رونمایی از طرح ملی حفظ قرآن در بخش دانشگاهی نمایشگاه
کد خبر: 4050569
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن خبر داد:

رونمایی از طرح ملی حفظ قرآن در بخش دانشگاهی نمایشگاه

خامنوی خیابانی اظهار کرد: در بخش دانشگاهی شاهد حضور نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هستیم که طرح ملی حفظ قرآن کریم را در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم ارائه و از آن رونمایی خواهند کرد.

احسان خامنوی خیابانی

احسان خامنوی خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر بخش دانشگاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهم برنامه‌های این بخش در این دوره از نمایشگاه بیان کرد: ما امسال در بخش دانشگاهی، در خدمت‌ دانشگاه‌های ستادی و دستگاه‌هایی هستیم که مرتبط با فعالیت‌های قرآنی دانشجویان هستند. تلاش می‌کنیم با توجه به عنوان این بخش که بخش دانشگاهی است اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم که مخاطبان در بخش‌های عمومی نمایشگاه نمی‌توانند آن را مشاهده کنند و در حقیقت اتفاق ویژه‌ای را در این بخش شاهد باشیم.

ارائه آثار قرآنی اساتید دانشگاه

وی افزود: تلاش اولیه ما این است که بتوانیم آخرین دستاوردهایی که در زمینه مسائل مربوط به قرآن کریم و عترت وجود دارد را در حوزه‌های علمی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی در این بخش از نمایشگاه ارائه دهیم که در این زمینه از اساتید برجسته‌ای دعوت شده که در بخش دانشگاهی حضور پیدا خواهد کرد و از محضر آنها استفاده خواهیم کرد. همچنین آثاری از اساتید دانشگاهی که تحقیقات قرآنی انجام داده‌اند ارائه خواهد شد. 
 
خامنوی خیابانی یادآور شد: در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی، فعالیت‌های متنوع دیگری داریم چراکه مجموعه وزارت بهداشت نیز از شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها است لذا برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که در زمینه قرآن و سلامت اجرایی می‌شود. در این حوزه، هم مطالعاتی که در خصوص مسائل مربوط به قرآن و عترت و تحقیقات میان‌رشته‌ای که در زمینه قرآن و بهداشت و سلامت صورت گرفته ارائه خواهد شد. در کنار آن غرفه واکسیناسیون را داریم تا افرادی که تمایل دارند، نوبت‌هایی از واکسیناسیون را در نمایشگاه انجام دهند. در این عرصه نیز تنوعی از واکسن‌های مختلف داخلی همانند نورا، برکت و همچنین واکسن‌های وارداتی ارائه خواهد شد.

رونمایی از طرح ملی حفظ قرآن

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین در بخش دانشگاهی شاهد حضور نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هستیم که طرح ملی حفظ قرآن کریم را در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم ارائه و از آن رونمایی خواهند کرد تا ان‌شاءالله در آینده نزدیک به سمت این تعداد حافظ قرآن کریم با یک برنامه‌ریزی مشخص حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: ما برنامه‌های دیگری به صورت کارگاه‌های هنری و ورکشاپ‌هایی در نظر گرفته‌ایم که توسط دانشگاه‌های ستادی همانند فنی‌ و حرفه‌ای و احتمالاً دانشگاه آزاد ارائه خواهد شد و در این راستا فعالیت‌هایی همانند کارگاه‌های قلم‌زنی، خوشنویسی و مباحث هنری دیگر پیش بینی شده است. در کنار همه این موارد، ابتکاری که امثال در غرفه دانشگاهی به خرج داده شد این بود که با توجه به اینکه ایام نمایشگاه تقریباً مصادف با اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور به میزبانی وزارت علوم است که در دانشگاه قم برگزار می‌شود لذا به این نتیجه رسیدیم که امکان ارائه آثاری از دانشجویان برتر کشور که در جشنواره به دست ما رسیده را فراهم کنیم لذا  35 اثر از نفیس‌ترین آثار در حوزه خوشنویسی، نقاشی، معرق و ... از دانشگاه قم به این بخش منتقل شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

تلاش برای افزایش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

مدیر بخش دانشگاهی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن یادآور شد: از آنجایی‌که چند سال نمایشگاه به صورت حضوری برگزار نشد و در این ایامی که بین برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن وقفه افتاد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را شاهد بودیم بنابراین تصمیم گرفتیم غرفه بخش دانشگاهی مزین به تصویر شهید سلیمانی و همچنین شهدای جهاد علمی شامل شهدای هسته‌‌ای شود. 
 
خامنوی خیابانی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه تصمیماتی که در حوزه قرآن و عترت در دانشگاه‌ها گرفته می‌شود معمولاً برای هماهنگی بیشتر توسط شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها مدیریت می‌شود لذا این شورا امسال تصمیم گرفت که میزبانی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن بر عهده وزارت علوم باشد و به تناسب آن فعالیت‌های اجرایی را از دو هفته مانده به نمایشگاه شروع کردیم و در آستانه شروع نمایشگاه تلاش داشتیم تا آنجا که در توانمان هست با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط، اتفاقات مبارکی را در این ایام رقم بزنیم و ان‌شاء الله این اقدامات، نقطه شروعی برای با نشاط‌تر شدن و تحرک بیشتر در زمینه قرآن و عترت در دانشگاه‌ها باشد و امید می‌رود با حضوری شدن دانشگاه‌ها، بخش قرآنی فعالیت‌های دانشگاهی همانند تلاوت و حفظ قرآن و هیئات دانشجویی، رونق بیشتری داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: همچنین لازم به ذکر است برای ماه مبارک رمضان یک دوره آموزشی تدبر در قرآن برای اساتید و کارکنان دانشگاه و دانشجویان تدارک دیده‌ایم که با محوریت بیانات حجت‌الاسلام قرائتی و همکاری سازمان دارالقرآن اجرایی می‌شود و تاکنون تعداد زیادی از علاقه‌مندان در این دوره حضور پیدا کرده‌اند و ان‌شاء الله تا پایان این ماه مبارک آزمونی هم برگزار و به متقاضیان گواهی حضور در دوره اعطا خواهد شد.
 
یادآور می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از 27 فروردین به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در ۴۵ بخش و ۴۰ هزار مترمربع وسعت هر شب از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ میزان شهروندان است.
 
همچنین به موازات نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز به نشانی iqfa.ir برپا شده است.

 

انتهای پیام
captcha