واعظ جهنمی کیست + فیلم
کد خبر: 4048322
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
پای منبر علی(ع)/ 26

واعظ جهنمی کیست + فیلم

ارشاد دیگران باید مسبوق به ارشاد خویشتن باشد؛ اصلاح جامعه بدون اصلاح نفس ممکن نیست و وای به حال آن کسانی که دیگران را ارشاد و هدایت می‌کنند و آنها با صداقت می‌پذیرند و عمل می‌کنند و به بهشت می‌روند و گویندگان چون عمل نکردند اهل جهنم هستند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه بیست و ششم آن با عنوان «واعظ جهنمی» در ادامه می‌آید:
 
اهل دوزخ دائماً در رنج و عذاب هستند. قرآن کریم می‌فرماید عذاب دوزخ به گونه‌ای است که هرگز تخفیف نمی‌یابد. سوختن آتش جهنم هرگز درد خودش را کم نمی‌کند اما جالب است بدانیم که پیامبر ما فرمود که اهل جهنم از بوی بد عالمِ بی‌عمل در آزار و اذیت هستند؛ یعنی کسانی که در حال سوختن در دوزخ هستند از بوی بد انسان‌هایی که حرف خوب می‌زنند ولی حرف آنها فقط برای دیگران است در عذاب هستند.
 
ارشاد دیگران باید مسبوق به ارشاد خویشتن باشد و اصلاح جامعه بدون اصلاح نفس ممکن نیست و وای به حال آن کسانی که دیگران را ارشاد و هدایت می‌کنند و آنها با صداقت می‌پذیرند و عمل می‌کنند و به بهشت می‌روند و گویندگان چون عمل نکردند اهل جهنم هستند.
 
در روایتی از پیامبر گرامی اسلام آمده است که فرمود: «إنَّ أشَدَّ أهلِ النّارِ نَدامَةً و حَسرَةً رَجُلٌ دَعا عَبدا إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ فَاستَجابَ لَهُ و قَبِلَ مِنهُ و أطاعَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ فَأدخَلَهُ اللّه ُ الجَنَّةَ ، و أدخَلَ الدّاعِيَ النّارَ بِتَركِهِ عِلمَهُ و اتِّباعِهِ الهَوى؛ پشيمان‌ترين و پُر حسرت‌ترين دوزخيان، مردى است كه بنده‌اى را به راه خداوند عزّ و جلّ فرا خواند و او دعوتش را بپذيرد و خداوند عزّ و جلّ را اطاعت كند و خداوند به بهشتش برد و دعوت كننده را به سبب فرو گذاشتن عمل و پيروى از هوا و هوس به دوزخ برد» حضرت علی نیز فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ  يُرْشِدُ غَيْرَهُ وَ يُغْوِي نَفْسَهُ فَهُوَ يُطَاعُ وَ يَعْصِی» یعنی از کسانی نباش که دیگران را هدایت و خودش را گمراه می‌کنند و دیگران حرف او را گوش و خداوند را اطاعت می‌کنند اما او خودشان معصیت‌کار هستند.
انتهای پیام
captcha