کسی‌ که قرآن و اهل بیت(ع) را از زندگی‌اش حذف کند تفاوتی با دیوانه ندارد
کد خبر: 4047937
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
حجت‌الاسلام حسین انصاریان:

کسی‌ که قرآن و اهل بیت(ع) را از زندگی‌اش حذف کند تفاوتی با دیوانه ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان اظهار کرد: اگر کسی بگوید خانه من لوله‌کشی، پرده، دیوارِ و سقف و امثالهم نمی‌خواهد قطعاً وی را دیوانه خطاب می‌کنند بنابراین کسی هم که عناصر ساخت انسانیت که آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) هستند را از زندگی حذف کند با یک دیوانه و بی‌عقل تفاوتی ندارد.

حجت‌الاسلام حسین انصاریان

به گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین شب از مراسم سخنرانی استاد حسین انصاریان در حسینیه هدایت، شب گذشته 19 فروردین برگزار شد.
در ادامه سخنان وی را می‌خوانید؛
 
خانه کامل، خانه‌ای است که بتوان در آن بدون مشکل و سختی زندگی کرد و وقتی هم کسی از خانه کامل سخن می‌گوید این خانه را بدون نقص و عیب و کمبود درک می‌کند. از زمان حضرت آدم تاکنون هرکسی که به تناسب روزگار و زمانه، خانه ساخت، خانه کامل ساخت و هرچه علم پیشرفت کرد ابزار این خانهِ کامل هم بهتر شد. در زمانی آجر نبود و خانه‌ها خشتی بود اما خانه‌هایی که مردم در آن زندگی می‌کردند به تناسب روزگار آنها خانه کاملی بود. حال اگر کسی بگوید کلید و پریز، سقف، کابل و سیم‌کشی و لوله و امثالهم برای این خانه لازم نیست و من می‌خواهم همه اینها را از این محل حذف کنم آیا مردم نمی‌گویند که او دیوانه است؟ اگر هم این کار را انجام دهد و کسی جلوی او را نگیرد قطعاً وقتی چنین کاری انجام داد مردم می‌گویند یک دیوانه و بی‌عقل چنین کاری انجام داده است.

نمی‌توان فوقِ خداوند برای کاخ انسانیت نقشه کشید

تا انسان در دنیاست ساختمان وجودی او به تناسب طاقت، ظرفیت و به فرموده قرآن مجید، وسع وی باید کامل باشد تا انسان، حداقل در باطن خودش در آرامش و امنیت و راحتی زندگی کند. ما که نمی‌توانیم فوقِ خداوند برای کاخ انسانیت نقشه بکشیم و بلد هم نیستیم چراکه اگر انسان‌ بدونِ خداوند بلد بود نقشه‌ای برای ساختن ساختمان انسانیت بکشد از زمان حضرت آدم تاکنون میلیون‌ها دانشمند در رشته‌های مختلف علمی چنین نقشه‌ای می‌دادند و انسان‌ها بر اساس آن نقشه، خود را می‌ساختند اما هیچکدام بلد نبودند لذا زندگی جامعه و خانواده بدون مشکل نبود.
 
هر کشوری میلیون‌ها خانه دارد و تصور کنید خانه‌ای را که اهل آن خانه، ساختمان وجودشان را با طرحِ خدا ساختند و خانه هم خیلی وسیع نبود و بر اساس روایات و تاریخ، کمتر از صد متر و اساس آن بسیار مختصر بوده است و یک زن و شوهر و چهار فرزند در آن زندگی می‌کردند که این خانه را خداوند در قرآن آدرس داده و مصالح ساختمانی این اعضا را هم که طرحِ پروردگار و مصالح هم عطا شده خداوند است را بیان می‌کند. این آیات بسیار جالب و مهم است. قرآن در یک آیه، برنامه‌ سی جزء خود را به خوبی بیان کرده است. 

نور اهل بیت(ع) از منظر قرآن

در آیه 35 نور آمده است: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خدا نور (وجودبخش) آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه‌ای که از تلألؤ آن گویی ستاره‌ای است درخشان، و روشن از درخت مبارک زیتون که (با آنکه) شرقی و غربی نیست (شرق و غرب جهان بدان فروزان است) و بی‌آنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود (جهانی را) روشنی بخشد، پرتو آن نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرار گرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خویش) هدایت کند و (این) مثلها را خدا برای مردم (هوشمند) می‌زند (که به راه معرفتش هدایت یابند) و خدا به همه امور داناست»
در قرآن کریم کلمه نور را به شکل جمع‌ نداریم بلکه همگی مفرد است. منبع و کانون و اصل این نور، در ابتدای آیه بیان شده است که همان خداوند است و اساساً اگر خداوند را در ذهنمان کنار بگذاریم همه هستی نابود می‌شود.
 
همه نظام جهان بر پایه نور خداوند است و اگر پروردگار این نور را از هستی بگیرد، هستی تبدیل به عدم می‌شود و چیزی باقی نمی‌ماند که انسان درباره آن حرف بزند. این نور با امواج مختلف در عالم مادی و معنوی پخش است. در اینجا قرآن، انسان را به اعماق عالم راهنمایی می‌کند تا بداند که در جهان چه خبر است.

پیامبر اسلام(ص)؛ الگوی انسان‌سازی

در آیه دیگری آمده است: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ؛ و آن مشکات در خانه‌هایی (قرار دارد مانند معابد و مساجد و منازل انبیاء و اولیاء) که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند. پاکمردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند و از روزی که دل و دیده‌ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند» (نور/ 36)
ابتدا یک خانه بود که بعد از فوت مادر، یک پدر و دخترش در آن زندگی می‌کردند و پدر سرپرست وی شد و تا پیغمبر(ص) زنده بود خودش و دخترش در این خانه زندگی می‌کردند و بعد از اینکه او را شوهر داد خانه‌ها زیاد شد و خانه حضرت علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) زین‌العابدین(ع) و ... شکل گرفت و از این خانه‌ها نورهای زیادی در عالم پخش شد. این نور در خانه‌‌هایی است که خداوند، راه عظمت و بلندی این خانه‌ها را باز کرده که حتی در تمام عوالم ملکوت، نظیر این خانه‌ها وجود ندارد.
 
خداوند در آیه 21 سوره احزاب می‌‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به ثواب خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند» خداوند فرموده پیامبر یک الگوی انسان‌سازی حسنه برای انسان‌هاست و از ساختمان‌سازی او برای وجود خودش الگوبرداری کنید. حال به ابتدای گفته‌های خودمان برمی‌گردیم که گفتیم اگر یک نفر بگوید خانه من لوله‌کشی، پرده، دیوارِ صاف و سقف و امثالهم نمی‌خواهد قطعاً وی را دیوانه خطاب می‌کنند بنابراین کسی هم که عناصر ساخت انسانیت که آیات قرآن و روایات اهل‌بیت هستند را از زندگی حذف کند و بگوید آنها را نمی‌خواهم حتی اگر صد سال هم زندگی کند با یک دیوانه، بی‌عقل، حیوان، ناپاک و ابلیس تفاوتی ندارد و از همه پست‌ها پست‌تر می‌شود و خود پروردگار در سوره جن می‌فرماید جای آنها در آتش دوزخ است. 
 
انتهای پیام
captcha