بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی با تشکیل کمیته‌‌ای در شورای توسعه
کد خبر: 4065987
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی با تشکیل کمیته‌‌ای در شورای توسعه

از مهم‌ترین اخبار این هفته می‌توان به حواشی انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم، شکل‌گیری کمیته‌ای جدید برای نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی، اعلام جزئیات بیشتری از مسابقات سراسری دانش‌آموزی و فرهنگیان، تشکیل اولین جلسه کمیته شهدای قرآنی، برپایی مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت و ... اشاره کرد. همچنین مدیران اتحادیه‌های استانی نیز در مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به میزبانی مشهد مقدس، گرد هم آمدند.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، از اخبار قرآنی آخرین هفته فصل بهار 1401 می‌توان به حواشی ایجاد شده انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، برپایی دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به میزبانی مشهد مقدس، برگزاری مسابقات قرآن کارکنان و خانواده‌های کارکنان وزارت نفت، تشکیل کمیته بررسی از سرگیری دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی و ... اشاره کرد. همچنین در این هفته سوژه‌هایی از سوی سرویس فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری حول موضوع حزن و خشوع قاری به هنگام تلاوت پیگیری شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای هفته خواهیم داشت؛

برگزاری دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در مشهد

روز دوم تیرماه آیین افتتاح رسمی مجمع عمومی سالانه برگزار شد و در ادامه پس از استقرار هیئت رئیسه سنی، کار انتخاب هیئت مدیره مجمع انجام و بعد از این ارائه گزارش عملکرد سالیانه قرائت و گزارش بازرسی از عملکرد اعضا و مدیرعامل ارائه شد.

برنامه رأی‌گیری در خصوص تراز مالی و سخنرانی مدیران و مهمانان استانی از دیگر بخش‌های کار در صبح روز دوم تیرماه بود، در ادامه کار بررسی سند چشم‌انداز هشت ساله در دستور کار قرار گرفت و در همان روز مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور تشکیل شد.

مراسم اختتامیه دومین مجمع عمومی و فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور دوم تیرماه در محل سالن برگزاری مجمع برگزار و بیانیه پایانی این نیز قرائت شد.

برگزاری اولین جلسه کمیته شهدای قرآنی

اولین جلسه کمیته شهدای قرآنی استان تهران ۳۰ خردادماه با حضور اعضای این کمیته در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان تهران و قرار گرفتن کمیته شهدای قرآنی به عنوان یکی از ۲۴ کمیته این کنگره، اولین جلسه کمیته شهدای قرآنی با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی برپا شد.

در این جلسه ضمن تشریح نحوه پیگیری اجرا و برگزاری هماهنگ مستمر و با شکوه فعالیت‌ها و برنامه‌های کمیته، مصوبات و پیشنهاداتی نیز مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن شهرداری تهران، خبرگزاری ایکنا و یک نفر از اساتید ایثارگر قرآنی به اعضای کمیته شهدای قرآن اشاره کرد.

اعلام جزئیات مرحله کشوری مسابقات قرآن فرهنگیان و دانش‌آموزی

نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، ٣١ خردادماه با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ساختمان شهید علاقمندان این وزارتخانه برگزار شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه با تأکید بر اینکه جایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی در بستر حقیقی است، بیان کرد: با توجه به فروکش کردن کرونا، سعی شده است علاوه بر استفاده از تجربیات برگرفته از فعالیت‌های قرآنی در عرصه فضای مجازی و امتداد این فعالیت‌ها، فعالیت‌های قرآنی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عرصه حضوری بکشانیم.

رئیس ستاد برنامه‌ریزی این دوره از مسابقات با تأکید بر اینکه بخشی از فعالیت‌های قرآنی تابستانه، برگزاری مسابقات است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن، یکی از فعالیت‌های بیست و چندگانه اداره قرآن، عترت و نماز است و از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی دانش‌آموزان به دلیل اقتضای سنشان و داشتن حس رقابت، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

تشکیل کمیته‌ای جدید برای نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی

صد و بیست و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی 29 خردادماه به منظور نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی کشور برگزار و طی آن مقرر شد کمیته‌ای به نهایی‌سازی این شاخص‌ها بپردازد و آنها را به مجمع مشورتی ارائه دهد.

هشتمین گردهمایی قرآن، عترت و سلامت جامعه پزشکی

هشتمین گردهمایی و وبینار قرآن، عترت و سلامت جامعه پزشکی با موضوع و محوریت جایگاه نماز در ارتقای سلامت معنوی جامعه در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حواشی انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن و انحلال دومینووار مؤسسات

مسابقات سراسری قرآن کریم ستاد وزارت نفت

مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ستاد وزارت نفت ویژه کارکنان، همسران و فرزندان این ستاد، اول تیرماه در مجتمع فرهنگی ـ تفریحی آبعلی صنعت نفت با حضور حجت الاسلام امیر حاجی‌کمالی، مشاور عالی وزیر نفت و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت، حسین ربیعیان، مسئول دارالقرآن وزارت نفت، جواد یزدیان، مدیرکل منابع انسانی ستاد وزارت نفت و مسئول دارالقرآن ستاد وزارت نفت، محسن قاسمی، از مسئولان دارالقرآن ستاد وزارت نفت و جمعی از اساتید قرآنی و شرکت‌کنندگان این مسابقات برگزار شد.

استعفای ۳ استاد قرآن از هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌ الکریم

عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و مهدی قره‌شیخلو از اساتید قرآن، به دلیل فراهم نشدن زمینه لازم برای انجام وظایف هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌الکریم، از عضویت در این هیئت امنا استعفا کردند.

انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن مغایر قانون و اساسنامه مصوب بوده است

حسین اسدی، رئیس سابق هیئت مدیره سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فرایندهای قانونی انتصاب اخیر در سازمان دارالقرآن طی نشده است، گفت: پرسش‌ها و ابهاماتی در این روند وجود دارد که برخلاف توقع از دست‌اندرکاران این نهاد است و امیدواریم شفاف‌سازی و جبران شود.

طی روزهای گذشته و با انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم و ایجاد شائبه‌هایی حول این انتصاب، شاهد شکل‌گیری حاشیه‌هایی پیرامون این موضوع بوده‌ایم. از جمله این حواشی می‌توان به استعفای سه عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌ الکریم اشاره کرد.

دومینوی انحلال به یکی از فعال‌ترین مؤسسات قرآنی البرز رسید

مؤسسه اهل‌الکساء، که یکی از فعال‌ترین مؤسسات استان البرز است، به دلیل نداشتن مکان و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها در حال پیوستن به خاطرات است.

انعکاس بیرونی حزن در تلاوت، صرفاً اشک نیست

محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه انعکاس بیرونی حزن در تلاوت، حتماً نباید به شکل گریه و اشک باشد، گفت: بحث درباره دلدادگی به آیات و منشأ آن‌ها یعنی خداوند تبارک و تعالی مطرح است و هر چقدر احساس نزدیکی و قرب به پروردگار در تلاوت بیشتر باشد، حس و حال معنوی در قاری و مستمع بیشتر خواهد شد.

اعلام جزئیات برنامه‌های اجرا شده کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع

تعدادی از برنامه‌های اجرا شده کاروان قرآنی نور که تاکنون در قالب محفل انس با قرآن برگزار شده است، اعلام شد.

ارائه ۳۴ عنوان‌برنامه که حفظ قرآن را راهبری خواهد کرد

میزان بودجه‌های اختصاصی به ۳۴ عنوان‌برنامه که اولویت‌های اجرایی آن در جلسه گذشته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به تصویب رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه پس از گردش کار با کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی اجرایی شود.

ضبط ۸۲ قطعه تلاوت تصویری از ۲۶ قاری ممتاز

تعداد ۸۲ قطعه تلاوت تصویری از ۲۶ قاری ممتاز استان مرکزی در یک همکاری مشترک بین صدا و سیمای استان مرکزی و شورای عالی قرآن ضبط شد. ضبط این تلاوت‌ها در بقاع امام‌زاده علی اصغر(ع) ساوه، امام‌زاده سید اسحاق(ع) ساوه، امام‌زاده شاهزاده حسین(ع) ساوه، امام‌زاده اسماعیل(ع) یل‌آباد، امام‌زاده محمدعابد(ع) فراهان و امام‌زاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک انجام شد.

فاطمه شیرازی موفق به دریافت اجازه «اقراء قرائات عشر» شد

فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن کریم و از مدرسان و داوران مسابقات قرآن با حضور در مراسم اِشهار در شهر نجف اشرف و در جوار بارگاه نورانی و ملکوتی مولای متقیان حضرت علی(ع) موفق به دریافت اجازه‌ «قرائت و اقراء قرائات عشر» (تلاوت کل قرآن کریم به قرائات ۱۰گانه، ٢٠ روایت) شد. او به عنوان نخستین بانوی دارنده این اجازه در جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

چگونه مؤسسات منجر به تغییر در جلسات سنتی قرآن شدند

غلامرضا شاه‌میوه، پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وظیفه آموزش عمومی قرآن را مؤسسات بر عهده گرفتند و هنگامی که چنین مؤسساتی رشد می‌کنند، موجب می‌شود تا جلسات سنتی تحت تأثیر قرار بگیرند و افرادی که پیش‌تر بانی جلسات عمومی قرآن بودند، از این مسئولیت کنار بکشند و چنین امری را به مؤسسات محول کنند.

مهم‌ترین شاخص مدیر امور قرآنی چیست

سیدعلی سرابی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه تعیین شاخص‌هایی برای انتصابات در امور قرآنی اگر ضرورت نباشد، قطعاً یک مصلحت است، به تبیین مهم‌ترین شاخص‌های یک مدیر امور قرآنی برای احراز صلاحیت مدیریت در حوزه امور قرآنی پرداخت.

وضعیت بغرنج ساختمان مؤسسه طاهای بوشهر و بیم آسیب جانی

زهرا کشاورزنیا، مدیر مؤسسه طاهای بوشهر از وضعیت بغرنج ساختمان این مؤسسه خبر داد و گفت: به دلیل بیم آسیب جانی که وجود دارد یکسال است که به جای فعالیت در مکان خودمان در مساجد فعالیت داریم.

تعیین تکلیف ساختمان موقوفه وحدتیه بعد از ۴ سال

بعد از پیگیری‌های ایکنا، ساختمان موقوفه با کاربری فرهنگی، قرآنی و مذهبی در شهر وحدتیه بعد از چهار سال تعیین تکلیف شد.

انتهای پیام
captcha