نخستین نشست اتاق فکر حوزه دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر برگزار شد
کد خبر: 4048988
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
در راستای تحقق شعار سال؛

نخستین نشست اتاق فکر حوزه دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر برگزار شد

اولین نشست اتاق فکر حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌های شاهد و ایثارگر با حضور دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و در راستای تحقق شعار سال برگزار شد.

 اتاق فکر حوزه دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر

به گزارش ایکنا، اولین نشست اتاق فکر حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌های شاهد و ایثارگر 23 فروردین‌ماه با حضور علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عادل مهری، مدیرکل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و جمعی از مدیران کل حوزه نوآوری، فناوری و کسب‌و‌کار معاونت علمی ریاست جمهوری، اساتید دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان شاهد و ایثارگر در سالن اجتماعات مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر برگزار شد.

علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با اشاره به نحوه تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری و سالها بر آن تاکید شده است، اظهار کرد: اتصال صنعت به تولید علم جهت اصلاح ساختار سنتی امری بسیار ضروری است که در این راستا در کشور مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده زیادی راه اندازی شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر در کشور به جوانان بهاء داده شده است؛ چراکه مدیریت تفکر، ریسک‌پذیر، ایده‌پرداز و جسور، به دنبال اجرایی‌شدن و عملیاتی کردن طرح ها هستند.

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بایستی زیرساخت‌ها فراهم شود تا صنعت درگیر کار شود، افزود: ما در این خصوص قوانین ایجاد شده متعددی داریم و ریل‌گذاری صورت گرفته و باید جهت اجرایی کردن ایده‌های نو شروع به کار کنیم و در این راستا خدمات تسهیل‌گرایانه دهیم.

دلیری در ارتباط با دو جامعه هدف بنیاد گفت: یکسری ایثارگران که صاحبان ایده هستند و بنیاد با برگزاری ایونت و شناسایی ایده‌ ها و حمایت از آنان می‌تواند به‌راحتی اشتغال بسیاری از جامعه ایثارگری را فراهم کند. مسئله دوم زیرساخت‌های داخلی بنیاد که مجموعه‌های اقتصادی آن از قبیل سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان یک هلدینگ بزرگ، بانک دی، بیمه دی و غیره هستند که بایستی از سیستم قدیم و سنتی خارج شده و به شکل نوین درآیند.

وی افزود: بایستی نیازها احصاء شده و به تولید نوآورانه برسد، همچنین پیشنهادها ارائه و حمایت شده تا به مرحله تولید برسد. در واقع با ایجاد یک مدل جامع و زیرساختی داخلی مثل راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهنده خصوصی، ایده های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در قالب پروژه اجرایی شود.

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: بنیاد شهید بایستی ریل‌گذاری کند، فضا و مکان مناسب در اختیار ایده‌پرداز قرار دهد و مجموعه‌های اقتصادی کوثر و بانک دی و ... به‌عنوان پشتوانه حمایتی آنان شوند و یک مدل فرآیندی ایجاد کنند که نقطه شروع تا پایان به‌طور واضح مشخص شود، آن وقت است که کارها نتیجه‌بخش می‌شود.

عادل مهری، مدیرکل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر هم با اشاره به نام‌گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، گفت: مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر نیز همانند تمام مجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نهایت تلاش خود را جهت تحقق این امر به کار خواهد بست.

وی افزود: اداره‌کل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر از سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها انجام داده و در سال جاری نیز با‌توجه به نامگذاری سال و تاکید این موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب، توجه خاصی به این موضوع صورت خواهد گرفت.

مهری گفت: مرکز با ایجاد یک اتاق فکر در حوزه دانش‌بنیان و استارتآپ که شامل اتاق‌های راهبردی و عملیاتی می‌شود، درصدد شناسایی، هدایت و حمایت از ایده‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان است تا از این طریق بتوانیم مشکل اشتغال خانواده‌های معزز شاهد و ایثارگر را حل کنیم.

مدیرکل دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر درخصوص اقدامات انجام‌شده توسط این مرکز گفت: راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی شاهد، ایجاد سازوکارهای حمایتی از طرح‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حمایت از طرح‌های نخبگان شاهد و ایثارگر دارای رویکرد اشتغال‌آفرینی، ایجاد سامانه «گنج شاهد» جهت ثبت‌نام و جمع‌آوری اطلاعات نخبگان شاهد و ایثارگر و برگزاری نخستین رویداد ملی استارتاپ شاهد در هفته شهید، از جمله اقدامات این مجموعه بوده که در این راستا تاکنون 30 طرح مورد حمایت مرکز به بنیاد ملی نخبگان معرفی شده‌اند.

وی  درارتباط با اقدامات در دست اجرای این مرکز در سال جاری هم عنوان کرد: نهایی‌شدن تأسیس مرکز نوآوری نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر، تأسیس خانه‌های خلاق توسط اداره کل دانش‌پژوهان در تهران و سایر استان‌ها، شناسایی، اعتمادسازی، انتخاب و کمک به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه ایثارگری جهت تاسیس یک شرکت در هر استان، ایجاد زمینه همکاری و استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های برگزیده از بین جامعه هدف برای برطرف کردن نیازهای بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمک به ارتقای سطح فناوری استارتاپ‌های شناسایی شده جهت رسیدن به مرحله تأسیس شرکت دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های مهم مجموعه دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر است.

گفتنی است در این نشست که در قالب بارش فکری جهت بررسی ماموریت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تبیین شعار سال و با تاکید بر انجام ماموریت‌ها و ظرفیت‌های مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر برگزار شد، جمعی از مدیران کل حوزه نوآوری، فناوری و کسب و کار و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اساتید و مشاوران دانشگاهی، معاونین و مدیران حوزه طرح و برنامه، فناوری اطلاعات و توسعه بازار شرکت تجارت الکترونیک دی، موسسه رویش، شرکت ارس شتابدهنده نانوپل و نخبگان شاهد و ایثارگر فعال در حوزه استارت اپ و شرکت های دانش بنیان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha