تقوا در گرو عمل به موعظه‌های امیرالمومنین(ع) + فیلم
کد خبر: 4053703
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
پای منبر علی(ع)/ 29

تقوا در گرو عمل به موعظه‌های امیرالمومنین(ع) + فیلم

کسی اگر اندیشه‌ورز باشد و از چشم بینا برخوردار باشد جملاتی که ما از علی(ع) از نهج‌البلاغه و حکمت صدوپنجاه نقل کردیم کفایت می‌کند. البته در صورتی که به آن عمل کنیم.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه و شرح حکمت صدوپنجاهم، به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه بیست و هفتم آن با عنوان «عمل به موعظه» در ادامه می‌آید:

 
در ماه رمضان حکمت صدوپنجاهم نهج‌البلاغه محور گفتار ما بود. سیدرضی نقل می‌کند که کسی از علی(ع) درخواست موعظه کرد و او جملاتی از علی(ع) شنید که ما هم در این ماه شنیدیم. این جملات چنان مهم و موثرند که سیدرضی پس از نقل آنها می‌فرماید؛ «لو لم يكن في هذا الكتاب إلا هذا الكلام لَكفى به موعظة ناجعة و حكمة بالغة و بصيرة لمبصر و عبرة لناظر مفكر» اگر در این کتاب نهج‌البلاغه جز همین یک جمله نبود برای اینکه انسان موعظه موثر بشنود، کفایت می‌کرد، کسی اگر اندیشه‌ورز باشد و از چشم بینا برخوردار باشد جملاتی که ما از علی(ع) از نهج‌البلاغه و حکمت صدوپنجاه نقل کردیم کفایت می‌کند. البته در صورتی که به آن عمل کنیم.
ماه رمضان تمرینی بود برای آینده. «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» روزه را بر شما واجب کردیم همانطور که بر امت‌های پیشین واجب کردیم تا تقوی پیشه کنید و تقوی پیشه کردن در گرو عمل به موعظه‌هایی است که علی(ع) در این روزها برای ما بیان فرمودند. البته خودشان فرمودند در صورتی که این موعظه‌ها به قلب‌های پاک و گوش‌های شنوا و تصمیم‌های راسخ برخورد کند اثرگذار است.
امیدواریم خدا توفیق عمل به حکمت صدوپنجاهم نهج البلاغه را به ما عنایت کند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha