پیشگیری از تنبلی چشم 19 هزار کودک با غربالگری بینایی
کد خبر: 4049812
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

پیشگیری از تنبلی چشم 19 هزار کودک با غربالگری بینایی

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور از شناسایی 19 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم طی سال گذشته خبر داد و گفت: این کودکان از طریق طرح غربالگری چشم کودکان سه تا شش سال شناسایی شده‌اند.

پیشگیری از تنبلی چشم 19 هزار کودک با غربالگری بینایی

به گزارش ایکنا، فاطمه عباسی، سرپرست مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور امروز 27 فروردین‌ماه، در جمع خبرنگاران از غربالگری بینایی دو میلیون و 844 هزار کودک در سال گذشته خبر داد و گفت: 19 هزار کودک دچار تنبلی چشم (آمبلیوپی) تشخیص داده شدند که مراحل درمان آنها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 75 که طرح غربالگری چشم آغاز شده است، گفت: تاکنون حود 48 میلیون نفر غربال شده‌اند که 350 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم (آمبلیوپی) شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

عباسی به مسئله هزینه و اثربخشی پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: یارانه و کمک هزینه‌ای که فرد کم‌بینا و نابینا به صورت ماهیانه از سازمان بهزیستی دریافت می‌کند به طور متوسط یک میلیون و 200 هزار تومان است. آمار مبتلایان به تنبلی چشم که از سال 90 تا 1400شناسایی شدند حدود 300 هزار نفر است؛ اگر هزینه سالیانه این افراد را در نظر بگریم حدوداً چهار هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود و اگر این هزینه توانیابی را طی 10 سال حساب کنیم 43 هزار و 260 میلیارد تومان می‌شود در حالی که کل بودجه غربالگری تنبلی چشم از سال 90 تاکنون 70 میلیارد تومان بوده است.

وی هدف از برنامه غربالگری بینایی را ارتقای سلامت بینایی کودکان سه تا شش سال اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha