وداع با رمضان + فیلم
کد خبر: 4053714
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
چشمه حکمت / 26

وداع با رمضان + فیلم

رضا عبدالهی، شاعر و پژوهشگر ادبی در بیست‌وششمین برنامه «چشمه حکمت» به قرائت فرازهایی از دعاهای امام سجاد (ع) در وداع با ماه رمضان پرداخت.

وداع با رمضان + فیلماستاد رضا عبدالهی، شاعر و پژوهشگر ادبی در بیست‌وششمین برنامه چشمه حکمت ایکنا که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه شده، فرازهایی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه را قرائت کرد.

در ایام ماضی سخن در باب وداع ماه مبارک رمضان با شنوندگان گرانقدر به میان آمد. اشاره کرده بودیم که وقتی ماه مبارک رمضان به انتها می‌رسد، سرشک غم، گونه‌ها را مرطوب می‌سازد و غمی شیرین دل‌ها را نوازش می‌کند.

اشاره کردیم که شاعران میزان تاثرات خود را در صفحات دل‌ها چگونه منقوش و مترسم کرده‌اند.

اینک به فرازهایی از کلام دلنشین و تاثیرگذار امام معصوم حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام که در کتاب منزه و منقح صحیفه سجادیه درج شده است، با ترجمه زنده‌یاد اندیشمند جواد فاضل جهت مزید آگاهی عزیزان مشتاق به عرض می‌رسانم.

 

ای پروردگار من ماه مبارک رمضان برای ما ماهی شایسته ستایش بود. با ما در این 30 روزه صحبتی نیکو داشت و به ما سود بسیار، سودی که از جهانیان سنگین‌تر و گرانمایه‌تر باشد، رسانید و پس از 30 روز ما را ترک گفت. ما را وداع کرد و در آن هنگام که ماه مبارک رمضان را وداع همی کردیم، سخت اندوهناکر و دلتنگ بودیم؛ چنان‌که گمان داشتیم عزیزترین کسان ما می‌خواهد ما را وداع کند.

سلام بر تو ای مهمان گرامی که وقتی قدم به خانه ما نهادی سخت شادمان شدیم و روزی که از خانه ما رفتی، شادی ما پایان گرفت.

سلام بر تو ای همسایه گرانمایه که در کنار تو قلب‌های ما به نرمی و مهربانی گرایید و گناهان ما از برکت تو کاهش گرفت.

سلام بر تو ای یار عزیز که با کمک تو بر شیطان چیره شدیم و از برکت تو راه احسان شناختیم.

سلام بر تو که هرچه بد بود در جوار تو از ما دور بود و هرچه برکت و خیر بود در کنار تو بر ما ارزانی بود.

سلام بر تو بر، بر شب قدر تو که قدرش از هزار ماه جلیل‌تر و شریف‌تر است.

سلام بر تو که همه شب در اشتیاق روز تو ستاره می‌شمردیم و همه روز از روز پیش به تو مشتاق‌تر بودیم.

پروردگار من، در این ماه هر گناهی که از ما سر زده، خواه دانسته و خواه نادانسته بر ما مگیر، ما را ببخش که بر نفس خویش ستم روا داشته‌ایم و حرمت ماه مبارک تو را فرو گذاشته‌ایم.

پرودگارا به روان محمد (ص) و آل محمد (ص) رحمت بفرست و خطای ما را از خداوند خطاپوش بپوشان و قلم عفو بر جریده ماضی بکش و ما را در چشم شماتت و ملامت مردم خار مدار و زبان زشت‌گویان را از نام ما کوتاه کن!

انتهای پیام
captcha