تغذیه صحیح برای روزه‌داران مبتلا به بیماری‌های معده و روده + فیلم
کد خبر: 4049158
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
سلامت در رمضان/ ۶

تغذیه صحیح برای روزه‌داران مبتلا به بیماری‌های معده و روده + فیلم

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی به بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی توصیه کرد در وعده افطار ابتدا چند لقمه کوچک را به آرامی بخورند و بعد از آماده شدن معده، بقیه افطار خود را میل کنند.

تغذیه صحیح برای روزه‌داران مبتلا به بیماری‌های معده و روده + فیلممحمود مردانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مجموعه درس‌گفتار «سلامت در رمضان» به تشریح مهم‌‌ترین مباحث مربوط به سلامت از جمله بیمارانی که روزه گرفتن برای آنها مضر است و بیمارانی که می‌توانند روزه بگیرند، پرداخت و گفت:

پیامبر اسلام(ص) فرمودند روزه بگیرید تا سلامت باشید. اما آیا کسانی که مریض هستند می‌توانند روزه بگیرند؟ یکی از بیماری‌هایی که مبتلایان به آنها نمی‌توانند روزه بگیرند، مشکلات کلیوی است.

ممکن است شخص دیالیزی باشد، یا کلیه وی پروتئین دفع کند و یا سنگ‌ساز باشد. این بیماران نباید روزه بگیرند.

اما بیماران دیابتی؛ چند نوع دیابت داریم؛ دیابت نوع یک که معمولاً برای کودکان است و در آنها بدن انسولین تولید نمی‌کند. نوع دوم دیابت در بزرگسالان است که افراد از قرص استفاده می‌کنند و نوع سوم دیابت نیز دیابت بارداری است.

بیماران دیابتی که روزی یک قرص می‌خورند می‌توانند روزه بگیرند

بیماران دیابتی که روزی یک قرص می‌خورند، برای روزه گرفتن مشکلی ندارند و بلافاصله بعد از خوردن اولین لقمه سحری باید قرص بخورند. این افراد حتماً در وعده افطار و سحر باید از سبزیجات استفاده کنند تا قند خون آنها افزایش پیدا نکند و قندشان افت و خیز نداشته باشد.

افت و خیز قند خون باعث آسیب دیدن اندام‌های بدن مثل کلیه و چشم می‌شود، پس کسانی که مشکل قند خون آنها حاد نیست و از یک قرص استفاده می‌کنند به شرط استفاده از سبزیجات در وعده افطار و سحر می‌توانند روزه بگیرند.

کسانی که مشکل گوارشی دارند و علائمی مثل درد معده، نفخ، ترش کردن و سوزش معده، تهوع و درد در قفسه سینه را تجربه می‌کنند و بیماران مبتلا به یبوست و روده تحریک‌پذیر می‌توانند روزه بگیرند اما هنگام افطار کردن نباید از آب سرد استفاده کنند.

این گروه از بیماران باید در وعده افطار لقمه‌های کوچک بگیرند و به آرامی این لقمه‌ها را بخورند. این افراد اگر خواستند می‌توانند از نان و پنیر استفاده کنند. هنگام استفاده از گوجه فرنگی نیز باید پوست و تخم‌های آن را جدا کنند. باید لقمه‌های کوچک، آرام آرام جویده و با بزاق دهان آغشته شود تا هضم دهانی صورت بگیرد.

خداوند فرموده انسان به دقت به غذای خود نگاه کند. این بیماران وقتی چند لقمه کوچک را استفاده کنند، محیط معده آنها برای خوردن ادامه افطار آماده می‌شود.

کسانی که مشکل یبوست دارند نیز می‌توانند از میوه‌هایی که دانه دارند مثل انجیر و یا خاک‌شیر و یا میوه‌هایی مثل آلو، هلو، زودآلو و ... که ملین هستند استفاده کنند. اگر فصل این میوه‌ها نباشد هم می‌توانند از این میوه‌ها به صورت خشک استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha