ایران 52 مصداق فداکاری خود را شناخت
کد خبر: 4057250
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

ایران 52 مصداق فداکاری خود را شناخت

در آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، 52 نفر از دانشجویان، گروه‌های دانشجویی، معلمان، پزشکان و ... فداکار معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایران 52 مصداق فداکاری خود را شناخت

به گزارش خبرنگار ایکنا، یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، عصر امروز، 25 اردیبهشت با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام کمیته امداد، محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر و جمعی از دانشجویان فداکار کشور در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، اعلام کرد: در این 11 دوره، بیش از 464 مصداق فداکاری اعم از دانشجو و گروه دانشجویی شناسایی کرده و از آن‌ها تجلیل کرده‌ایم. در دوره یازدهم استقبال دانشجویان از فراخوان 300 درصد رشد داشته و اگر در دوره دهم، 150 پرونده داشتیم، در دوره یازدهم قریب به 500 پرونده نامزد فداکاری به دبیرخانه رسید. طی 9 جلسه با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های کشوری توانستیم به 52 مصداق فداکاری برسیم.

وی با بیان اینکه در دوره یازدهم 36 دانشجو، هفت گروه دانشجویی و 9 مصداق فداکاری از سایر اقشار شناسایی و امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: خرسندیم که اعلام کنیم برای اولین بار توفیق داریم در خدمت معلمان فداکار باشیم.

در ادامه مراسم علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جایگاه فداکاری در اسلام، خدمات بهزیستی را معرفی و از دانشجویان خواست با مراجعه به سامانه سازمان بهزیستی برای کمک به این نهاد طرح‌‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

ارسالی فوری/ ایران 52 مصداق فداکاری خود را شناخت

علیرضا زارع شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) که فرموده‌اند، بالاترین درجه ایمان ایثار و ازخودگذشتگی است، گفت: ایثار نقطه تقابل فرهنگ اسلامی در مقابل فرهنگ غرب است و برگزاری این برنامه‌ها از راه‌های زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار است.

وی افزود: ایثار ریشه در تاریخ و تمدن ما دارد و آنچه معادلات غرب را به هم ریخته همین فرهنگ ایثار است و سرمایه‌گذاری ما در ترویج این فرهنگ، باعث قدرتمند شدن این مؤلفه خواهد شد.

در ادامه این مراسم، سه معلم فداکار ثریا مطهرنیا با خدماتی از قبیل 26 سال تدریس در مناطق محروم، تأسیس بنیاد مهرآفرین گروس و ...، علیرضا تقی‌زاده مطلق با اقداماتی از جمله اهدای اعضای فرزند مرگ مغزی شده خود به بیماران نیازمند، مشارکت در ساخت مدرسه و ... و سمیه نعمتی با خدماتی از قبیل مشارکت در ساخت منزل مسکونی، تهیه پروتز برای نیازمندان، خرید تلفن همراه برای دانش‌آموزان و ... مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر در ادامه ضمن تبریک فرا رسیدن صدمین سال فعالیت هلال احمر گفت: اصل کار ما در هلال احمر داوطلبی است؛ فقط با ایثار می‌توان 15 روز در کوهستان به دنبال کوهنوردان گشت یا در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده حضور داشت و خدمت کرد. از ابتدای کرونا نیز جوانان هلال احمر در همه طرح‌ها و برنامه‌‌ها علیه این بیماری حضور داشتند و خدمات ارزنده‌ای ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه اولین دوره پیشگامان پیشرفت در مشهد برگزار شد، گفت: در این طرح موضوعات مهمی از جمله آسیب‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم این طرح به سراسر کشور گسترش پیدا کند.

در ادامه نیز رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر به جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کارت عضویت داوطلبانه در هلال احمر و لباس این جمعیت را هدیه و وی را به عنوان داوطلب جمعیت هلال احمر معرفی کرد که این اقدام مورد استقبال و تقدیر رحیمیان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، با اشاره به مفهوم متعالی ایثار، گفت: ایثار مفهوم متعالی است که به هر میزان بین افراد جامعه آن را نهادینه کنیم اثر چند ده برابری در سطح جامعه خواهد گذاشت. بهترین سن برای ترویج فرهنگ ایثار، نوجوانی و جوانی است چراکه هر چه انسان مسن‌تر شود، برخی وابستگی‌ها و ملاحظات در وجودش بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به دنبال احیای جامعه‌ای باشیم که انسان‌ها در آن برای هم ارزش قائل بوده و حاضر باشند برای تعالی هم ازخودگذشتگی کنند، منافع این مدل تربیت برای همه اعضای جامعه حاصل می‌شود. همیشه تلاش می‌شود اهل ایمان ایثارگر و شهادت‌طلب بار بیایند؛ البته لزوما موقعیت این مدل ایثار برای همه پیش نمی‌آید اما منافع این نوع تربیت به همه مردم می‌رسد و مهم است که ما آماده باشیم که اگر موقعیت‌هایی برای ایثار پیش آمد پا پس نکشیم.

معرفی و تقدیر از شهید علی لندی، امیر حسین حاجی نصیری (داوطلب اعزام به سوریه در دوران دانشجویی و جانباز مدافع حرم)، قاضی فداکار حجت‌الاسلام مسعود توکلی‌زاده، دانشجوی فداکار صلاح الدین میرانی (سوختگی 50 درصد در اثر امدادرسانی در آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع)، پزشک فداکار شهریار ممی‌خوانی، پزشک فداکار مهرداد ساروی، پزشک فداکار سارا دهمرده، دانشجوی فداکار ارمین لطفی اقلیم، دانشجوی فداکار مهدی عبداللهی، دانشجوی فداکار علی اکبر حیدری، خانواده شهید مدافع حرم شهید احسان فتحی چم‌خانی، دانشجوی فداکار مجید قنواتی، دانشجوی فداکار سیدامید علی داستان، دانشجوی فداکار محمدحسن مظاهری بودانی، دانشجوی فداکار محمدامین غلامی فرد، محمدرضا فلاحی، هاتف مردانی، حدیث شرری، معین جعفرنیا، فاطمه ملک‌محمودی، الاء معیری، سعید حسین‌بر، مهدی بخشی، ساناز شهبازی، محدثه عزیزان، فاطمه دیانتی، امیرحسین زارعی، مجتبی سرفراز، میترا کرمی، فرشاد توکلی، نیما احمدی، امیرمحمد شهبازی، آرزو نصیری، سیده الهام ابراهیمی، کانون هلال احمر تپش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیر مومنی، ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی آبادان، سیدحسین مقدسی، کانون جهادی دانشگاه علوم پزشکی دزفول و ... نیز پایان بخش این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha