ضرورت هویت‌بخشی به اساتید دانشگاه علمی کاربردی
کد خبر: 4055895
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
محمدصادق بیجندی مطرح کرد:

ضرورت هویت‌بخشی به اساتید دانشگاه علمی کاربردی

محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرسین توجه داشته ولی من می‌خواهم باز هم از مسئولین این دانشگاه خواهش کنم که موضوع مدرسان را حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر دنبال کنید و به مدرسان هویت بیشتری بدهید.

به گزارش ایکنا، به مناسبت ایام گرامیداشت مقام معلم، مراسم نکوداشت مدرسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، دوشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه در مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در آغاز نشست محمدعلی گودرزی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از عملکرد موسسه پرداخت و گفت: امروز در تمام مناطق کشور و تمام استان‌ها دانشگاه علمی کاربردی داریم و امیدواریم بتوانیم مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را به انجام برسانیم. یکی از وظایفی که جهاد دانشگاهی بر عهده دارد و در اساسنامه جهاد هم قید شده است اجرای دوره‌های علمی کاربردی است. این مسئله زمانی در اساسنامه جهاد قید شد که هنوز دانشگاه جامع کارش را آغاز نکرده بود. در سال 1370، این موسسه کارش را با چهار مرکز آغاز کرد و امروز چهل مرکز علمی کاربردی در کل کشور فعال است.

وی ادامه داد: ما امروز بیش از بیست و یک هزار دانشجوی فعال داریم. در طی سال‌هایی که این موسسه فعالیت کرده است همیشه ده درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها متعلق به جهاد دانشگاهی بوده است و ما توانستیم این نصاب را به ده و نیم درصد برسانیم. با تلاش اساتید موسسه، در طی این سال‌ها صد و هفتاد هزار فارغ‌التحصیل داشتیم. خوشبختانه با رصدی که انجام دادیم مشخص شد عموم فارغ‌التحصیلان موسسه توانستند شرایط بهتری را از جهت اشتغال دارا باشند. در حال حاضر سه هزار مدرس همکار ما هستند و ما همواره مدرسین برگزیده داشتیم و در سال‌های گذشته مدرسین ما جزء مدرسین برتر بودند.

گودرزی یادآور شد: ما هم‌اکنون 395 پرسنل در سراسر کشور داریم و مراکز ما همواره جزء مراکز برتر کشور به شمار می‌آید. در سال گذشته تعداد زیادی رشته تعریف کردیم. یکی از جاهایی که انتظار داریم مدرسین به ما کمک برسانند تعریف رشته‌های جدید و به‌روز رسانی رشته‌های تحصیلی است. با این حال اگر دانشگاه علمی کاربردی بخواهد به جایگاه اصلی خودش برسد کار زیادی لازم است و نقش اساسی هم به عهده مدرسین است.

تسهیل فرآیند جذب اساتید در دانشگاه علمی کاربردی

در ادامه نشست نغمه فعال همدانی، سرپرست مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی سخنرانی کرد و گفت: رکن آموزش‌های مهارتی، استادانی هستند که متناسب با مأموریت دانشگاه علمی کاربردی در این دانشگاه تدریس می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی یکبار در سال انجام می‌شود. این محدودیت در پذیرش استاد، مراکز علمی کاربردی را با مشکل مواجه می‌کند و برخی موسسات در طی سال نمی‌توانند برای خودشان مدرس جذب کنند. ما موظف هستیم مدرسینی که آمادگی تدریس داشته باشند را برای این مراکز تأمین کنیم. به همین جهت بنا داریم در طول سال حداقل دو بار دعوت به همکاری داشته باشیم و یکبار قبل از ترم مهر و یکبار قبل از ترم بهمن فراخوان خواهیم داد. در طول فاصله بین دو ترم هم اگر نیاز بود مدرسین جدید جذب شوند، این مشکل با مکاتبه قابل رفع است.
فعال ادامه داد: یکی از نقاط قوت دانشگاه علمی کاربردی این است که مدرسین باتجربه و خبره را جذب می‌کند. در این دانشگاه هیئت ممیزه برای تأیید اساتید خبره کار می‌کند و در ماه‌های آتی پرونده‌های مربوط به این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ضرورت هویت‌بخشی به اساتید

در ادامه نشست محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی سخنرانی کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه های کارآمد هم نیاز دارد. در یک برهه دانشگاه جامع علمی کاربردی گرفتار توسعه کمی آموزش عالی در کشور شد و افراد از هر طیف وارد آن شدند ولی الآن دارد در ریل اصلی خودش قرار می‌گیرد و افرادی در این دانشگاه وارد می‌شوند که پنجه کارآمد داشته باشند.

محمد صادق بیجندی

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرسین توجه داشته ولی من می‌خواهم باز هم از مسئولین این دانشگاه خواهش کنم که موضوع مدرسان را حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر دنبال کنید و به مدرسان هویت بیشتری بدهید و در این زمینه از تجربیات داخل و خارج بهره ببرید. در سایر دانشگاه‌ها، این اعضای هیئت علمی هستند که به دانشگاه هویت می‌دهند ولی ما در دانشگاه علمی کاربردی عضو هیئت علمی نداریم و تمام بار بر دوش مدرسان است. به همین جهت ضروری است به مدرسان این دانشگاه هویت بیشتری داده شود.

در ادامه نشست دو نفر از دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی به اجرای موسیقی زنده پرداختند و در پایان برنامه از اساتید دانشگاه علمی کاربردی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha