نشانه مسلمان حقیقی چیست + فیلم
کد خبر: 4048317
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
پای منبر علی(ع)/ 25

نشانه مسلمان حقیقی چیست + فیلم

اسلام به معنای تسلیم حق بودن است، هر وقت دیدیم که حق از هر چیز برای ما عزیزتر است ما مسلمان هستیم اما اگر دیدیم باند یا جناح، فرزند، برادر، خاندان و کارمان برای ما مهم‌‌تر از حق است پس بدانیم که ما بویی از اسلامیت و انسانیت نبرده‌ایم.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه بیست و پنجم آن با عنوان «تسلیم حق» در ادامه می‌آید:
 
واقعاً ملاک دینداری چیست؟ از کجا بفهمیم ما حقیقتاً مسلمان هستیم یا نیستیم؟ جواب این سؤال در قرآن کریم و روایات داده شده است. اسلام به معنای تسلیم حق بودن است. هر وقت دیدیم که حق از هر چیز برای ما عزیزتر است ما مسلمان و انسان هستیم اما اگر دیدیم باند یا جناح، فرزند، برادر، خاندان و کارمان برای ما مهم‌‌تر از حق است پس بدانیم که ما بویی از اسلامیت و انسانیت نبرده‌ایم.
 
خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا؛ ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، (برای هر کس شهادت می‌دهید) اگر فقیر باشد یا غنی، خدا به (رعایت حقوق) آنها اولی است، پس شما (در حکم و شهادت) پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید. و اگر زبان را (در شهادت به نفع خود) بگردانید یا (از بیان حق) خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است» (نساء/ 135) خداوند فرموده است به شکل محکم برای خدا ایستادگی کنید هرچند ایستادگی برای حق به ضرر خودتان یا پدر و مادر یا نزدیکان شما تمام شود چراکه حق مهم است نه من.
 
آن کسانی که سر دو راهی حق و من، من را انتخاب می‌کنند همیشه از دیگران طلبکار هستند و همواره دیگران را بدهکار خود می‌بینند. این صفت زشتی است که حضرت علی(ع) ما را از آن نهی کرده است. ایشان در حکمت صد و پنجاهم نهج‌البلاغه فرموده است: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ» یعنی از کسانی نباش که برای سود خودشان به زیان دیگران حکم می‌کنند اما برای سود دیگران هیچگاه به ضررخودشان حکم نمی کنند بلکه همیشه حق را با خود می‌دانند. این صفت بدی است که باید از آن دوری کنیم.

 

انتهای پیام
captcha