عهدواره مهدویت الگو شود/ دعای ندبه اوج هنر گفت‌وگوی عاشقانه است
کد خبر: 4055868
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

عهدواره مهدویت الگو شود/ دعای ندبه اوج هنر گفت‌وگوی عاشقانه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه عهدواره سراسری چله مهدویت، این جشنواره را یک کار ابتکاری خواند که باید الگو قرار بگیرد و گفت: از برکات بزرگ انقلاب اسلامی ایران، این است که اندیشه مهدویت را در جامعه بشری امروز به‌عنوان یک تفکر مهم مورد توجه قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه نخستین عهدواره سراسری چله مهدویت، شامگاه دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کشور، در حیاط حوزه هنری برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: مایه خوشبختی بسیار است که با این رویکرد و این موضوع چنین جشنواره‌ای در این سطح برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت موضوع مهدویت در دنیای امروز عنوان کرد: موضوع مهدویت، آرمان‌شهری است که در همه جوامع بشری دنبال می‌شود و در همه ادیان وجود دارد، امتیاز ویژه و منحصربه‌فرد آن در مکتب تشیع این است که ما با امام حی و حاضر خود صحبت می‌کنیم و به حضور سبب‌ساز او که اسباب نزول رحمت و برکات بر جامعه بشری است، ایمان داریم و با این انسان کامل در ارتباط هستیم.

دعای ندبه اوج هنر یک گفت‌وگوی عاشقانه است

اسماعیلی با اشاره به اینکه مجموعه ادعیه بسیار زیادی داریم که توصیفات زیبایی را از این وجود نازنین و مبارک دارد، اضافه کرد: مجموعه‌ای مثل دعای ندبه با آن تعابیر زیبا و دلنشین که عاشقی در وصف معشوق خود صحبت می‌کند، اوج هنر یک گفت‌وگوی عاشقانه است که ما با امام حی و حاضر خود داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی و مهدویت اظهار کرد: از برکات بزرگ انقلاب اسلامی ایران، این است که اندیشه مهدویت و این تفکر را در جامعه بشری امروز به‌ عنوان یک تفکر مهم مورد توجه قرار داده است. اندیشه‌ای که انقلاب اسلامی مبتنی بر آن شکل گرفته است، دقیقا مبتنی بر فلسفه حضور امام حاضر است.

تقدیر برگزیدگان

وی افزود: فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی و نظام سیاسی ما، نظام امت و امامت است. درست است که توفیق درک و رویت چهره امام معصوم را نداریم اما به شبیه‌ترین فرد به امام معصوم در جایگاه ولایت فقیه محبت قلبی داریم و عشق می‌ورزیم و این جایگاه را پاس می‌داریم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ترسیم موضوع مهدویت و اشتیاق دوره غیبت پر از آیتم‌ها و بخش‌های فرهنگی و هنری است، تصریح کرد: اگر جامعه انقلابی ما امروز این توفیق را دارد که در پرتوی ایثار ایثارگران و خون مبارک شهدای عظیم‌الشان در این جایگاه قرار دارد، بهترین موضوع برای ایجاد نشاط هنری، توجه به چنین جایگاه‌های رفیعی است.

وی ادامه داد: ما با امام عصر و حی و حاضر خود صحبت و راز و نیاز می‌کنیم و او را واسطه فیض الهی می‌دانیم. این‌ها همه با زبان هنر به‌خوبی قابل روایت است و از این ظرفیت بزرگ مکتب فکری‌ باید بیش از پیش استفاده کنیم.

عهدواره سراسری چله مهدویت الگو شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن عرض خسته نباشد و تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برای برگزاری عهدواره سراسری چله مهدویت و ابتکار خوبی که به خرج دادند، اضافه کرد: از همه بخش‌های مختلف در وزارتخانه و نهادهای تابعه، ادارات کل استانی در خواست دارم که این روش و نمونه کار را الگو قرار دهند.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: ما باید در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی، با استفاده از قابلیت‌های بزرگی که در جامعه هنری ما است، بتوانیم ابتکارات اینچینی را هرچه بیشتر از گذشته به رخ بکشیم و شاهد ترویج هرچه بیشتر این نوع برنامه‌ها باشیم. در وزارتخانه هم بنده تاکید کرده‌ام که دوستان در حوزه‌های مختلف پشتیبانی و برنامه‌ریزی تمام تمرکز خود را بر این موارد و ترویج و گسترش این نوع کارهای ابتکاری بگذارند.

دومین عهدواره چله مهدویت برگزار می‌شود

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم به‌عنوان برگزارکننده نخستین عهدواره چله مهدویت در سخنانی ضمن اشاره به مبانی و محوریت‌های برگزاری این جشنواره، عنوان کرد: نخستین عهدواره چله مهدویت در 16 رشته، در 16 شهرستان استان تهران برگزار شد و دبیرخانۀ هر یک از بخش‌های آن در یک شهرستان استان تهران تشکیل شد.

محمد خراسانی‌زاده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه  استان تهران یک ششم جمعیت کشور را در خود جای داده است، اضافه کرد: باتوجه به این ظرفیت ما در شورای سیاست‌گذاری نخستین عهدواره چله مهدویت تصمیم گرفتیم بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری این عهدواره را با مرکزیت شهرستان‌های مختلف استان تهران انجام دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس دبیرخانه نقاشی در شهرستان فیروزکوه، نمایش آیینی شهرستان دماوند، شعر در شمیرانات، نقاشیخط در شهرستان پردیس، پویش و جشنواره‌ها در شهرستان پیشوا، آواها و نواها شهرستان ورامین، فیلم شهرستان پاکدشت، خوانش متن در هرستان شهرستان قرچک، خوشنویسی در شهرستان ری، داستان در شهر تهران، کتاب در شهرستان اسلامشهر، گرافیک در شهرستان بهارستان، نمایشنامه ‌نویسی و فیلم‌نامه نویسی در شهرستان رباط کریم، محیط‌آرایی در شهرستان قدس، تئاتر خیابانی در شهرستان شهریار و مدیحه‌سرایی در شهرستان ملارد تشکیل شدند.  

خراسانی‌زاده در بخش دیگر سخنان خود، نقش مهدویت و انتظار در ایجاد پیشرفت، تحرک و بالندگی در جامعه، امید به آینده در جامعه مهدوی، عدالت‌گستری به عنوان شاخصه اصلی آرمان مهدویت، انقلاب اسلامی مردم ایران زمینه ساز انقلاب جهانی موعود، بیانیه گام دوم و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، مصونیت بخشی در مواجه یا انحرافات فکری و عقیدتی مهدویت، جایگاه منجی در مذهب اسلامی و سایر ادیان الهی را  از جمله محورها و موضوعات نخستین عهدواره چله مهدویت خواند و از برگزاری دومین عهدواره چله مهدویت از اوایل ماه رجب تا نیمه شعبان در سل 1401 خبر داد.

در ادامه برگزیدگان 16 بخش نخستین عهدواره چله مهدویت معرفی و تقدیر شدند.

رونمایی پوستر

در پایان این مراسم هم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دومین پوستر عهدنامه چلۀ مهدویت رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha