در باب غیبت و بدگویی+ فیلم
کد خبر: 4049268
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
چشمه حکمت/ 10

در باب غیبت و بدگویی+ فیلم

رضا عبداللهی؛ شاعر و پژوهشگر ادبی در دهمین برنامه «چشمه حکمت» به بیان روایاتی از پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) پرداخته است.

چشمه حکمت 10

استاد رضا عبدالهی، شاعر و پژوهشگر ادبی در دهمین برنامه چشمه حکمت ایکنا که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه شده، روایاتی از حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) بیان کرد.

موضوع غیبت و بدگویی از زبان متقن و استوار آینه‌دار رسالت و ائمه اطهار(ع)

حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «هرکه مرد یا زن مسلمانی را غیبت کند، خداوند تعالی 40 روز و شب نماز و روزه او را قبول نکند، مگر اینکه کسی که غیبتش را کرده از وی درگذرد.»

ایشان در جایی دیگر اشاره می‌فرمایند: «هرکه در ماه مبارک رمضان مسلمانی را غیبت کند، به روزه‌اش پاداش نخواهند داد.»

همچنین می‌فرمایند: «هرکه برادر مومن خود را در حضورش مدح گوید و در پشت سر غیبت کند، عصمت میان آن دو قطع می‌شود.»

در جایی دیگر نیز اشاره می‌فرمایند: «از غیبت و سخن‌چینی برحذر باش، زیرا غیبت روزه‌ات را می‌شکند و سخن‌چینی موجب عذاب قبر می‌شود.»

و چه زیبا گفت: «زبانت را نگه دار، زیرا نگه‌داری زبان صدقه‌ای است که به خودت می‌دهی.»

 پس فرمود: «هیچ بنده‌ای حقیقت ایمان را نشناسد تا مقداری از زبانش را نگه دارد.»

همچنین اشارتی دارند: «خداوند زبان را طوری عذاب فرماید که هیچ یک از اعضا را آنچنان عذاب نکند.

زبان گوید: پروردگارا مرا عذابی نمودی که چیزی دیگر را عذاب نکرده‌ای!

پس به آن گفته می‌شود: از تو کلمه‌ای خارج شد که به مشارق و مغارب زمین رسید و به‌ وسیله آن سخن خون محترم ریخته شد و مال محترم غارت گردید و ناموس محترم دریده شد. به عزت و جلالم سوگند تو را عذابی می‌کنم که هیچ‌یک از اعضای دیگرت را آنچنان عذاب نکرده باشم.»

و می‌فرمایند: «وقتی در انجمنی که تو هستی درباره مردی بد می‌گویند، آن مرد را یاری کن و آن گروه را از بدگویی بازدار و از آنجا برخیز.»

در جایی دیگر می‌فرمایند: «کسی که مردم از زبان او بترسند، پس او از اهل دوزخ است.»

حضرت امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند: «هرگز غیبت مکن که مورد غیبت واقع شوی و برای کسی گودالی مهیا مکن که خود در آن خواهی افتاد. بدرستی هرگونه با دیگران معامله کنی با تو همان‌گونه معامله خواهند کرد.»

امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «بپرهیز از غیبت کردن، چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و اجر و پاداشت نابود شود.»

حضرت امام صادق(ع) همچنین می‌فرمایند: «غیبت حسنات را از بین می‌برد همانطور که آتش هیزم را از بین می‌برد. خداوند بزرگ به موسی وحی فرمود: غیبت‌کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود و اگر توبه نکند نخستین کسی است که وارد آتش می‌گردد.»

حضرت علی علیه‌السلام در جایی دیگر می‌فرمایند: «دردناک‌ترین مردم در روز قیامت، غیبت‌کننده است.»

انتهای پیام
captcha