راهکارهای تقویت پیوند قلبی با امام زمان(عج)
کد خبر: 4081656
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

راهکارهای تقویت پیوند قلبی با امام زمان(عج)

مدرس حوزه علمیه لرستان خواندن دعای عهد، دعای سلامتی امام عصر(عج)، اقامه نماز امام زمان(عج) را از اعمالی دانست که می‎تواند باعث تقویت پیوند با مقام ولایت شود.

امام زمان(عج)حجت‌الاسلام محمد جمیاری، مدرس حوزه علیمه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر(عج) و تجدید عهد و پیمان با آن حضرت را یکی از وظایف مهم برای شیعیان منتظر دانست و گفت: یک منتظر واقعی حضرت حجت(عج) با وجود غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه رها و بی‌مسئولیت رها شده است و هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد.

وی با بیان اینکه برای تقویت پیوند با امام زمان(ع) اعمالی لازم است انجام بدهیم که از جمله آنها می‎توان از خواندن دعای عهد نام برد، افزود: در روایت‌های متعددی، امامان ما، شیعیان خود را به تجدید عهد و بیعت با امام زمان(عج) سفارش کرده و از آنها خواسته‌اند در آغاز هر روز و حتی پس از هر نماز واجب دعای عهد بخوانند همه این موارد از اهمیت پیوند دائمی شیعیان با مقام عظمای ولایت و حجت خدا حکایت دارد.

جمیاری ادامه داد: یکی از مشهورترین دعاهای عهد دعایی است که سیدبن طاووس آن را در کتاب ارزشمند مصباح‌الزائر  به نقل از امام جعفرصادق(ع) روایت کرده و در ابتدای آن آمده «هر کس چهل بامداد خدا را با این عهد بخواند از یاوران قائم ما خواهد بود پس اگر پیش از ظهور قائم از دنیا برود خداوند تعالی، او را از قبرش خارج سازد تا قائم را یاری دهد خداوند به شماره هر کلمه از آن، هزار حسنه به او عطا کند و هزار بدی را از او برطرف سازد».

وی با بیان اینکه اگر هر شیعه منتظر در آغاز هر روز با حضور و توبه چنین عهد و پیمانی را با امام و مقتدای خود تجدید کند هرگز به سستی و بی‎عدالتی و خواری، ستم و بی‌عدالتی تن نخواهد داد، اضافه کرد: خواندن دعای سلامتی امام عصر(عج) نیز از اعمالی است که می‎تواند باعث تقویت پیوند با مقام ولایت شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دعای سلامتی امام زمان(عج) دعایی که برای سلامتی دوازدهمین امام شیعیان خوانده می‎شود این دعا با «اللهم کن لِوَلیک» آغاز می‎شود و در تهذیب الاحکام از امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) نقل شده است و در این دعا با عبارت‌های مختلفی برای سلامتی امام مهدی(عج) دعا شده است و این دعا جزو اعمال شب قدر نقل شده اما در همه زمان‌ها می‎توان آن را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه یکی از دعاهای مجرب برای ظهور امام زمان(عج) دعای فرج است، گفت: در روایات آمده است که این دعا را خود حضرت مهدی(عج) به محمدبن احمدبن ابی‌لیث که از ترس کشته شدن به کاظمین پناه برد تعلیم داد و او با خواندن این دعا از مرگ رهایی یافت.

جمیاری با بیان اینکه دعای فرج برای اولین بار در کتاب کنوزالجاح شیخ طبرسی نوشته شده است و آثار چون جمال‌الاسبوع اثر سیدبن طاووس وسائل‌الشیعه اثر شیخ حر عاملی و بخش ادعیه مفاتیح‌الجنان نیز آمده است، ادامه داد: اقامه نماز امام زمان(عج) از دیگر اعمالی است که می‎تواند باعث تقویت پیوند با مقام ولایت شود  و سیدبن طاووس این نماز را در دو کتاب خود نقل کرده است و علامه مجلسی نیز در بحارالانوار ضمن حکایت حسن بن مثله و ساخت مسجد جمکران این نماز را از تاریخ قم نقل می‎کند کمااینکه در حکایت حسن بن مثله در ساخت مسجد جمکران ثواب خواندن نماز امام زمان(عج) در این مسجد معادل خواندن آن در خانه خدا بیان شده است.

وی افزود: دستور نماز امام زمان(عج) در دو جا آمده است یک در نماز حاجتی که از ناحیه مقدسه وارد شده است و دوم در دستور نماز مسجد جمکران وارد شده است هر کس حاجتی از خدا دارد شب جمعه پس از نیمه آن غسل کرده و این نماز را به جای آورد و پس از آن دعای خاص این نماز را خوانده و حاجت خود را از او بخواهد که همه حاجات او برآورده خواهد شد.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه زیارت آل‌یاسین یکی از زیارت‌های مشهور دوازدهمین امام است، افزود: راوی و ناقل زیارت ابوجعفرمحمدبن عبدالله بن جعفر بن الحسین بن مالک بن جامع الحمیری القمی استو شیخ جلیل احمد بن طبرسی در کتاب شریف احتجاج روایت کرده است که از ناحیه مقدسه به سوی محمدحمیری پس از پاسخ مسائلی که از آن حضرت پرسیده بود این مضمون شرف صدور یافت.

انتهای پیام
captcha