌آموزان به مدارس در وهله نخست سلامت خودشان نیست، اما اینکه آنان آلوده شوند و این آلودگی را به بدن سالمندان و دیگر اعضای جامعه منتقل کنند، خطری جدی می‌تواند باشد؛ حالا اگر کودک یک دز واکسن زده باشد آن خطر به‌مراتب پایین‌تر می‌آید و همچنین اگر دو دز واکسن تزریق کرده باشد آن‌قدر خطر پایین می‌آید که تقریباً از آن صرف‌نظر می‌کنیم.
 
کد
 
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ماسک زدن دانش‌آموزان از این‌ جهت مهم است که زمانی که بچه‌ها مشغول صحبت کردن و یا فریاد زدن هستند به‌خصوص در حین زنگ تفریح یا قبل از ورود معلم به کلاس درس که فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، این ماسک زدن می‌تواند جلوی قطرات ریزی را که هنگام صحبت کردن در هوا پخش می‌کنند، تا حدودی بگیرد. بسیاری از کودکان یا اصلاً علامت ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند که ممکن است تشخیص داده نشود که این موضوع می‌تواند آلودگی را پخش کند؛ حالا اگر این کودک ماسک زده باشد احتمال اینکه آلودگی را منتشر کند بسیار کمتر می‌شود و اگر کودک سالمی که مقابل یا کنار او نشسته ماسک بزند این احتمال دوباره کاهش پیدا می‌کند.

توصیه‌های بهداشتی برای مدارس

یونسیان همچنین توصیه‌هایی بهداشتی برای مدارس داشت و گفت: در شرایطی که آب‌وهوا اجازه می‌دهد پنجره کلاس‌های درسی باید باز باشد و خوشبختانه اکنون فصلی است که در اغلب نقاط کشور این شرایط فراهم است. اگر کلاس درسی تهویه نیز دارد باید روشن شود. پس ما انتظار داریم مدارس با رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب و فراهم کردن شرایط مناسب برای شستن دست در مدرسه برای دانش‌آموزان با صابون و آب از کودکان بخواهند که مکرراً دست‌های خود را بشویند. توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) که ترجمه آن موجود است نیز باید رعایت شود. در صورت رعایت این نکات، موردی سلامت کودکان را تهدید نمی‌کند، اما اگر این توصیه‌ها رعایت نشود، گرچه هنوز سلامت کودکان خیلی مورد تهدید جدی نیست، اما سلامت جامعه به‌خصوص سالمندان که می‌توانند مسئولان مدرسه، معلمان و کارکنان مدرسه نیز باشند، به خطر می‌افتد.

خطری سلامت دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند + صوت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان از عدم تهدید خطر جدی برای سلامت جامعه در هفته‌های آینده سخن به میان آورد و اظهار کرد: سویه جدیدی در دنیا نداریم که پاندمی شده باشد و فقط یک سری زیر سویه یا زیرگونه‌هایی داریم که برای مثال برای سویه امیکرون چهار زیر سویه BA1 و BA11 و BA2 و BA3  مطرح هستند که بعضی‌ اوقات این زیر سویه‌ها با یکدیگر هیبرید می‌شوند. سال گذشته در انگلستان هیبریدی از زیر سویه‌های امیکرون و دلتا گزارش شد که این‌ها را واریانت یا سویه جدید نمی‌گویند و فقط ساب واریانت هستند و آن‌قدر اختلاف با آن ساب واریانت قبلی یا واریانت اصلی‌شان ندارند که بخواهیم برای آن‌ها اسم جدیدی در نظر بگیریم یا در برابر آن‌ها نگرانی داشته باشیم. اخیراً دو گونه از زیرگونه‌های BA1 و BA2 با یکدیگر هیبرید شدند؛ گفته‌ شده است که احتمال سرایت‌پذیری آن‌ها ممکن است بالا رفته باشد، اما قطعی نشده است. نکته مهم این است که تازگی یک موج سنگین امیکرون را پشت سر گذاشتیم و انتظار نمی‌رود که این زیرگونه‌هایی که با یکدیگر ترکیب و هیبرید شدند خطر جدی برای سلامت جامعه ما حداقل در طی هفته‌های آتی داشته باشد.

گفت‌وگو از علیرضا اصغرزاده

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۲۰:۵۳
0
0
دیگه بهار طراوت خودشو از دست داده....حرف تنهایی به جز غم نیست...
captcha