توانمندسازی مربیان قرآن چهارمحال‌وبختیاری برای «تدریس ناب»
کد خبر: 4058107
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳

توانمندسازی مربیان قرآن چهارمحال‌وبختیاری برای «تدریس ناب»

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری از برگزاری جشنواره قرآنی «تدریس ناب» با هدف ارزیابی، توانمندسازی و به‌روزرسانی اطلاعات مربیان قرآنی استان خبر داد.

جشنواره قرآنی تدریس ناب

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اعلام این خبر که ارسال آثار به جشنواره تدریس ناب ویژه مربیان تمام رشته‌های قرآنی در استان آغاز شده و تا ۲۰ خردادماه ادامه دارد، اظهار کرد: توانمندسازی مربیان قرآنی یکی از دغدغه‌های جدی این نهاد بوده و دوره‌های تربیت معلم مختلفی نیز تا کنون برگزار شده است اما همواره این احساس نیاز وجود دارد که مربیان نیاز به بازآموزی و به‌روزرسانی اطلاعات دارند و توانمندسازی آنان باید در دستور کار قرار گیرد که جشنواره قرآنی تدریس ناب اقدامی اصولی در این راستاست.

وی با ذکر اینکه تمامی معلمان و مربیان قرآن چه در مؤسسات و خانه‌های قرآن و چه در مجموعه آموزش و پرورش می‌توانند در جشنواره قرآنی تدریس ناب شرکت کنند، ادامه داد: این افراد برای شرکت در جشنواره باید فیلم تدریس خود را حداکثر در ۱۰ دقیقه و در قالب mp4‌ در فرم‌لاین https://www.digisurvey.net/u/chbquran/8zy9v بارگذاری کنند. پس از ارسال فیلم‌ها، سه داور به داوری آثار می‌پردازند اما نکته اینجاست که این جشنواره در مرحله نخست حالت مسابقه‌ای ندارد بلکه افراد منتخب توسط داوران به مدت دو ماه در تیر و مرداد در کارگاه‌های توانمندسازی با دعوت از اساتید برجسته دوره‌هایی را پشت سر می‌گذارند و ارتقا می‌یابند.

کارگر بیان کرد: در شهریورماه، مربیانی که در کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند یک آزمون حضوری را پیش رو دارند که افراد برگزیده در این آزمون به عنوان برگزیدگان جشنواره قرآنی تدریس ناب در اختتامیه جشنواره تجلیل خواهند شد. ضمن اینکه تمامی افراد شرکت کننده در این فرایند گواهی تدریس در چهار سطح را دریافت خواهند کرد. افرادی که به مرحله تجلیل می‌رسند عنوان مدرس، افراد در سطح پایین‌تر، عنوان معلم و گروه سوم عنوان مربی را دریافت می‌کنند. اما گروه آخر عنوانی نمی‌گیرند و می‌توان برای این افراد به‌صورت موردی برنامه‌ریزی در جهت توانمندسازی در تدریس داشت‌.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه مربیانی که با هر مدرک از هر نهادی مشغول تدریس قرآن هستند قطعاً نیازمند توانمندسازی و به‌روز کردن اطلاعات خود دارند، گفت: می‌طلبد که تمامی مربیان از فرصت ایجاد شده برای خودارزیابی و سپس بهره‌مندی از کارگاه‌ها و دوره‌های توانمندسازی در تابستان استفاده و در جشنواره قرآنی تدریس ناب شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال این اداره برگزاری هیچ دوره جدید تربیت مربی قرآن را در دستور کار ندارد، بیان کرد: امسال مبنای کار بر توانمندسازی و رفع اشکالات مربیان فعال موجود و نیز تأمین محتوا برای آنان معطوف شده و تربیت مربیان جدید تا پیش از توانمندسازی مربیان و مدرسان فعلی در برنامه پیش‌بینی نشده است.

کارگر با بیان اینکه کارگاه‌های جشنواره تدریس ناب دو رویکرد مهارت‌محور و معرفت‌محور دارند، ادامه داد: در حوزه مهارت‌محور که به‌صورت رشته‌محور مطرح است مباحثی ناظر به روش تدریس، محتوا و مباحث رشته تخصصی مورد تدریس مورد ارزیابی و آموزش قرار می‌گیرد و در حوزه معرفت‌محور، مباحثی همچون اخلاق، سبک زندگی، انقلاب اسلامی، جهاد تبیین و غیره در مربیان قرآنی تقویت می‌شود چرا که از مربی قرآن انتظار می‌رود که بیش و پیش از سایرین عامل و مبلغ مفاهیم دینی و قرآنی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام شهرستان‌ها درگیر جشنواره قرآنی تدریس ناب می‌‌شوند دو ماه برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های توانمندسازی در نظر گرفته شد تا بتوان اگر احیاناً در برخی شهرها حدنصاب کافی برای تشکیل کارگاه و اعزام استاد وجود داشته باشد، این اتفاق با فراغ بال صورت بگیرد.

کارگر گفت: امروز روش‌های تدریس سنتی جوابگو نیست و لذا مربیان باید به روش‌های نوین تدریس مجهز شوند؛ خوشبختانه مدرسان خوبی در این حوزه در استان وجود دارد که از سواد آنان در جشنواره قرآنی تدریس ناب استفاده خواهد شد، همچنین برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی هرچند کوتاه و یک‌روزه از حضور اساتید برجسته کشور در حوزه روش تدریس قرآن انجام شده است؛ همین رویکرد برای استفاده از اساتید تأثیرگذار و برجسته ملی در بخش معرفت‌محور جشنواره نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha