واکنش‌های انتقادی به توهین هندوها به یک مسجد
کد خبر: 4085427
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸

واکنش‌های انتقادی به توهین هندوها به یک مسجد

اقدام گروهی از هندوهای افراطی به پایکوبی در برابر یک مسجد و پخش موسیقی‌ تحریک‌آمیز علیه مسلمانان واکنش‌های انتقادی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، انجام مراسم پایکوبی هندوها که در مقابل مسجدی در ایالت کارناتاکا برگزار و همراه با آن سرودهایی علیه مسلمانان پخش شد، واکنش‌های خشمگینانه و محکوم‌کننده‌ای در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است.

روزنامه‌نگاران و رسانه‌های هندی کلیپی از پایکوبی ده‌ها هندو در مقابل مسجد «محبوس» در شهر کلبرکه (گلبارگا) در ایالت کارناتاکا در جنوب هند، به عنوان بخشی از مرسم جشن «گانش چاتورتی» هندو منتشر کرده‌اند. این مراسم از 31 آگوست به مدت 10 روز ادامه داشت.

این ویدئوها صدها هندو را نشان می‌داد که شبانه در مقابل مسجد جمع می‌شوند و با پخش آهنگ‌های بلند پایکوبی می‌کنند.

به گفته روزنامه‌نگار هندی، محمد ارشاد، در برخی از اشعار آمده است: «این سرزمین را با خون خواهیم شست، سرنوشتت را به تو خواهیم گفت».

به گفته این روزنامه‌نگار مسلمان، این مراسم توسط چاندو پاتیل، یکی از اعضای ارشد حزب حاکم هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) برگزار شد و با روشن کردن بلندگوها برای جشن، قوانین شهر را زیر پا گذاشته شده است.

این کلیپ به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، به گونه‌ای که حساب‌های توئیتری آنچه را که آن‌ها «سخنان نفرت انگیز» علیه اقلیت مسلمان توصیف کردند را محکوم کردند.

این درحالی بود که فعالان از پلیس شهر خواستند سازمان‌دهندگان این مراسم را دستگیر کنند. همچنین از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر تقاضا کردند برای محافظت از مسلمانان مداخله کنند.

آشوک سواین، استاد هندی در امور صلح و درگیری، این کلیپ ویدئویی را به اشتراک گذاشت و نوشت: در کارناتاکا، هندوستان، تندروهای راست‌گرای هندو با پخش موسیقی بلندی که محتوای آن تهدید به نسل‌کشی مسلمانان بود، مراسم مربوط به جشنواره گانش پوجا را به سمت یک مسجد بردند.

تهدید مسلمانان هند

وقاس علی، فعال مسائل سیاسی، می‌گوید: هندوهای راست‌گرا به تهدیدی برای مسلمانانی تبدیل شده‌اند که دهه‌ها در هند در ناامنی به سربرده‌اند. دردناک‌ترین چیز این است که مدافعان حقوق بشر مانند دیده‌بان حقوق بشر و سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد نمی‌توانند از اقلیت‌ها دفاع کنند.

عمر بن آصف، روزنامه‌نگار پاکستانی، در واکنش به این ماجرا اینگونه اظهار عقیده می‌کند که این صحنه معرّف هند تحت رهبری نارندرا مودی است.

راجا آزاد، فعال مسائل سیاسی نیز در مطلبی نوشت: خشونت علیه مسلمانان انگیزه سیاسی دارد و بخشی از استراتژی انتخاباتی احزاب سیاسی ملی‌گرای هندو مانند BJP است. تحت رهبری این حزب است که هند به یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای مسلمانان تبدیل شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به دشمنی با مسلمانان شناخته می‌شود. به ویژه پس از آنکه وی در جریان قتل عام گجرات در فوریه 2002 به پلیس دستور داد به هندوها آسیبی نرسانند. پس از آن بوده که مودی به «امپراتور قلب‌های هندوها» توصیف شد و این شهرت به او کمک کرد تا در داخل حزب حاکم به شخصیت برجسته‌ای تبدیل شده و در سال 2014 خود را برای رهبری آن نامزد کند.

مودی بلافاصله پس از به قدرت رسیدن، افراط‌گرایان هندو را برای آزار و اذیت و محدود کردن مسلمانان به طرق مختلف آزاد گذاشت. این امر در کشتن صدها مسلمان - به اتهام خوردن گوشت گاو و یا ذبح گاو - و حمله به دیگران به اتهام مسلمان کردن هندوها، وسوسه زنان هندو برای ازدواج با مسلمانان و مخالفت با حجاب دانشجویان مسلمان، ممنوعیت فروش گوشت حلال، حذف نام‌های اسلامی از شهرها، روستاها و خیابان‌ها و قرار دادن اسامی هندو به جای آن نمود پیدا کرد.

این اقدامات همچنین شامل تغییر در کتاب‌های درسی مدارس همراه شده است و هر گونه مطالب در تمجید از مسلمانان حذف شده و به جای آن مطالب توهین‌آمیز به مسلمان وارد کتاب‌ها می‌شود.

همچنین قانون تابعیت تغییر کرده است تا تابعیت هندی میلیون‌ها مسلمان از آنان گرفته شود. همچنانکه درخواست‌هایی در راستای نسل‌کشی مسلمانان در هند و تخریب خانه‌ها و مغازه‌های آن‌ها و نیز یورش به محله‌های زندگی آن‌ها مطرح می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha