افزایش 50 درصدی جایزه البرز در سال آینده
کد خبر: 4058046
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
رئیس سازمان اوقاف بیان کرد:

افزایش 50 درصدی جایزه البرز در سال آینده

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سال آینده ۵۰ درصد به جایزه البرز اضافه خواهیم کرد، گفت: طی این چهار سال میزان‌ جایزه در هر سال دو برابر شده است. با بهینه‌سازی اموال مرحوم البرز سال به سال به میزان جایزه افزوده خواهد شد.

افزایش 50 درصدی جایزه البرز در هر سالبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اعطای شصتمین جایزه ملی البرز ویژه دانشمندان، نوآوران، طلاب و دانشجویان امروز، ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و‌ امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم، اظهار کرد: طبق آیه شریفه قرآن کریم تقوا مراحلی دارد که باید طی شود و طی کردن آن باعث سعادت و رستگاری می‌شود. انسان‌ها طبق آیه شریفه قرآن کریم دعوت به انفاق شده‌اند. کسانی که از بخل نفس تقوا بورزند، رستگار خواهند بود.

وی افزود: مرحوم البرز در این زمینه فردی قدرتمند بود و‌ تمام اموال خود را در راه علم و دانش وقف کرد. حتی خانه و‌ جسم خود را نیز وقف علم و دانش این سرزمین کرد. آن مرحوم آنچنان در این زمینه قدرتمند بود که پای در این مسیر‌ نهاد. در سال ۹۷ که مسئولیت سازمان اوقاف به بنده رسید، با بررسی اموال وقفی مرحوم البرز، مشاهده کردیم که می توان آن را رشد داد.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه در سال دانش‌بنیان‌ها و حمایت از تولید اعلام می‌کنیم که سال آینده، ۵۰ درصد به جایزه البرز اضافه خواهیم کرد، ادامه داد: طی این چهار سال میزان‌ جایزه در هر سال، دو برابر شده است. با بهینه‌سازی اموال مرحوم البرز سال به سال به میزان جایزه افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اخیرا با مذاکرات با وزارت بهداشت توانستیم تعرفه‌های خیریه را افزایش دهیم. امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام که از یارانشان بودند، فرمودند که اگر علم وجود نداشته باشد، قدرت نیز وجود نخواهد داشت. دانشمندان ما نیز با علم خود و با همکاری با دیگر علما به رشد علم در کشور کمک می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: از شما دانشمندان تقاضا می‌کنم هر چه بیشتر در راه اعتلای علمی کشور بکوشید. ایران اسلامی با نام شما بلند و بلندتر می‌شود و با همت شما گره خورده است. تلاش کنید تا به قله‌های بلند علمی دست پیدا کنیم. امام‌ موسی کاظم(ع) خطاب به هشام می‌فرمایند که لقمان‌ به فرزندش گفت این دنیا دریایی بس عمیق است که کشتی تو در این دریای عمیق باید تقوای عمیق باشد. دیواره این کشتی نیز باید ایمان باشد. دانشمندان ایران اسلامی باید ایمان به خدا و علم خود داشته باشند. بادبانی که این کشتی‌ را‌ پیش می‌برد، توکل است.

وی تصریح کرد: دانشمندان ما نیز باید به خدا توکل کرده و به پیش روند. طبق فرموده امام کاظم(ع) سکان این‌ کشتی صبر است. هر فردی اهل تحقیق باشد، می‌داند که جز با صبر نتیجه نمی‌گیرد. ناخدا عقل و نقشه راه آن نیز علم است. از شما دانشمندان تقاضا می‌کنم به داد علم بشر برسید و از خدا توفیق موفقیت بخواهید.

همچنین، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز در این مراسم اظهار کرد: جایزه البرز، جایزه‌ای برخاسته از ایمان، انگیزه، اراده و امید است که راهنما و شوق‌آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و اراده دانش‌پژوهی در جامعه علمی می‌شود.

وی افزود: موجبات چنین رسالت و غایت عظیمی فراهم نمی‌شود مگر به یاری و حمایت انسان‌هایی که دل در گرو فرهنگ و تمدن میهن خویش و سربلندی و سرافرازی آن داشته باشند. امروز شاهد اجرای امینانه نیت چهره ماندگار وقف علمی کشور هستیم. زایش و رویش جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی با پیشینه و دیرینه 60 ساله، از اندیشه پاک و سرشت نیک زنده یاد حسين على البرز نشأت گرفته است.

ارشدی گفت: ایشان در سال 1342 شمسی تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش‌آموزان برتر کشور وقف کردند تا برای تسکین آلام بشری و ارتقای منزلت و حیثیت ایرانی در صحنه‌های جهانی، عزت و افتخار کسب کنند.

وی تصریح کرد: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و اندیشه مرحوم البرز دارد تا همانند ایشان، خیران و واقفان در مسیر پیشرفت علمی مشارکت فعال تری داشته باشند تا از این رهگذر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استعداد نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: بدون شک، جايزه البرز به دلیل سابقه و قدمت خود از یک سو و به سبب گستردگی و فراگیری در کل کشور و میان تمام آحاد جامعه (از نوباوگان تا دانشمندان) فارغ از سن، جنسیت، قومیت و موقعیت جغرافیایی افراد از سویی دیگر، نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد و به دلیل ماهیت و بنیان وقفی خود، ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد. از این رو، اعتباردهی مناسب به این جایزه موجب ارتقای سطح علمی کشور از طریق تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالم خواهد شد.

وی اظهار کرد: در مراسم امروز، به مناسبت شصتمین سال جایزه البرز از مقام علمی 60 برگزیده علمی برتر کشور عزیزمان شامل پنج نفر در بخش دانشمندان، پنج نفر در بخش مخترعان، هفت نفر در بخش طلاب حوزه‌های علمیه و ۴۳ نفر در بخش دانشجویان به تفکیک ۱۰ نفر دانشجوی پزشکی و ۳۳ نفر دانشجوی غیرپزشکی تقدیر می‌شود.

ارشدی تصریح کرد: رقم نقدی جایزه البرز ۱۴۰۱ بخش نخبگان، جمعاً چهار میلیارد تومان تعیین شده که در بخش دانشجویان و حوزویان هر نفر ۵۰ میلیون تومان و در بخش مخترعان هر نفر ۷۰ میلیون تومان است که همراه با لوح تکریم و تندیس البرز به آن‌ها اعطا می‌شود. در بخش دانشمندان نیز جایزه نقدی هر نفر ۲۲۰ میلیون تومان است که همراه با لوح.تكريم و نشان البرز به ایشان تقدیم می‌شود. 

وی بیان کرد: از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان‌های همکار در همایش ملی شصتمین سال جایزه البرز شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، تقدیر می‌کنم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، جملاتی از واقف نیک‌سرشت، زنده یاد البرز را در انتها بیان کرد: مرحوم البرز بیان کرده‌اند که «فرهنگ ریشه همه امور است و نخست باید فرهنگ سالم و مطلوب باشد تا خلاقیتی به وجود آید و امور صنعتی و اقتصادی و کشاورزی تحرك يابد. در مسیر توجه به فرهنگ به این نتیجه رسیدم که هر کس، در هر مقام و جایگاهی، این مسئولیت اجتماعی را دارد که به شکلی در اشاعه فرهنگ گام بردارد و مفید باشد. آنچه همیشه همچون رودخانه خروشانی در بستر تاریخ جریانش را ادامه می‌دهد و مدام پیش می‌رود، فرهنگ کشور است که باید از نیروهای خلاق جوان هر چه بیشتر برخوردار باشد. جوانان دانشجو بدانند که چگونه می‌شود در پناه ایمانی راسخ، استقامت، عشق سرشار و تربیت صحیح با زندگی به مبارزه برخاست و فاتح شد. بدانند که اگر اعتقاد و قدرت فکری باشد، هیچ مانعی نمی‌تواند سد راه انسان باشد و او را از رسیدن به هدفی که دارد دور کند، امیدوارم که شما جوانان، در آینده گام‌های بلندی در راه خدمت به همنوع و اعتلای کشور بردارید و به سهم خود فریضه خود را به وطن ادا کنید».

یادآور می‌شود، در ادامه این‌ مراسم‌ و با حضور مسئولان حاضر، ضمن معرفی نفرات برگزیده در شصتمین جایزه ملی البرز، با اعطای تندیس و نشان این‌جایزه ملی از ایشان تجلیل شد. همچنین، در این برنامه و در بخش دانشمندان که بیشترین میزان جایزه یعنی ۲۲۰‌ میلیون تومان برای هر نفر را دریافت کردند، امید اخوان، مریم حسینی، مهران ‌رضایی، نیما رضایی و عبدالجلیل کلانتر هرمزی تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha