آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری و مأموریت جدید جهاددانشگاهی در حوزه قرآن
کد خبر: 4056600
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری و مأموریت جدید جهاددانشگاهی در حوزه قرآن

مأموریت جدید جهاددانشگاهی در ارائه طرح صندوق حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن، برگزاری مرحله اول هفدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن و آغاز ثبت‌نام چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بودند.

ایکنابه گزارش ایکنا، در سومین هفته اردیبهشت‌ماه، بعد از تعطیلات عید فطر، اخباری چون آغاز ثبت‌نام چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، افزایش مخاطبان نهضت جلسات خانگی قرآن به ۸ میلیون نفر، از سر گرفته شدن جلسه آموزش قرآن سیدمحسن خدام‌حسینی ، برگزاری ۱۲ هزار محفل قرآنی و هزار و ۸۰۰ کرسی تفسیر طی رمضان، برگزاری اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری مؤسسه قرآنی مشکات از اول خرداد، مأموریت جدید جهاددانشگاهی در ارائه طرح صندوق حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن را شنیدیم و یکی از مهمترین رویدادهای این هفته برپایی مرحله اول هفدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن در سراسر کشور به تاریخ جمعه، 23 اردیبهشت است. در ادامه به مشروح آنها می‌پردازیم.

آغاز ثبت‌نام چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف

یکی از خبرهای مهم این هفته آغاز ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود که از روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه www.quraniran.ir آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

مسابقات این دوره در ۱۲ رشته برگزار می‌شود که شامل رشته‌های حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء(مرحله شهرستانی و استانی)، حفظ پنج جزء(مرحله شهرستانی و استانی)، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر عمومی قرآن کریم،‌ اذان،‌ دعاخوانی، مدیحه‌سرایی، ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه است.

مخاطبان نهضت جلسات خانگی قرآن به ۸ میلیون نفر رسید

پویش مردمی «ستاره‌های زمین» در راستای توسعه جلسات خانگی قرآن، برای دومین سال متوالی از ابتدای ماه رمضان با‌ هدف توسعه و ترویج جلسات خانگی قرآن راه‌اندازی شده و بر اساس اعلام دبیرخانه این پویش در طول سال ادامه خواهد داشت.

طبق آخرین گزارش ارسال شده از سوی دبیرخانه این پویش، مخاطبان طرح جلسات خانگی قرآن کریم به هشت میلیون مخاطب در کل کشور رسیده و این چیزی حدود ۹ و شش دهم درصد از جمعیت کل کشور است.

زمان‌بندی آزمون‌های کتبی حفظ کل و ۲۰ جزء مهد قرآن اعلام شد

طی این هفته بنابر گفته محمود کریمی، معاون آموزش مهد قرآن چهارمین دوره آزمون حفظ ۲۰ جزء در بخش شفاهی و کتبی پس از ثبت‌نام قرآن‌آموزان در نوبت‌های اردیبهشت و دی‌ماه امسال به صورت سراسری برپا خواهد شد.

بر همین اساس صرفاً قبول‌شدگان در آزمون حفظ ۲۰ جزء می‌توانند تا پایان خرداد‌ماه برای شرکت در چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» در پایگاه اینترنتی مؤسسه ثبت‌نام کنند.

برگزاری کارگاه «سلامت و پرورش صدا»

کارگاه «سلامت و پرورش صدا» با محوریت مراقبت و پرورش صدا به همراه مباحث پایه صداسازی از سوی مؤسسه احسن‌الحدیث برگزار شد.

این کارگاه با تدریس نسیم احمدی، آسیب‌شناس صدا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ویژه بانوان و آقایان مربی قرائت پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ به صورت حضوری و با ظرفیت محدود برپا شد.

برپایی مرحله نهایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان در خردادماه

رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی این هفته و با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری مرحله نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: میزبان مرحله ملی این جشنواره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و دانشگاه قم به عنوان دبیرخانه و میزبان در نظر گرفته‌ شد.

جعفرپور با اشاره به اینکه مرحله نهایی این جشنواره از دوشنبه دوم خردادماه آغاز می‌شود، بیان کرد: از دوم خردادماه به بعد هر روز شاهد حضور یک گروه از شرکت‌کنندگان در چند رشته خواهیم بود و این برنامه تا پنجم خردادماه ادامه خواهد داشت. آخرین گروه شرکت‌کنندگان بخش معارفی هستند که پنجشنبه در آزمون معارفی حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن هم مراسم اختتامیه ششم خردادماه با حضور برگزیدگان تمامی رشته‌ها برگزار خواهد شد.

پخش مجدد برنامه زنده «مصباح»

پخش برنامه زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما از این هفته، روزهای زوج ساعت ۲۲ از سر گرفته شد. این برنامه طی سال ۱۴۰۰ به موضوعات و سوژه‌های مختلف و به‌روز قرآنی و فرهنگی کشور با دعوت از کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان پرداخته و قصد جریان‌سازی تا رسیدن به بهترین نتیجه را داشته است.

در این هفته، تبیین فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع قرآنیان(محفل انس با قرآن طلیعه ماه رمضان) و در اولین گام بحث مهندسی تلاوت مورد واکاوی قرار داده شد که از جمله گفت‌وگو با سیدمحسن موسوی‌بلده بود.

ضعف حوزه‌های علمیه در پیاده‌سازی منویات قرآنی رهبر انقلاب

برنامه زنده تلویزیونی مصباح ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان و به منظور تحلیل و تبیین بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلیعه ماه مبارک رمضان با قاریان و حافظان قرآن به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

موسوی‌بلده در این برنامه به بیان مقدمه‌ای در مورد مهندسی تلاوت پرداخت و گفت: کلمه و مفهوم مهندسی برای مردم ما یک مفهوم آشناست. مثلاً مهندس ساختمان از ابتدا تمام مراحل ساخت را برنامه‌ریزی می‌کند. ما نیز در رابطه با ساختمان قرائت هم باید این اتفاقات بیفتد. یک قاری باید قبل از تلاوت برنامه‌ریزی انجام دهد.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه در مجموع نه حکومت و نه حوزه‌های علمیه در رابطه با پیاده‌سازی منویات قرآنی رهبر انقلاب موفق نبوده‌اند، گفت: یک زمانی می‌بینید خواسته‌اند، ولی نتوانسته‌اند، اما گاهی می‌بینیم نه تنها در پیاده‌سازی منویات کاهلی شده بلکه حتی نظرات دیگری داده‌اند.

تحقق توسعه فرهنگ قرآنی از مسیر مساجد

برنامه افق رادیو قرآن، ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به منظور بررسی ابعاد مختلف بیانات مقام معظم رهبری در جمع قرآنیان در طلیعه ماه مبارک رمضان، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این برنامه گفت: از کارکردهای مختلف اجتماعی که می‌توانیم برای مسجد قائل شویم نسبت مرجعیت مسجد با پیرامون خود است؛ ما بایستی هویت خودمان را از قرآن تأمین کنیم و قرآن نیز می‌تواند نسبت به مسجد هویت‌بخشی داشته باشد، بر همین اساس بخش جدی توسعه فرهنگ قرآنی از طریق مسجد و تسری قرآن در مسجد صورت می‌گیرد.

نشست هم‌اندیشی کارشناسان امور قرآنی کشور برگزار می‌شود

شورای توسعه فرهنگ قرآنی در راستای وظایفی که در منشور مبنی بر شناسایی نیازها، اولویت‌ها و نیز برنامه‌ریزی تأمین، توسعه و كیفیت‌بخشی منابع انسانی، در رویکرد قرارگاهی نوین، مورد تأکید قرار گرفته است، در تلاش است تا زمینه بهبود و مدیریت راهبردی سرمایه انسانی نظام توسعه فرهنگ قرآنی را که کارشناسان بخش‌های قرآنی ستادی دستگاه‌ها و نهادها بخش اصلی آن به شمار می‌روند، تمهید کند.

بر همین اساس به منظور افزایش هم‌افزایی و هماهنگی و فراهم کردن زمینه‌های یادگیری و رشد توان، دانش تجربه و مهارت‌ها از تمامی کارشناسان و مدیران پایه و عملیاتی امور قرآنی دستگاه‌ها دعوت شده است تا در دومین نشست هم‌اندیشی کارشناسان امور قرآنی کشور حضور یابند.این نشست چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه به صورت نیمه‌حضوری از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۶ در محل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود.

جلسه آموزش قرآن سیدمحسن خدام‌حسینی از سر گرفته می‌شود

فعالیت جلسه آموزش قرائت و مفاهیم قرآن سیدمحسن خدام‌حسینی، مؤذن، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان بعد از حدود دو سال وقفه مجددا از سر گرفته شد.این جلسه هفتگی، فردا، چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ آغاز و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت.

آغاز ثبت‌نام کلاس‌های قرآنی مؤسسه منهاج

ثبت‌نام کلاس‌های مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت منهاج عشق‌آباد برای ایام باقی مانده تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ آغاز شد. این کلاس‌ها رایگان است و شروع کلاس‌های زیر ۱۸ سال بعد از امتحانات خردادماه خواهد بود، ظرفیت هر کلاس نیز حداکثر ۲۰ نفر تعیین شده است.

اعلام آخرین مصوبات بیست‌وهشتمین جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن

بیست و هشتمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با بررسی سه دستور از چهار دستور اصلی آن برگزار و طی آن به اتحادیه موسسات مردمی قرآن و عترت ماموریت داده شد، سرانه هزینه آموزش حفظ قرآن کریم در موسسات برای هر نفر استخراج شود.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در مورد مصوبات این جلسه به خبرنگار ایکنا گفت: اولین دستور این جلسه ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های حفظ قرآن کریم اتحادیه‌ موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بود که شاهد گزارش خوبی در مورد فعالیت‌های این اتحادیه بودیم.

برگزاری ۱۲ هزار محفل قرآنی و هزار و ۸۰۰ کرسی تفسیر طی رمضان

کارگروه‌های عملیات ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ سازمان تبلیغات اسلامی امسال نیز با مدیریت سازمان دارالقرآن کریم و دو شعار «به امید خدا» و «ماه امید» و با محوریت انس با قرآن کریم و امید آفرینی در جامعه برنامه‌ریزی و به اجرا در آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول ستاد عملیات رمضان سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری برنامه‌های اجرا شده از سوی ستاد عملیات ماه مبارک رمضان در سازمان دارالقرآن الکریم گفت: این برنامه‌ها با تشکیل ۱۵ کارگروه و با توجه به سیاست‌های موضوع جهاد تبیین شکل گرفت و برنامه‌های متعددی نیز در سطح ستاد و استان‌ها به اجرا در آمد.

مسئول ستاد عملیات رمضان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده از سوی این ستاد در سراسر کشور گفت: برگزاری ۱۲ هزار محفل انس با قرآن در قالب محافل جزءخوانی، محافل محله‌محور، کرسی‌های ثابت تلاوت و هزار و ۸۰۰ کرسی تفسیر در کشور برخی از این برنامه‌ها بود و به زودی جزئیات بیشتری از فعالیت‌های قرآنی عملیات رمضان در استان‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اجرای طرح تربیت مربی خانواده قرآنی از سوی دانشگاه علامه طباطبایی

طرح تربیت مربی آموزش خانواده قرآنی از سوی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دفتر مشاوره سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا می‌شود.

این طرح ویژه اساتید و كنشگران حوزه خانواده در شهر تهران به مدت ۲۴ ساعت در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۷ برگزار می‌شود.

اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت برگزار می‌شود

جواد باقری، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: در این مراسم که ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود از ۱۵۰ نفر از برگزیده بخش‌های مختلف تجلیل خواهد شد.

وی افزود: این مراسم در سالن آمفی‌تئاتر سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور مهمانان ویژه و مدیران دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود.

پذیرش دانش‌آموز در مدرسه قرآنی اهل بیت(ع)

مدرسه قرآنی اهل بیت(ع) با رویکرد حفظ کل قرآن همراه با تحصیل، اقدام به پذیرش دانش‌آموز از میان دانش‌آموزان دختر ورودی پایه ششم و هفتم جهت سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ می‌کند.

علاقه‌مندان تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ به منظور ثبت‌نام از طریق تماس با شماره ۰۳۱۳۵۱۰۵ یا مراجعه به نشانی اصفهان، خمینی‌شهر، بلوار شهید منتظری، مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) مهلت دارند. همچنین دوره آزمایشی از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

افتتاحیه جلسه قرآن در شهرک الهیه گلستان

جلسه هفتگی آموزش قرآن ولیعصر(عج) از شامگاه امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با تدریس محمد کاظمی، قاری ممتاز کشورمان در شهرستان بهارستان آغاز به کار می‌کند.

در این جلسه که به صورت حضوری برگزار می‌شود، صوت و لحن قرآن کریم به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود. محل برگزاری این جلسه نیز مسجد خاتم الانبیاء(ص)، شهرک الهیه در شهرستان بهارستان و ساعت برگزاری آن نیز ۲۱ تا ۲۳ خواهد بود.

فراخوان ثبت‌نام جلسات تخصصی ترتیل‌خوانی دارالقرآن امام علی(ع)

جلسات تخصصی ترتیل‌خوانی (آموزش مقامات اصلی و فرعی) ویژه حافظان و مرتلان ممتاز در دارالقرآن امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) برگزار می‌شود.

این جلسه با تدریس محسن یاراحمدی، قاری، مدرس و مؤلف کتاب آموزش «صوت و لحن قرائت قرآن کریم» ویژه بانوان و آقایان از ۲۵ اردیبهشت‌ماه به صورت حضوری برپا خواهد شد.

آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری مؤسسه قرآنی مشکات از اول خرداد

مسابقه قرآن کریم مشکات در سال ۱۳۹۸ در قالب مسابقات استانی در استان البرز کار خود را آغاز کرد که در دومین دوره، علاوه بر استان البرز در سطح استان تهران نیز برگزار شد.این مسابقات در سال گذشته در سطح کشوری برگزار شد.

در ادامه این مسابقات، با یک تحول و حرکتی نو بخش بین‌الملل نیز به‌صورت مجازی و با انتخاب فرازی از تلاوت استاد عبدالباسط از سوره مبارکه «قیامة» با مشارکت نزدیک به چهار هزار اثر از نقاط مختلف جهان و از ۵۰ کشور در تمامی قاره‌ها برگزار و برگزیدگان آن تقدیر شدند.براساس اعلام این موسسه، از ابتدای خرداد‌ماه سال جاری ثبت‌نام مسابقات سراسری مؤسسه قرآنی مشکات آغاز خواهد شد.

بالقرآن؛ ابزاری برای نگاهی جامع‌تر به قرآن

بالقرآن یکی از جامع‌ترین نرم‌افزارهای تحقیقاتی قرآن کریم است که با بهره‌گیری از پایگاه داده‌ای منحصر به‌فرد، کمک‌کار محققان عرصه قرآن است. این نرم‌افزار که به صورت رایگان در دو نسخه وب و اندروید در اختیار محققان قرار گرفته، به عنوان جامع‌ترین نرم‌افزار قرآنی جهان اسلام شناخته می‌شود.

نرم‌افزار جامع بالقرآن یک نرم‌افزار تخصصی تفسیر و تدبر در قرآن است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و دسترسی به پایگاه داده عظیم بالقرآن در بستر وب به مخاطبان ارائه شده است. در واقع یک نرم‌افزار تحقیقاتی برای مطالعه و بررسی دقیق‌تر و جامع‌تر قرآن کریم است که با در اختیار قرار دادن اطلاعات و ابزار‌های مختلف، پژوهشگران را کمک می‌کند تا به زوایای عمیق‌تری از قرآن دست پیدا کنند.

چالشی در حوزه قرائت قرآن که با بیانات رهبر انقلاب برطرف شد

بیانات مبسوط رهبر انقلاب درباره نکات فنی تلاوت و نیز تمجید از قاریان ایرانی باعث شور و هیجان مضاعف حاضران و جامعه قرآنی شد. به همین دلیل ایکنا بر آن شده است تا درباره دیدار مقام معظم رهبری با برخی اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی گفت‌وگو کند؛ بر همین اساس و در این هفته گفت‌وگویی را با منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن داشت که می‌توانید مشروح آن را با کلیک بر روی لینک خبر مشاهده کنید.

مدیر رادیو قرآن در این گفت‌وگو با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان قرآنی در طلیعه ماه رمضان گفت: اشاره ایشان به هنرمند بودن قاریان برایم جالب بود، زیرا نگاه هنری به قرائت یک بحث کاملاً تخصصی است، چرا که پیش از این اگر افرادی می‌خواستند موضوع هنر را در کنار قرآن مطرح کنند، با توجه به آوایی بودن آن. از مطرح کردنش امتناع می‌ورزیدند.

مأموریت جهاددانشگاهی در ارائه طرح صندوق حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بررسی دو دستور برگزار و پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از محصولات قرآنی دانش‌بنیان مطرح و به جهاد دانشگاهی مأموریت داده شد تا طرح تشکیل یک صندوق جهت حمایت از واحدهای فناوری در حوزه قرآن را ارائه دهد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان دستورهای این جلسه پرداخت و گفت: دستور اول این جلسه «نحوه تولید محصولات قرآنی دانش‌بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال» است که با توجه به مطالبات ابتدای سال مقام معظم رهبری در برنامه قرار گرفته است. در موضوع راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان اراده خوبی در کشور شکل گرفته و در حال حاضر بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است. جایگاه موضوعات فرهنگی و به خصوص فعالیت‌های قرآنی در بین آمار شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار محدود است و اگر کاری انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان بوده است.

فراز و فرود فعالیت گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی

گروه تواشیح و همخوانی «العباد» به واسطه حضور در مسابقات سراسری قرآن و کسب رتبه نخست در سال ۱۳۹۸ به گروهی شناخته‌ شده در کشور تبدیل شده است. این گروه در ماه مبارک رمضان برای اجرا در جمع مسلمانان روسیه عازم این کشور شد.

قبل از اعزام و در ساعاتی که اعضای گروه در تهران حضور داشتند در استودیوی ایکنا حضور یافتند تا درباره وضعیت این گروه و تواشیح کشور گفت‌وگو کنیم و به مواردی همچون مراحل تولید یک اثر، هزینه‌ تولید، چالش‌های پیش‌ روی گروه‌های تواشیح و موسیقی در تواشیح پرداختیم که می‌توانید مشروح آن را با کلیک بر روی لینک خبر بخوانید.

مرحله اول هفدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار می‌شود

مرحله اول آزمون هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم امروز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰ برگزار می‌شود. محل برگزاری این آزمون در تهران، به صورت متمرکز و در دانشگاه امیرکبیر و در سایر استان‌ها نیز بر اساس حوزه امتحانی مشخص شده در کارت آزمون، برگزار می‌شود.

بیشترین شرکت‌کننده در این دوره از استان تهران با حضور یک هزار ۳۵۰ نفر از حفاظ در مقاطع مختلف است. در کل کشور نیز بیش از ۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت می‌کنند. محل برگزاری این آزمون در تهران، به صورت متمرکز در دانشگاه امیرکبیر و در سایر استان‌ها نیز بر اساس حوزه امتحانی مشخص شده در کارت آزمون، برگزار خواهد شد.

برگزاری المپیاد «راسخون» در رشته حفظ ۱۵ جزء قرآن

بخش شفاهی المپیاد علمی ـ قرآنی «راسخون» ویژه حفاظ تخصصی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) شامل ۱۵ جزء قرآن برگزار شد.

این آزمون به صورت حضوری در بازه زمانی ۱۷ اردیبهشت‌ماه شامل ۱۰ جزء اول با فرصت مطالعاتی یک روزه و آزمون ۵ جزء بعدی(از جزء ۱۰ تا ۱۵) در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ویژه بانوان در شعبه رسالت مؤسسه برگزار شد.

گزارش ایکنا از رونمایی اثر کتابت‌شده مصحف شریف

آیین رونمایی از اثر کتابت شده مصحف شریف به نیابت از لشکر خوبان (شهدای مدافع حرم، سلامت، امنیت و جهادگران) چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مجموعه فرهنگی حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز در این مراسم گفت: چند سالی است که این جریان بسیار میمون و مبارک فرهنگی یعنی کتابت قرآن رواج پیدا کرده است. این حرکت از جهات مختلف موضوعیت دارد و فرصتی برای کاتبان و خوشنویسان است تا ارادتی نسبت به قرآن کریم و اهل‌ بیت (ع) داشته باشند.

سیدعلی سرابی ادامه داد: این سومین یا چهارمین کتابتی است که به نیابت از شهدا و اهدای به عتبات عالیات انجام می‌شود که یک جریان فرهنگی باارزش است. این حرکت در راستای تقویت هنر مقدس کتابت قرآن است و رشد خوبی را برای کاتبان ما رقم می‌زند. متأسفانه در یک سده اخیر نسبت به خط نسخ توجه شایسته‌ای نشده است و مورد بی‌مهری قرار گرفته. در این دو دهه اخیر تلاش زیادی برای کتابت قرآن کریم و برای اینکه این خط و هنر مقدس به جایگاه خودش بازگردد انجام شده است. در یک دهه اخیر توانستیم جهش بسیار قابل توجهی کنیم که امیدواریم این توفیق مستدام و مستمر باشد.

محفل انس با قرآن در اهواز

محفل انس با قرآن کریم شامگاه ۱۷ اردیبهشت با قرائت کریم منصوری و تجلیل از قاریان مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان حسینیه اهل‌بیت(ع) کوی کیانشهر اهواز برگزار شد.

شکرانه آیین ترتیل‌خوانی نوجوانان در حرم کریمه اهل بیت

آیین اختتامیه و شکرانه ترتیل‌خوانی قرآن کریم ویژه نوجوانان در حرم کریمه اهل بیت(س) با حضور حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شبستان حضرت زهرا(س) برپا شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha