وعده سحری اَبَر غذا بخوریم + فیلم
کد خبر: 4050021
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

وعده سحری اَبَر غذا بخوریم + فیلم

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی در تشریح بهترین مواد غذایی که بهتر است در وعده سحری استفاده شود، توصیه کرد از ابرغذاها مثل آبلیمو و روغن زیتون استفاده شود.

وعده سحری اَبَر غذا بخوریم + فیلممحمود مردانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مجموعه درس‌گفتار «سلامت در رمضان» به تشریح مهم‌‌ترین مباحث مربوط به سلامت در ماه رمضان از جمله مواد خوراکی که بهتر است در وعده سحری استفاده شود پرداخت و گفت:

از آنجایی که 14 تا 15 ساعت روزه‌دار هستیم و چندین ساعت نیز می‌خوابیم، فرصت زمان کمی برای خوردن غذا داریم و حجم معده ما نیز محدودیت دارد؛ به همین دلیل باید از اَبَر غذاها با کیفیت بالا استفاده کنیم تا استفاده بهینه شود.  

در وعده سحری از انواع پلو خورشت‌ها می‌توانید استفاده کنید. این پلوها ممکن است خورشت داشته باشد یا نداشته باشد مثل عدس‌پلو، هویچ‌پلو، ماکارونی و ... یا انواع پلوهای خورشت‌دار. انواع پلوخورشت‌ها چون کربوهیدرات بالایی دارند اجازه نمی‌دهند قند خود شما بیفتد.

در وعده سحری حتماً سالاد هم استفاده کنید. 95 درصد سالاد آب است. این آب به تدریج جذب بدن می‌شود و به مصرف سلولی می‌رسد و تدریجاً هم دفع می‌شود. یعنی در ساعات متفاوت آزادسازی آب صورت می‌گیرد. به سالادتان می‌توانید سرکه طبیعی که خاصیت قلیایی دارد و لاغر کننده هم است و یا آبغوره اضافه کنید.  

آبلیمو هم یک ابرغذا است. کسی که آبلیمو بخورد، سنگ کلیه نمی‌گیرد چون آبلیمو سیترات دارد و کار کلیه را زیاد می‌کند. در ماه رمضان چون در طول روزه‌داری نمی‌توانید آب بخورید پس بهتر است در وعده سحر آبلیمو استفاده کنید.

یک ابرغذای دیگر هم که می‌توانید در سالاد استفاده کنید روغن زیتون است. به حدی روغن زیتون اهمیت دارد که خداوند به زیتون در قرآن قسم یاد کرده است.

زیتون باعث می‌شود عروق قلبی و مغزی باز شوند و پوست شفاف و درخشنده ‌شود. بعلاوه اینکه از هر یک گرم چربی 9 کیلو کالری انرژی تولید می‌شود، پس روغن زیتون به شما انرژی می‌دهد. انرژی روغن زیتون حتی از انرژی کربوهیدرات‌هایی مثل نان و برنج هم بالاتر است.

پس بهترین وعده سحری که موجب شود در طول روز تشنه و گرسنه نشوید پلوخورشت‌ها، سالاد با آبلیمو و روغن زیتون و یک یا دو لیوان آب است.

البته روزه اولی‌ها خوردن سالاد و آب را به بعد از خوردن غذا موکول کنند چون حجم معده آنها کوچک است و اگر اول سالاد بخورند حجم معده آنها پر می‌شود و نمی‌توانند غذا بخورند.

انتهای پیام
captcha